Jag är inne på min andra induktionshäll och har seriös planer på att ge upp och gå över till gas som var den ursprungliga planen.

Den första byttes iofs ut för att den gick sönder, men jag gillade inte att det bara fanns en riktigt stor platta trots att den var nästan 80 cm bred och att plattorna inte blev varma hela vägen ut.

Poängen med att ha en 80 bred häll går ju lite förlorad om man inte kan sätta på en stor kastrull spagettivatten och samtidigt ha en stekpanna på, eller kan köra två pannor parallellt. Så häll nummer 2 valdes med omsorg ut till en Whirlpoolhäll som hade åtta rektangulära zoner som täckte hela ytan så man kunde kombinera dem efter behag. I teorin ...

Problemet är att de inte håller effekten om man sätter på för många zoner. Om man sätter på en stekpanna parallellt med spagettikastrullen (dvs använder alla åtta zonerna på högsta inställning) så slutar vattnet koka. Om man bara har en stekpanna på fyra av zonerna och mäter temperaturen i olika delar av pannan så skiljer det 50 grader mellan kallaste och varmaste delen. Stekt kött blir vackert brynt på halva delen och kokt på andra om köttbiten råkar ligga lite ofördelaktigt till.

Reparatören som var här förklarade bara att så här är det med induktionshällar. Någon i släkten yttrade något liknande när jag hade initiala problem som sedan visade sig bero på något annat (defaultkonfiguration som var tokig).

Jag skulle köpt svaret "du matar på med för lite effekt, gör de här ändringarna i elinstallationen så funkar det som avsett", men "såna är di, induktionshällarna" är ju himla märkligt. Varför skulle man vilja ha en matlagningsmanick som inte kan användas fullt ut?

Är det något som jag har missförstått och som kan åtgärdas, eller är det bara att kasta ut fanskapet?

Hej! Vi har en induktionshäll billigaste från Ikea, förvisso wirepool eller hur det stavas.
Hällen har 2 plattor med induktion och 2 vanliga. Funkar jättebra att koka på full fräs och steka på den andra, även koka grönsaker under tredje utan induktion. På samma sätt steka pannkakor på båda med induktion och göra bärkompott i den tredje. Inga problem alls.

Men hur stora är de två induktionsplattorna och brukar ni köra två stora pannor/kärl på dem samtidigt? Det är ju det som verkar vara det knepiga i kråksången ...

Kör stor gjutjärnskärl och stor kastrull till pastan, funkar bra. Båda får jag köra på full kräm lite längre än mindre för att uppnå kokpunkten men sen är det bara köra. Såg nu att den inte finns kvar på Ikea men hoppas någon annan skriver något liknande och menar på att det måste vara något annat fel.

• Gilla
Hempulare
  • Laddar…
Vad är det för modellbeteckning på hällen och vad har du för ström ansluten till den ?

Det problemen di beskriver låter som att det löses med en häll som du kan koppla på 3faser. Men troligtvis går nog inte den hällen du har att koppla så

M Mackees skrev:
Kör stor gjutjärnskärl och stor kastrull till pastan, funkar bra. Båda får jag köra på full kräm lite längre än mindre för att uppnå kokpunkten men sen är det bara köra. Såg nu att den inte finns kvar på Ikea men hoppas någon annan skriver något liknande och menar på att det måste vara något annat fel.
Går det få ett mått i centimeter på "stort" :-)? Jag vill kunna köra två kärl som är minst 27 cm (helst 30) parallellt och helst ytterligare något mindre. Och allt på en hällsort som går fort, så inte vanliga gamla sortens plattor.

Sedan förstod jag inte riktigt vad som menades med "köra på full kräm lite längre än mindre ...". Är det att det tar längre tid än om man bara kör ett kärl? Det är ju inte så bra ...

BirgitS
Även när man konstruerar induktionshällar har man tagit intryck av tidigare sorters spisar och på spisar med gjutjärnsplattor så var den största plattan 21 cm i diameter, vilket är vad bottenytan på en 24 cm stekpanna är. När det gäller induktionszoner som är fyrkantiga, går att slå ihop etc. så måste man fråga exakt hur induktionsspolarna är placerade.

En 2-fas häll brukar vara ansluten med 2x16 A vilket är lika mycket som plattorna på en traditionell spis och därför går det inte att göra mer energikrävande saker med en sån häll än det gick med en spis. En induktionszon på booster eller max-läge förbrukar mer än 8 A och då blir det mindre än 8 A kvar till resten som den fasen används till.

Bra tillverkare/hällar skriver ut hur stora zonerna är och vilken effekt de är på i specifikationerna.

BirgitS BirgitS skrev:
Även när man konstruerar induktionshällar har man tagit intryck av tidigare sorters spisar och på spisar med gjutjärnsplattor så var den största plattan 21 cm i diameter, vilket är vad bottenytan på en 24 cm stekpanna är. När det gäller induktionszoner som är fyrkantiga, går att slå ihop etc. så måste man fråga exakt hur induktionsspolarna är placerade.

En 2-fas häll brukar vara ansluten med 2x16 A vilket är lika mycket som plattorna på en traditionell spis och därför går det inte att göra mer energikrävande saker med en sån häll än det gick med en spis. En induktionszon på booster eller max-läge förbrukar mer än 8 A och då blir det mindre än 8 A kvar till resten som den fasen används till.

Bra tillverkare/hällar skriver ut hur stora zonerna är och vilken effekt de är på i specifikationerna.
På min första häll var största zonen 30 cm i diameter som den var markerad och angiven i specifikationen, men den värmde en signifikant mindre yta. Dubbla zon-bredden på min nya är också 30, och den värmer så brett.

Om man nu tillverkar en ny produkt med mer tillagningsyta än den traditionella spishällen så kan man ju fråga sig vad vitsen är om inte hela tillagningsytan eller ens halva går att använda med full funktion. Inte i booster-läge märk väl, men med högsta normalläge.

Varför går man inte upp och anger trefas-installation i så fall? Eller helt enkelt låter bli att lura i kunderna en produkt som skenbart ger möjlighet till mer parallell matlagning och istället endast tillverkar hällar med så mycket tillagningsyta som två faser räcker till att försörja.
Eller är tydligare med att deklarera att hela tillagningsytan inte kommer att ha full funktion istället för att lämna åt konsumenter att räkna ut det mha den tekniska specen. Det är ju en ganska grundläggande egenskap.

• Gilla
Låset
  • Laddar…
Normalt sett är väl hällen tvåfas? Och då kopplade så att man har vars en fas till varje halva.
På vår häll graderas varje platta 1-9 i effekt (samt boost), dvs totalt "18" per halva, dock kan man bara köra "16" samtidigt, dvs 8+8 eller 7+9.
Upplever sällan det som ett problem med att effekten räcker till.

Däremot har jag liknande problem med storleken på plattan, vi har en 70spis, men den består egentligen bara av delar till en 60spis. Och då får vi följande effektfördelning i stekpannorna.
Stekpanna med vatten på spishäll som visar effektinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stekpanna med salt på en induktionshäll som illustrerar diskussionen om effektfördelning och spisstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
C Crebel skrev:
På min första häll var största zonen 30 cm i diameter som den var markerad och angiven i specifikationen, men den värmde en signifikant mindre yta. Dubbla zon-bredden på min nya är också 30, och den värmer så brett.

Om man nu tillverkar en ny produkt med mer tillagningsyta än den traditionella spishällen så kan man ju fråga sig vad vitsen är om inte hela tillagningsytan eller ens halva går att använda med full funktion. Inte i booster-läge märk väl, men med högsta normalläge.

Varför går man inte upp och anger trefas-installation i så fall? Eller helt enkelt låter bli att lura i kunderna en produkt som skenbart ger möjlighet till mer parallell matlagning och istället endast tillverkar hällar med så mycket tillagningsyta som två faser räcker till att försörja.
Eller är tydligare med att deklarera att hela tillagningsytan inte kommer att ha full funktion istället för att lämna åt konsumenter att räkna ut det mha den tekniska specen. Det är ju en ganska grundläggande egenskap.
Nu ställer du ju frågor som bara en tillverkare kan svara på.

Det finns 3-fas hällar, de jag har sett har då haft 5 zoner varav den mittersta har varit ensam om sin fas.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu ställer du ju frågor som bara en tillverkare kan svara på.

Det finns 3-fas hällar, de jag har sett har då haft 5 zoner varav den mittersta har varit ensam om sin fas.
Det förstås, min frustration tog överhanden. Jag menade bara att din kommentar om hur mycket 2-fas räcker till inte svarar på varför tillverkarna gör 2 fas-hällar som är så stora att 2 faser inte räcker för att driva dem :-).

Såvida nu inte min häll är trefas men installatören kopplade in den på 2 fas (om det ens är möjligt) utan att bry sig om att kommentera saken. Men då antar jag inte reparatören skulle ha sagt att det var helt normalt.

BirgitS
C Crebel skrev:
Jag menade bara att din kommentar om hur mycket 2-fas räcker till inte svarar på varför tillverkarna gör 2 fas-hällar som är så stora att 2 faser inte räcker för att driva dem :).
För att de flesta klarar sig utmärkt med den effekt som 2 faser kan leverera, precis som folk har gjort under flera årtionden med elektriska spisar, t.o.m. lagar folk mat med en fas och 20 A.

C Crebel skrev:
Såvida nu inte min häll är trefas men installatören kopplade in den på 2 fas (om det ens är möjligt) utan att bry sig om att kommentera saken. Men då antar jag inte reparatören skulle ha sagt att det var helt normalt.
Det är ju bara att kolla upp specifikationen, kring 7000 W är två faser, kring 11 000 W är tre.

Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vad är det för modellbeteckning på hällen och vad har du för ström ansluten till den ?

Det problemen di beskriver låter som att det löses med en häll som du kan koppla på 3faser. Men troligtvis går nog inte den hällen du har att koppla så
Det är en SMP 778 C/ BT/IXL Whirlpool. Den är ansluten till tvåfas av leverantörens installatörer utgår jag ifrån eftersom det inte fanns mer. Jag kanske är naiv men jag tycker att om den behövt trefas för att fungera optimalt så skulle jag förväntat mig att de borde ha sagt något :-(.

BirgitS BirgitS skrev:
För att de flesta klarar sig utmärkt med den effekt som 2 faser kan leverera, precis som folk har gjort under flera årtionden med elektriska spisar, t.o.m. lagar folk mat med en fas och 20 A.
.
Elektriska spisar var inte bredare än 60 cm och hade fyra plattor, samtliga betydligt mindre än 30 cm. De lovade med andra ord inte annat än att de levererade och är man nöjd med det så räcker ju en 60 cms induktionshäll med.

Men vad är vitsen med en nästan 80 cm bred 2fas-häll med åtta zoner där inte ens fyra går att köra på högsta temperaturläget under boost när övriga är avslagna? Vad ska man göra med de fem återstående? Värma vantarna?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.