13th Marine 13th Marine skrev:
Normalt sett är väl hällen tvåfas? Och då kopplade så att man har vars en fas till varje halva.
På vår häll graderas varje platta 1-9 i effekt (samt boost), dvs totalt "18" per halva, dock kan man bara köra "16" samtidigt, dvs 8+8 eller 7+9.
Upplever sällan det som ett problem med att effekten räcker till.

Däremot har jag liknande problem med storleken på plattan, vi har en 70spis, men den består egentligen bara av delar till en 60spis. Och då får vi följande effektfördelning i stekpannorna.
[bild] [bild]
Yepp, det var så det var med min första häll!

BirgitS
Det var mycket vanligt med 70 cm breda spisar också.

Fast enligt specen är det 8 induktionszoner men 4 tillagningszoner, inte för att jag vet skillnaden men någon lär det väl vara eftersom de har specat båda delarna.

Det är ju sällan som jag vill ha mer än en zon på boost/max och vill jag ha två så använder jag en zon till vänster och en till höger. Tre på boost/max har jag inte haft något behov av någon gång under de åren jag har haft induktion. Enligt andra trådar i forumet verkar jag inte vara unik när det gäller det. Du verkar laga mat på ett sätt som inte är så vanligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det var mycket vanligt med 70 cm breda spisar också.

Fast enligt specen är det 8 induktionszoner men 4 tillagningszoner, inte för att jag vet skillnaden men någon lär det väl vara eftersom de har specat båda delarna.

Det är ju sällan som jag vill ha mer än en zon på boost/max och vill jag ha två så använder jag en zon till vänster och en till höger. Tre på boost/max har jag inte haft något behov av någon gång under de åren jag har haft induktion. Enligt andra trådar i forumet verkar jag inte vara unik när det gäller det. Du verkar laga mat på ett sätt som inte är så vanligt.
Jag har upprepat flera gånger att jag inte talar om boost-läget, utan högsta normala temperaturläget. Det räcker ju med att man bryner kött i en 24 cms stekpanna och kokar upp spagettivatten samtidigt för att det ska fungera suboptimalt. Vill man sedan sjuda sås i en kastrull blir det ännu värre. Det är inte speciellt udda.

Om man har mindre behov så behöver man ju inte en 80 cms häll. 60 cms hällar funkar säkert utmärkt för de flesta, det är därför de har varit standard i så många år. Jag är fullt medveten om att jag vill lite mer än standard. Det är därför jag köpt en bredare häll för mer pengar och har den (tycker jag) rimliga förväntan om att få mer matlagningskapacitet. Inte bara några extra vantvärmeplattor ...

BirgitS
Har man krav som avviker från standard så måste man kolla upp produkter noga. Jag vet andra fall där jag vill ha något annat än det vanliga och då får man göra väldigt noga kontroller innan köp.

Men bryner kött gör jag på läge 7 (med undantag av lövbiff) Koka upp spaghettivattnet har jag gjort innan jag börjar steka kött för annars blir ju spaghettin klar långt efter köttet, men annars inga problem att ha den zonen på max eller boost samtidigt. Sjuda sås gör jag ju på låg effekt, typ 3-4, så det går ju utmärkt att kombinera med en annan zon som är på boost. Går ju bra att klämma in en stekpanna till för att fräsa upp grönsaker på läge 6 också.

• Gilla
dilemma
  • Laddar…
Vi har IKEA Högklassig 80 cm och inte dina problem, matar med 2*16A. Enda gången den sänkte var när jag drog på alla fyra zoner och två på boost-läget.
Kanske lite OT, men boost kör man bara på vatten. Stekpannor värms på 2/3 delar av max, t.ex. 7:an om det är 10 gradig skala. Kör du max på stekpanna bränner du smör/olja innan godset i pannan fått tillräcklig temperatur och hela stekpannan, lite som bilderna tidigare i tråden. Det tog mig ett tag att komma på hur en induktionshäll ska användas jämfört med vanliga "värmeplattor/hällar". Idag byter jag inte tillbaka men man får lära om hur man använder hällen och att man idag aldrig riskerar att t.ex. koka över då man enkelt kan finlira temperaturen. Och man lämnar aldrig en induktionshäll under uppkok.

C Crebel skrev:
Men vad är vitsen med en nästan 80 cm bred 2fas-häll med åtta zoner där inte ens fyra går att köra på högsta temperaturläget under boost när övriga är avslagna?
80 är bredare än 60 cm - du går i fällan att en bredare häll har motsvarande högre effekt ;)
Hade det varit så hade säljarna hittat på ett bra säljande namn för det :)
Jag tror inte att 70-spisar har märkbart högre effekt, de är bara bredare...
Det har aldrig varit lätt att vara konsument, och det är mindre lätt idag...

Men det var ju lite intressant. Jag hittar inga uppgifter i bruxet om effektfördelning annat än denna bild:

Illustration av kokplattor som visar optimal användning för maximal uteffekt.

Man kan misstänka att hällen har två separata delar, vänster och högre, som inte kan dela effekt med varandra. Men i de flesta fall ska det väl fungera bra, upp till en vis gräns (effekt). Istället har de "smartsense", "chef control", "flexifull", automatisk detektering av kastruller etc vilket bäddar för trubbel för hur man ska veta hur hällen ska användas och hur den faktiskt fungerar. Det kanske går att reklamera brända köttbullar? Jag blir nästan lite sugen på att skaffa IEC 60350 för att se vilka prestandakrav som ställs på hällar.

Intressant är också effekten 74 kW / 32.2 A, alltså inte 32 A utan 32.2 A vilket ställer till problem med tvåfasig anslutning. Pruduktbladet säger "32.2 A" och ingenting mer. Undrar om Whirlpool är medveten om att detta går bort i Sverige, men kanske vill de egentligen inte sälja några hällar i Sverige...

Det går att ställa in max uttagen effekt på hällen, vilket kan vara värt att se över . Det framgår inte vilket alternativ som är fabriksinställt.

Text som beskriver inställning av spishällens effektnivåer från 2,5 kW till 7,4 kW.
Ovanligt nog innehåller bruxet även lite inkopplingsanvisningar, där det finns en antydan till att den faktiskt kan kopplas in trefasigt. Om det gäller din häll är oklart. Bruxet saknar helt information om vilken modell den beskriver. Hällen finns säkert i en rad varianter, och den variant som importören tog in kanske var den sämsta ut Sveriges synvinkel... Så titta under hällen vad det står på din, vilka inkopplingsalternativ du har och hur den faktiskt är inkopplad.

Skiss av elanslutning för spishäll med märkning 380-415V 3 N~ och anslutningsterminaler.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bredare häll väljer man för att det är enklare när man lagar med många pannor/kärl och vill kunna hantera handtag under matlagning.
Det blir väldigt mycket om effekt, etc, betydligt mindre om hur drar nytta av det i praktisk matlagning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Var tvungen att köra 100% induktion ett tag när vi köpte "nya" huset och tycker det inte är särskilt bra om man ska köra många saker samtidigt. Nu har vi en hybrid med 2 induktionsplattor samt 4 gasbrännare och det fungerar mycket bättre. Induktion är smidigt ibland men det är skönt att kunna köra 4-5 kastruller och stekpannor samtidigt utan att tappa effekt.

Hemmakatten
Har för första gången induktionshäll här i nya köket.

Hade tidigare gasolhäll som jag var mycket nöjd med. Här kunde jag välja mellan stadgas eller induktion, blev induktion då jag tänkte att "alla" har det nuförtiden och ville pröva.

Är besviken, håller med Crebel om att man inte kan utnyttja alla plattor samtidigt (har en dyr Siemens). Nästa gång blir det en gashäll igen.

Kunde inte låta bli att titta i IEC 60350-2 som beskriver hur prestandan mäts på spishällar. En snabb koll gav följande

1. Det finns ingen standard för hällar utan markerade zoner. Vet inte riktigt hur TS häll faller in här, om den har zoner eller areor. TS häll har "4 tillagningszoner" och "8 induktionszoner" enligt produktinformationen. I bruxet används ordet "kokzon". Man väljer en eller flera av 8 "kokzoner", eller placerar kokkärl så att de täcker en eller flera "referensemärken" (8 st). Effekten kan ställas in för den valda kokzonen. Som jag visade ovan vill de dock att man ska placera kärl som täcker 4 kokzoner i mitten av hällen vilket är en klar markering av att effektregleringen är begränsad. De anger dock att varje kokzon kan ha sin egen effektinställning, alltså 8 st olika.

I bruxet finns därför en bild som de vill att man ska använda vid prestandaprovet av denna häll. Där ser man en antydan till att de vill att man använder (minst) två kokzoner för pannkaksprovet.

Diagram som visar standardtest för värmefördelning på spishäll med två olika kokzonskonfigurationer.

2. Uppvärmningstid mäts per kokzon, dvs bara en åt gången, inte flera eller alla samtidigt.

3. Ett ganska avancerat värmefördelningstest görs, för en kokzon eller area i taget. Det ska visa till vilken grad värmen fördelas jämnt över hela kokzonen. Ett praktiskt prov med att steka pannkakor ingår.

4. Det görs faktiskt en mätning med alla kokzoner igång samtidigt, där man kokar vatten och friterar potatis samtidigt.

5. Det finns dock inga prestandakrav, standarden beskriver bara hur provet ska göras. Man får läsa testrapporten för hur väl pannkakorna blev gräddade. Den kanske går att begära ifrån Whirlpool? Sedan ska den jämföras mot andra.

Med andra ord är man som konsument som vanligt utelämnad till den knapphändiga informationen från tillverkaren. Man har ingen aning om hur deras häll faktiskt presterar.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kunde inte låta bli att titta i IEC 60350-2 som beskriver hur prestandan mäts på spishällar. En snabb koll gav följande

1. Det finns ingen standard för hällar utan markerade zoner. Vet inte riktigt hur TS häll faller in här, om den har zoner eller areor. TS häll har "4 tillagningszoner" och "8 induktionszoner" enligt produktinformationen. I bruxet används ordet "kokzon". Man väljer en eller flera av 8 "kokzoner", eller placerar kokkärl så att de täcker en eller flera "referensemärken" (8 st). Effekten kan ställas in för den valda kokzonen. Som jag visade ovan vill de dock att man ska placera kärl som täcker 4 kokzoner i mitten av hällen vilket är en klar markering av att effektregleringen är begränsad. De anger dock att varje kokzon kan ha sin egen effektinställning, alltså 8 st olika.

I bruxet finns därför en bild som de vill att man ska använda vid prestandaprovet av denna häll. Där ser man en antydan till att de vill att man använder (minst) två kokzoner för pannkaksprovet.

[bild]

2. Uppvärmningstid mäts per kokzon, dvs bara en åt gången, inte flera eller alla samtidigt.

3. Ett ganska avancerat värmefördelningstest görs, för en kokzon eller area i taget. Det ska visa till vilken grad värmen fördelas jämnt över hela kokzonen. Ett praktiskt prov med att steka pannkakor ingår.

4. Det görs faktiskt en mätning med alla kokzoner igång samtidigt, där man kokar vatten och friterar potatis samtidigt.

5. Det finns dock inga prestandakrav, standarden beskriver bara hur provet ska göras. Man får läsa testrapporten för hur väl pannkakorna blev gräddade. Den kanske går att begära ifrån Whirlpool? Sedan ska den jämföras mot andra.

Med andra ord är man som konsument som vanligt utelämnad till den knapphändiga informationen från tillverkaren. Man har ingen aning om hur deras häll faktiskt presterar.
Råd och Rön har testat många induktionshällar, dock bara i 60-bredd, och använder liknande testmoment. Så går ju att få ett hum genom att betala för deras rapport. De kritiserar flexzonerna som många kör med eftersom de utan undantag visar sig bestå av mindre runda zoner, och har svårt att ge jämn värme.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.