2 853 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Ska sälja huset, pannan har gett upp
HEJ
Jag står i begrepp och och sälja ett hus där pannan lägligt nog har kastat in (sista vedträ)
Alltså måste jag skaffa en ny värme anläggning, står i valet och kvalet vad jag skall skaffa, pellets eller luft-vatten pump, eller....
Vill inte sätta in nån sniklösning men ändå inte vräka på med värsting grejor
Det går inte att borra för bergvärme och jordvärme går också bort.
Den gamla pannan var en kombipanna med olja och ved med fristående elpatron.
Förmodligen så är det beredaren som det gått hål i, det har droppat ett tag men nu har det slutat.
Huset finns i Västernorrland och är 1,5 plan med källare ca 170 kvm med biarea.
Hur skall jag göra?
/Perra
Jag står i begrepp och och sälja ett hus där pannan lägligt nog har kastat in (sista vedträ)
Alltså måste jag skaffa en ny värme anläggning, står i valet och kvalet vad jag skall skaffa, pellets eller luft-vatten pump, eller....
Vill inte sätta in nån sniklösning men ändå inte vräka på med värsting grejor
Det går inte att borra för bergvärme och jordvärme går också bort.
Den gamla pannan var en kombipanna med olja och ved med fristående elpatron.
Förmodligen så är det beredaren som det gått hål i, det har droppat ett tag men nu har det slutat.
Huset finns i Västernorrland och är 1,5 plan med källare ca 170 kvm med biarea.
Hur skall jag göra?
/Perra
Du kan ju sälja huset som det är, med trasig panna. Naturligtvis ska du informera köparna om detta och du får gå ner motsvarande i pris. Men då kan ju köparen installera vilket värmesystem han vill. Detta kan t.o.m upplevas som en fördel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 058 inlägg
Investera inte i något stort, sätter du in en lösning väljer du bort alla köpare som vill ha en annan lösning på uppvärmningen. Akut kan du plugga befintlig VVB och ställa en ny elektrisk bredvid, måttlig investering och valfrihet för nye ägaren.
Prototypen
Och så får vi en massa frågor på forumet om vad man ska betala för ett hus med trasig VVB
Prototypen
Och så får vi en massa frågor på forumet om vad man ska betala för ett hus med trasig VVB
Vill påstå att en kass varmvattenberedare är peanuts när man köper kåk, bara man vet om det...prototypen skrev:Investera inte i något stort, sätter du in en lösning väljer du bort alla köpare som vill ha en annan lösning på uppvärmningen. Akut kan du plugga befintlig VVB och ställa en ny elektrisk bredvid, måttlig investering och valfrihet för nye ägaren.
Prototypen
Hmmm om det är beredaren som pajat borde det inte slutat droppa, Det borde snarare börja droppa mer o mer..peve22 skrev:
Kan va både påfyllningskran o säkerhetsventilen som läcker oxå..
Håller med Linnex och andersmc. Köp något billigt så att det fungerar hjälpligt eller sälj utan att fixa den med ett lämpligt prisavdrag. Det är mycket bättre för köparen om de får välja värmesystem efter sina behov och önskemål.
När vi köpte vårt hus var den senaste investeringen som förre ägaren hade gjort en 3 år gammal oljepanna. Den skulle vi nog inte ha köpt......
När vi köpte vårt hus var den senaste investeringen som förre ägaren hade gjort en 3 år gammal oljepanna. Den skulle vi nog inte ha köpt......
Håller med andersmc, prototypen, linnex och pinebar, investera minsta möjliga, helst inget alls. Men ett fungerande hus måste väl iofs vara en fördel när man ska sälja jämfört med ett där köparen måste börja fixa med nåt + göra valet vad man vill ha, innan man ens kan flytta in!
(Så jag håller allra mest med Linnex
)

(Så jag håller allra mest med Linnex
Nä precis, den investeringen gjorde knappast er benägna att ge mer för huset då.pinebar skrev:
Jag håller inte med dig. När man flyttar in i ett nytt hus så vill man ha varmt vatten och inte ha stressen att hitta nytt värmesystem det första man måste göra. Håller med ovan om att sätta in ett provisoriskt/beg system.jakim skrev:
Vi fick det lite stressigt då vi tog över vårt hus då oljepannan var gammal och elpatronen trasig och med begränsat med olja.
Klicka här för att svara