Hej! Skulle vilja ha lite hjälp att få klarhet i en sak :geek:

Kommer sätta in en braskamin på övervåningen i huset, när sotaren var här och provtryckte kanalen i skorstenen som vi ska koppla oss på så påpekade han att jag kommer behöva tilluft någonstans i anslutande rum.

Huset har ingen ventilation förutom självdrag men vi har nyligen bytt fönster så det är inte lika "mycket självdrag"som tidigare.

Vid den röda markeringen ska kaminen placeras, vart bör jag ha tilluft? Och vad menas egentligen med tilluft i detta fall? Räcker det med en ventil i stil med denna?
Väggventil för tilluft bestående av ett genomskärningsrör med svart del och en vit justerbar frontplatta.

Ritning över en våningsplan med markerad plats för braskamin i vardagsrum och text om tilluft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All värme som går upp genom skorstenen kommer ju behöv ersättas av ny luft in i rummet annars får du för dåligt drag.

Den ventilen räcker absolut. Vid tändning med kamindörren på glänt kan det bli ett kraftigt kallras från ventilen. Tänk på det vid placering.

Ett annat alternativ är att ha separat tilluft direkt till kaminen, i ditt fall blir det svårt att koppla genom yttervägg men det kanske går genom golvet eller genom en pipa i skorstenen. Jag har separat luft till kaminen just för att den ska verka fristående från husets ventilation.

Utan bra tilluft kan du få baksug när du tänder. Lätt att all rök kommer in då varmluft möter kalluft. Vi installerade en kamin utan tilluft och det var ingen hit.
’Ett sätt att lösa det om du inte får till en separat tilluft är att installera en rökgasfläkt på
https://exodraft-skorstensfläktar.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.