Hejsan!

Har ett par funderingar.

Håller på att renovera vårat lilla kök och ska ta bort delar av en vägg. Det är bara en väggsnutt som sticker ut 60cm från väggen, den är gjord i gips.
Har plockat ned gipsskivorna och dessa var fästa i två "aluminiumreglar", en i taket samt en närmast väggen samt en träregel som går från golv till tak. Jag kan inte tänka mig att väggen har någon bärande funktion då både mäklaren konstaterade att väggen ej var bärande konstruktion samt att vi sett att grannen tagit bort denna väggstump.

Ska nu ta bort dessa aluminiumreglar men dem är fästa med något jag ej stött på tidigare, kan det vara någon form av betongankare? Hur tar jag lättast bort dessa? Det ser ut som att vara en bricka samt ett blankt huvud på skruven.

Köket är litet och U-format och tanken är att arbetsskivan skall hänga över den del av väggen som blir kvar (dvs ca 90cm av väggen blir kvar) och bänkskivan skall hänga över ca 15mm.

Det är en "urgröpning" i taket där skenan sitter, uppskattningsvis 1-2cm djup, hur fyller man igen denna på bästa sätt? Finns det någon speciell typ av spackel eller likande som passar för detta ändamål? (Så att det är är alltför rinnande och bara sölar ned=) )

vägg3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vägg2.jpg
Skapa konto

vägg 1.jpg
Skapa konto

Betongvägg? Ser ut som bultpistol.

Stämmer bra att det är betongvägg. Ska jag försöka borra ut dem eller är det bara att försöka få grepp om huvudet och dra rakt ut?

Tack för snabbt svar!

Brukar gå bra att slå bort med koben och hammare eller ett stämjärn man inte är rädd om.

Jag tror inte heller på att väggen är bärande men då är jag ingenjör och inte mäklare ;)

Ett tips är att inte lyssna på mäklare över huvud taget när det gäller byggnadstekniska frågor. Undantag finns men generellt är mäklare inget annat än välklädda hästhandlare.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Försök INTE att dra ut dom (Jag gjorde det i min lägenhet med liknande spikplugg). Du kommer att få med dig en klump betong, och därmed få en del arbete med spackling. Borra i stället med en 5mm metallborr mitt på huvudet.

Tack för tipset! =)

Blir till att borra då.

Har kollat närmare nu och kan lugnt konstatera att det inte kan vara bärande då "aluminiumregeln" inte ens går upp till taket utan slutar ett par mm innan, men det lät betryggande att få höra det från en ingenjör.

Du har nog helt rätt i att man ej ska lita på mäklare, vi har ju köpt bostadsrätten ganska nyligt och var med i många budgivningar etc innan dess. och visst finns det många skojjare där ute.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.