5 127 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Ska öppna upp till ett förråd och undrar hur man isolerar betonggolvet??
Hej
Bor i en planshus ( modulhus) där vi har garage och förråd vägg i vägg med vardagsrum. Planerar nu att öppna upp så att man även kan gå igenom vardagsrummet till förrådet och garaget. Och inreda en del till extra sovrum. Ytan är nu på totalt ca 50kvm. Det är ett kall förråd/ garage idag. Nu undrar jag hur man isolerar golvet i det tilltänkta sovrumsdelen? Det är betonggolv där idag.

Bor i en planshus ( modulhus) där vi har garage och förråd vägg i vägg med vardagsrum. Planerar nu att öppna upp så att man även kan gå igenom vardagsrummet till förrådet och garaget. Och inreda en del till extra sovrum. Ytan är nu på totalt ca 50kvm. Det är ett kall förråd/ garage idag. Nu undrar jag hur man isolerar golvet i det tilltänkta sovrumsdelen? Det är betonggolv där idag.
Jag skulle lagt en platonmatta i botten, sedan cellplast och över det så lägger du golvpån för trägolv, eller flytspackel för klinker (fast det är inte så vanligt i sovrum).
Fördelen med platonmattan är att den kommer venitliera bort all fukt som kommer från betongen och inte bara "hindra den" som en plastfolie gör.
Det blir dock en bra mycket dyrare lösning än bonan's, men jag personligen skulle valt den.
Du kan läsa mer om platon här: http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/ventilerad_platon_golv
Fördelen med platonmattan är att den kommer venitliera bort all fukt som kommer från betongen och inte bara "hindra den" som en plastfolie gör.
Det blir dock en bra mycket dyrare lösning än bonan's, men jag personligen skulle valt den.
Du kan läsa mer om platon här: http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/ventilerad_platon_golv
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Öppna upp till nock - takstolar och isolering
Lösvirke & Timmerhus -
Möjligheter att öppna upp till nock?
Tak & Vind -
Hur öppnar jag upp för att installera en dörrlucka till krypgrund?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur hantera skorsten när öppna upp till nock
Tak & Vind -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar