FredrikR FredrikR skrev:
Minns jag fel eller var det närmare 400kg tryckkraft på XPn?
Håller bra gör dom, ovärderlig hjälp när man ensamsnickrar.
Motsvarande ungefär 270 kg anger dom för de grövre och det är onekligen mer än ok :)

• Gilla
Alltgår och 1 till
  • Laddar…
Har typ 20 skruvtvingar, de är nästan oanvända sen jag köpte mina första snabbtvingar, Irving som fortfarande funkar fint efter 25 år.
Har Bessy snabbtvingar på jobbet, men tusan vet om inte Irving känns lite mer kvalité, men det kanske bara är en känsla.

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Minns jag fel eller var det närmare 400kg tryckkraft på XPn?
Håller bra gör dom, ovärderlig hjälp när man ensamsnickrar.
400 pannor låter högt, men bra är de! Tror mina bessey är specade på 250 kg

Edit: såg nanowires svar efter jag skrev

Finns det fler än Wolfcrafts snabbtvingar som har mekanism för att öppna med en hand?

nanowire nanowire skrev:
Finns det fler än Wolfcrafts snabbtvingar som har mekanism för att öppna med en hand?
Missförstår jag nåt nu tro, men Quickgripen kan både spännas och lossas med en hand :thinking:(y):cool:

FredrikR FredrikR skrev:
Missförstår jag nåt nu tro, men Quickgripen kan både spännas och lossas med en hand :thinking:(y):cool:
Jag menar pumpa så käftarna åker isär istället för ihop?

Edit:
Den gula avtryckaren trycker isär typ en cm per tryck.
Expanderande kraftig tving med gul avtryckare markerad som används för att sprida material isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Snabbtvingar är bra och bekväma för att hålla fast något som ska skruvas eller limmas, men dom är dåliga på att hålla för vibrationer. Ska man såga, slipa eller leka med stämjärn skakar dom lätt loss. Då är skruvtvingar överlägsna.
Båda sorter behövs.
Överdriv inre behovet av klämkraft, tvingar ska hålla ihop saker, inte klämma sönder dom. Alla utom Dollar Store fungerar. Jag köper hellre fler än dyrare!

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vad tänker ni på för skeden? Jag har aldrig råkat på något sådant behov.

Då jag finsnickrar och någon bit vill glida omkring medan jag skruvar fast tvingarna brukar jg fästa den med minsta och tunnaste dyckerten jag hittar som jag inte slår in helt och drar ut när limmet har torkat.

H heimlaga skrev:
Vad tänker ni på för skeden? Jag har aldrig råkat på något sådant behov.

Då jag finsnickrar och någon bit vill glida omkring medan jag skruvar fast tvingarna brukar jg fästa den med minsta och tunnaste dyckerten jag hittar som jag inte slår in helt och drar ut när limmet har torkat.
Tex, du skruvar trall som är lite skev och vill räta upp den mot redan lagd rad medans du börjar skruva.
Skulle jag valt dyckert tro?! :thinking:

Bara ett av få exempel, finns väl hur många som helst, både inom och utomhus. (y)

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Jag använde snabbtvingar för att sätta fast ett anhåll för cirkelsågen när jag skulle kapa dörrar i nederkant. Går snabbare och lämnar framför allt inga hål jämfört med dyckert.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag brukar fixera skena att fräsa dominohål emot med snabbtvingar. Som en tredje hand när något ska monteras, tex köksskåp. Osv, krävs inte mycket fantasi att hitta många situationer där det fantastiskt smidigt.

Jag lägger en röst på Bessey EZS:
https://www.bessey.de/sv-SE/BESSEY-Tool/Produkter/Spaennverktyg/Enhandstvingar/Enhandstving-EZS

Irwin Quick-Grip XP är väl kraftigare och har högre klämkraft men jag tycker Bessey tvignarna är mindre klumpiga och fullt tillräckliga med 2000N. Det jag möjligen saknar är spaken för att kontrollerat sära på käftarna som @nanowire beskriver ovan i #21.

Visst fungerar det väl med dyckert också i vissa situationer. Men senast jag använde snabbtvingarna var förra helgen när jag gjorde lite lagningar på ett antal aluminiumkanoter. Där kändes inte dyckert som ett alternativ. Bessy EZS har jag använt mycket vid bygge av altan och staket. De är smidiga att vända med ett enkelt handgrepp för att pressa isär saker också, något som jag inte riktigt insåg hur användbart det är innan jag köpte dessa.

Skruvtvingar och snabbtvingar kompletterar varandra. Sen kan man aldrig ha för många tvingar.

• Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
En nackdel med vanliga skruvtvingar är att skruvens snurrplatta är svår att balansera på smala eller ojämna ytor, fungerar bäst på släta, parallella underlag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.