O
Vad har mäklaren sagt om husets värde? var det sån stor skillnad?

Vi hade tillsammans med mäklaren bestämt ett pris som var satt efter dels våran köpesumma + de investeringar som vi har gjort. Får vi det som vi begär idag då går vi plus/minus noll på huset. Ändrade inte priset efter att vi fick reda på att boytan var mindre. Det viktigaste i dag är att vi inte får en förlust på huset.

O
Jag tänkte på prisskillnaden när du köpte huset och vad det skulle kostat om det varit 10kvm större.
Personligen tror jag inte att det handlar om några större summor. Vet själv att där jag bor är det inte alltid någon skillnad alls i slutpris på en lgh på 24kvm och 34 kvm och då har den på 34kvm riktigt kök.
Så en villa som är antingen 88 eller 98 i boyta. tror jag inte är någon skillnad alls.
Så tänk på det om du ska vara så sniken så du försöker bråka om den skillnaden!

Där kan finnas en psykologisk effekt. "Nästan 100 kvm", eller "lite mer än 75 kvm". Så jag tror iofs att det kan göra skillnad.

• Gilla
Bertil789
  • Laddar…
O
Frågan är om det gör någon skillnad i slutpriset?! kanske när det gäller att locka besökare men min lilla erfarenhet så verkar det inte ha någon direkt betydelse. Utan skicket är mer avgörande!
Så Man får väl skriva nästan 100kvm boyta i annonsen å sen i det finstilta skriva 88kvm boyta!

Givetvis är storleken av betydelse.. 96kvm är ett litet hus nästan 100kvm, 88kvm är ett skit litet hus. Det handlar om psykologi av vad de som läser annonsen tycker, är själv osäker på om vi åkt på visningen om huset "bara" hade varit 88kvm i annonsen.

Odjuret skrev:
Jag tänkte på prisskillnaden när du köpte huset och vad det skulle kostat om det varit 10kvm större.
Personligen tror jag inte att det handlar om några större summor. Vet själv att där jag bor är det inte alltid någon skillnad alls i slutpris på en lgh på 24kvm och 34 kvm och då har den på 34kvm riktigt kök.
Så en villa som är antingen 88 eller 98 i boyta. tror jag inte är någon skillnad alls.
Så tänk på det om du ska vara så sniken så du försöker bråka om den skillnaden!
Hur kan du dra paralleller och jämföra små lägenheter med och utan kök i detta. Jämför inte äpplen och päron.

JohanS72 skrev:
De uppgifter som Skatteverket har så är boytan 96 kvm på vårat hus, så det är även fel i deras papper likaså på fastighetdeklarationen.
Har du kollat hur man beräknade boyta när huset byggdes? Med tanke på att de officiella siffrorna säger 96 kvm, så kan det ha varit korrekt med dåtida mätmetoder.

O
Det finns en likhet, i min jämförelse! Även om inte mitt slutresultat passar herrn!
Jag är väl medveten om att inte jämföra äpplen med päron. Min jämförelse handlade om prisskillnad.
Att du inte vill förstå det kan jag inte göra något åt.
Du bjöd väl på huset efter att du hade tittat på huset eller hur?
Du har bara blivit girig.

Är man girig för att man vill ha ut vad man satt in? Att som säljare säga att huset har boa 96 när det har bya 96 är ju rent lurendrejeri, så det är väl isåfall den som sålde huset till TS som är girig.

• Gilla
Bertil789 och 1 till
  • Laddar…
O
Jag tycker att det är girigt eftersom man redan har betalat för huset vad man tyckte att det var värt efter ett besök.
Huset blir varken mindre eller större.
Om ytan är så viktig så får man mäta innan man köper!
SÅ ja, detta är girighet.

Isåfall är ju alla som önskar löneförhöjning varje år också giriga, man visste ju vad man valde för lön när man började,

Girig är ett väldigt fult ord, jag förstår inte varför det ska vara så fult att tjäna pengar på annat än spel och dobbel i Sverige?

• Gilla
Prins Daniel
  • Laddar…
O
Du kan inte jämföra ytan på ett hus och det ev. värdeskillnad som kanske finns och en löneförhandling.

Man har köpt ett hus som man vet hur det ser ut, och bara för att det är lite mindre än man trodde enligt så ska man få pengar? Är inte det girigt?
Husets storlek har inte förändrats huset är lika stort som det var när det köptes, sängen får inte mindre plats för att man får reda på att det är 10kvm mindre.
Om man upptäckt att det varit större, skulle man betala extra då?
Nä då ler man bara, då finns det inget som heter skillnad i pris.

Så ja det är girigt! Men det är svårt att argumentera om girighet i detta fall med någon som börjar jämföra med att tjäna pengar.

Odjuret skrev:
Man har köpt ett hus som man vet hur det ser ut, och bara för att det är lite mindre än man trodde enligt så ska man få pengar? Är inte det girigt?
Ge dig, du är pinsam. Du förstår säkert hur bostadsmarknaden fungerar och att TS är orolig för att han sannolikt kommer att få svårare att sälja huset, och kommer att få mindre pengar för det då den angivna boytan är mindre än när det köptes. Det är inte fråga om att "få pengar", som du skriver, utan om att inte förlora pengar. Att prata om girighet i sammanhanget är bara osympatiskt och förolämpande mot TS.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jag förstår överhuvudtaget inte hur du resonerar, Odjuret, när du säger att det är girigt att oroa sig över att huset är mindre än vad som var angivet. Har man betalat X miljoner och sedan ska byta bostad och räknar med att få ut åtminstone vad man köpte det för och det visar sig vara nästan 10% mindre än vad man trott får man kanske ut 10% mindre. Är det girigt att oroa sig över att riskera att hamna på pottkanten om de ekonomiska kalkylerna inte håller?

Girigt är att roffa åt sig på andras bekostnad. Det gör inte TS. Det är endast den som sålde till TS lögnaktigt framställde huset som 10% större än det är som är girig, inte TS.

• Gilla
Bertil789
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.