A
Hej

Bor i en planshus ( modulhus) där vi har garage och förråd vägg i vägg med vardagsrum. Planerar nu att öppna upp så att man även kan gå igenom vardagsrummet till förrådet och garaget. Och inreda en del till extra sovrum. Ytan är nu på totalt ca 50kvm. Det är ett kall förråd/ garage idag. Nu undrar jag hur man isolerar golvet i det tilltänkta sovrumsdelen? Det är betonggolv där idag.

:confused:

På golvet läggs plastfolie med överlappning på minst 50mm. Träbjälklag med med isolering mellan och sedan golvspån.

Jag skulle lagt en platonmatta i botten, sedan cellplast och över det så lägger du golvpån för trägolv, eller flytspackel för klinker (fast det är inte så vanligt i sovrum).
Fördelen med platonmattan är att den kommer venitliera bort all fukt som kommer från betongen och inte bara "hindra den" som en plastfolie gör.

Det blir dock en bra mycket dyrare lösning än bonan's, men jag personligen skulle valt den.

Du kan läsa mer om platon här: http://www.isola.se/products/underlayer_for_floors/ventilerad_platon_golv

A
Åhh, vilka bra tips. Skall kika på priser och jämföra. Det rör sig väl om ca 12kvm som jag behöver isolera golvet på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.