24 278 läst ·
166 svar
24k läst
166 svar
Ska satsa på bergvärme, lite råd tack!
Det var ett enkelt svar.gugge111 skrev:
kan liknas med en frklaring på hur man spelar golf, det är bara att slå långt & rakt !
Hur vet man att man får tag på nån som kan värmepumpar? ingen av dom firmorna jag var ikontakt med när jag skulle instalera gav mig de förtroendet att dom vista vad dom prata om.
så jag tog reda på hur det funka själv & gjorde allt själv.
nu efterås så ser jag hur snett en del av oferterna var räknade, tur man inte lämna bort allt, till den som räkna lägst!
Jag mätte effektförbrukningen för mitt hus vid två olika utetemperaturer. Det blev vad som erbjöds, vid -23 och vid -5. Kollade samtidigt vilken framledningstemperatur jag hade vid dessa utetemperaturer.
Ritade sedan in husets effektbehov i ett diagram och olika värmepumpars effektkurvor i samma diagram. Där kurvorna skär varandra går eltillskottet in.
/m
Ritade sedan in husets effektbehov i ett diagram och olika värmepumpars effektkurvor i samma diagram. Där kurvorna skär varandra går eltillskottet in.
/m
Får jag komma här med en fråga?
Vi har varit och tittat på ett hus byggt -69, en-plan med källare, 113+110 kvm. Mycket av källarytan är dock förrådsutrymmen.
Driftskostnaden är beräknad till 27000,-/år, och elförbrukningen till 23000 kWh varav hushållselen är ca 8-10000 kWh och 13-15000 kWh är värme och varmvatten. Är inte det en väldigt hög förbrukning när det finns bergvärme? Vad kan det isf bero på? Mäklaren sa att "det är en stor familj som bor där" (tror att det är 2-3 tonårsbarn + 1-2 föräldrar).
Det är borrat -97. Kan pumpen/borrhålet vara underdimensionerad så det är därför det krävs så mycket el, eller är det en helt normal förbrukning?
Hur lång livslängd är det på en sån där värmepump egentligen?
Vi har varit och tittat på ett hus byggt -69, en-plan med källare, 113+110 kvm. Mycket av källarytan är dock förrådsutrymmen.
Driftskostnaden är beräknad till 27000,-/år, och elförbrukningen till 23000 kWh varav hushållselen är ca 8-10000 kWh och 13-15000 kWh är värme och varmvatten. Är inte det en väldigt hög förbrukning när det finns bergvärme? Vad kan det isf bero på? Mäklaren sa att "det är en stor familj som bor där" (tror att det är 2-3 tonårsbarn + 1-2 föräldrar).
Det är borrat -97. Kan pumpen/borrhålet vara underdimensionerad så det är därför det krävs så mycket el, eller är det en helt normal förbrukning?
Hur lång livslängd är det på en sån där värmepump egentligen?
Jaha, då kanske det är den förbrukningen man får räkna med då...
pellefant skrev:
ingen text till länken, vad vill du ha sagt?
Jag kan fylla på text åt dig om du inte orkar.
Kolla här, här är ett till partiskt utalande, för att man ska tycka synd om försäkringabolagen i inte klaga på att dom höjer premien hela tiden.
dom räknar desutom dessa frånluftsvärmepumpar som värmepumpar, fast dom bara är dena elpannor, men vis återvinning & dom vetman ju radan at dom har betydligt ( en tredjedel) kortare livslängd än vad markvärmepumpar har.
sifforrna & årtalen dom nämner säger ju desutom ingen ting igentligen, dom talar om hur många haverier dom har haft mellan några årtal, men vi vet inte hur gammla pumparna varit, eller hur många pumpar det finns, det kanske bara är 1% som pajat ??? & alla kanske var 30 år gammla. Nu tror ju jag inte det, men vi vet ju ingen ting när dom inte talat om allt, gillar inte när folk vrider o vänder på saker. Försäkringsbolegen gör ju varje år stprvinster, så det måsta vara många pumpar som inte pajar!
sist men inte minst, en frånluftsvärmepump pajar inte eter 10 år, den har inte längre livslängd.
citerat från länken jag hänvisade till:i sammanhanget är det dessutom slående att av de totalt 20000 skadefallen bakom totalsumman rörde nästan 60% av fallen pumpar som var FEM ÅR ELLER YNGRE. för bergvärmepumpar var motsvarande procenttal ännu högre, hela 76%
min slutsat blir att det verkar riskabelt att köpa vp och i synnerhet bergvärmepump. en annan nackdel med alla haverier är att vi som inte har värmepump får betala för det genom våra hemförsäkringar, men förhoppningsvis så blir det ändringpå det! jämför med tex hur många badrum man har så baseras premien på det..
folksam har skrivit tidigare om värmepumpar att bergvärme inte alltid är ekonomiskt försvarbart beroende på den höga investeringskosnaden.
och ser man generellt till att vpn ger 3 värme för 1 istoppad el och att den drivs av kärnkraftel med en verkningsgrad på 33% så är den inte effektiv. däremot om man använder vattenel till den så blir den effektivare eftersom vattenkraftstationer har betydligt högre verkningsgrad än kärnkraftanläggningar.
sen så blir man upplåst och beroende av el och elpris med vp.
med tex ved/pellets så kan man med lite x-tra manicker klara sej utan el i värsta fall helt o hållet ett tag-däremot får man räkna med mer egen arbetsinsats, men som i mitt fall om jag kan spara 25000kWh på ett år= 22.500:- för eget arbete med veden, dvs 32.000:- före skatt,om jag tex räknar med 140:-/timme blir det 230 timmar per år att lägga ned på veden, jag kan ju välja att köpa den hemkörd varvid "vinsten" miskar, men även arbetstimmarna.
jag har iaf bestämt mej för vedeldning istället för vp, räknar med att tjäna in anläggningen fortare, och när den är betald kan jag om jag vill elda med pellets och ändå göra en liten vinst, samtidigt som jag inte använder kärnkraftsel!!!
min slutsat blir att det verkar riskabelt att köpa vp och i synnerhet bergvärmepump. en annan nackdel med alla haverier är att vi som inte har värmepump får betala för det genom våra hemförsäkringar, men förhoppningsvis så blir det ändringpå det! jämför med tex hur många badrum man har så baseras premien på det..
folksam har skrivit tidigare om värmepumpar att bergvärme inte alltid är ekonomiskt försvarbart beroende på den höga investeringskosnaden.
och ser man generellt till att vpn ger 3 värme för 1 istoppad el och att den drivs av kärnkraftel med en verkningsgrad på 33% så är den inte effektiv. däremot om man använder vattenel till den så blir den effektivare eftersom vattenkraftstationer har betydligt högre verkningsgrad än kärnkraftanläggningar.
med tex ved/pellets så kan man med lite x-tra manicker klara sej utan el i värsta fall helt o hållet ett tag-däremot får man räkna med mer egen arbetsinsats, men som i mitt fall om jag kan spara 25000kWh på ett år= 22.500:- för eget arbete med veden, dvs 32.000:- före skatt,om jag tex räknar med 140:-/timme blir det 230 timmar per år att lägga ned på veden, jag kan ju välja att köpa den hemkörd varvid "vinsten" miskar, men även arbetstimmarna.
jag har iaf bestämt mej för vedeldning istället för vp, räknar med att tjäna in anläggningen fortare, och när den är betald kan jag om jag vill elda med pellets och ändå göra en liten vinst, samtidigt som jag inte använder kärnkraftsel!!!
en feldimensionerad anläggning har inte normala driftsförhålanden, lägger man sen till att anläggningen inte justeras in för huset den sitter i, så råkar man med allsäkerhet ut för nån form av haveri.pellefant skrev:citerat från länken jag hänvisade till:i sammanhanget är det dessutom slående att av de totalt 20000 skadefallen bakom totalsumman rörde nästan 60% av fallen pumpar som var FEM ÅR ELLER YNGRE. för bergvärmepumpar var motsvarande procenttal ännu högre, hela 76%
det är fortvarande snedvriden statestik, så vi behöver inte diskutera detta.
för min del så hade det varit aldeles för dyrt att investera i pellets eller ved anläggning, så jag satsa på bergvärme istället, på deta så spar jag 20-25 000 kWh / år
men varför ska man då överhuvudtaget fundera på bergvärme om 76% av anläggningarna är feldimensionerade eller felaktigt injusterade?
nästan lotto då att få en fungerande anläggning!!
vad har du för belägg för att det är snedvriden statestik?
vad har du för belägg för att det bara är 1% av pumparna och att den % är äldre än 30 år???
i mitt fall skulle bergvärmen gått på 120.000:- + byte radiatorer
veden går på 50-60.000:-, fast då kan jag göra mer av arbetet själv samt köpa begagnade grejor vilket håller ned priset en del. sen så vet jag vad det är för grejor i anläggningen och kan själv hålla koll på dom och repa dom.med en värmepumpanläggning är det svårare för mej eftersom jag inte har någon kylmontörutbildning eller dylikt.
vad har du för belägg för att det bara är 1% av pumparna och att den % är äldre än 30 år???
veden går på 50-60.000:-, fast då kan jag göra mer av arbetet själv samt köpa begagnade grejor vilket håller ned priset en del. sen så vet jag vad det är för grejor i anläggningen och kan själv hålla koll på dom och repa dom.med en värmepumpanläggning är det svårare för mej eftersom jag inte har någon kylmontörutbildning eller dylikt.
om man tittar på dom anläggningar jag har varit i kontakt med båre i verkliga litet & via internett, så är det nästan inte en enda som har problem med sin värmepump.pellefant skrev:men varför ska man då överhuvudtaget fundera på bergvärme om 76% av anläggningarna är feldimensionerade eller felaktigt injusterade?
när det gäller att instalera en markvärmepump så är denna pump halt ihopponterad, så den är enklare att instalera än vad en vedpanna är. Så vist kan du göra det själv & varför skulle du inte kunna köpa begagnade radiatorer?
La du inte 180000:- på din anläggning??CarMan skrev:
En pelletsanläggning får man för halva de priset..
Sen så hade du väl 25000 kWh i uppvärmning tidigare (el mins jag fel) har inte orkat söka + att du isolerade taket i samma veva som vp..
Om du enbart installerat en vp o fått ditt cop hade ja blivit imponerad för de är ingen som får ett system som ditt när dom begär in offert på vp..
Vad skulle du fått för drifts kostnad med pellets + 90000:- på resten av huset tror du??
La du inte 180000:- på din anläggning??2an skrev:
En pelletsanläggning får man för halva de priset..
Sen så hade du väl 25000 kWh i uppvärmning tidigare (el mins jag fel) har inte orkat söka + att du isolerade taket i samma veva som vp..
Om du enbart installerat en vp o fått ditt cop hade ja blivit imponerad för de är ingen som får ett system som ditt när dom begär in offert på vp..
Vad skulle du fått för drifts kostnad med pellets + 90000:- på resten av huset tror du??
[/quote]
jag hade direktverkande el tidigare, så en pelletsanläggning hade grävt en tillbyggnad & omfattende ombygnad.
Jag la totalt 130 000:- inklusive konverteringen till vattenburet, men jag kjorde ju jobbet själv & skaffa begagnade radiatorer, så mitt pris är inget man kan gå efter.
själva bergvärmen kosta mig strakst under 100 000:-
det ända som var billigare i instaletion när jag kolla var elpana & fjärrvärme.
elpanna går bort, då direktelen har högre verkningsgrad
& fjärvärmen är för dyr i drift.
min tidigare förbrukning för värme+ varmvatten uppskatta jag till 25 000kWh om jag skulle ha hålt samma inomhus temp som idag.
nu ligger jag på 5500 kWh (största bidragande orsaken är mitt optimerade radiatorsystem & en sån optimering kan man ju bara göra vid konvertering eller nybygnation, dom som redan har vattenburet byter sällen störedelar av systemet)