2 939 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
ska och kolla på gammal skolbandsåg 300mm såghöjd, tänka på?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Om ca 2 timmar ska jag och kika på en gammal skolbandsåg ngn har renoverat. Vet inte vad det är för fabrikat osv men såghöjden är 300mm.
Vad ska jag tänka på när jag ger mig av? Vad ska jag pillra på och vad kan vara utslitet? Några sista tips innan jag tittar? Kommer ta en del bilder så ni kan hjälpa mig ytterligare när jag kommer tillbaka.
Vad ska jag tänka på när jag ger mig av? Vad ska jag pillra på och vad kan vara utslitet? Några sista tips innan jag tittar? Kommer ta en del bilder så ni kan hjälpa mig ytterligare när jag kommer tillbaka.
Klingledare uppe och nere. Provdra alla ställskruvar för att upptäcka om något är sönderdraget. Titta om stålhjulen som sågbladet glider mot är nernött. Tyder på att den körts av okunniga.
Slitbanorna på hjulen. Gummit bör se friskt ut. Skall vara bomberade. Kan slitas ut om sågen är felinställd.
En intressantare uppgift än såghöjden är diametern på hjulen. Bestämmer hur stora grejer som får plats på sågen.
lycka till
hälsar Findus
Slitbanorna på hjulen. Gummit bör se friskt ut. Skall vara bomberade. Kan slitas ut om sågen är felinställd.
En intressantare uppgift än såghöjden är diametern på hjulen. Bestämmer hur stora grejer som får plats på sågen.
lycka till
hälsar Findus
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Tyvärr så hade mannen målat om sågen och visste inte vad det var för fabrikat på sågen, men det kanske någon här vet? Jag har sett i oändligt många trådar att byggahus är en jäkligt bra plats att få tips och info.
SKA NÄMNAS att såghöjden var närmare 250mm än 300.
Sådärja. Om vi börjar med gummit på hjulen så känns det spontant ok? Ser inte direkt trasigt ut eller?
Klingledaren var en delad historia. Uppe verkar det inte alls dåligt men den nedre verkar ju vara någon hemmasnickrad habrovink med rundstav bland annat, ska man passa sig?
Lägger till några fler bilder nedan om någon kan säga ngt om den? Lägger också upp en filmsnutt när den går.
anhållet var stadigt men verkar inte kunna ställa in för blade drifting.
SKA NÄMNAS att såghöjden var närmare 250mm än 300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Sådärja. Om vi börjar med gummit på hjulen så känns det spontant ok? Ser inte direkt trasigt ut eller?
Klingledaren var en delad historia. Uppe verkar det inte alls dåligt men den nedre verkar ju vara någon hemmasnickrad habrovink med rundstav bland annat, ska man passa sig?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lägger till några fler bilder nedan om någon kan säga ngt om den? Lägger också upp en filmsnutt när den går.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
anhållet var stadigt men verkar inte kunna ställa in för blade drifting.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
[video=youtube;37KRB5qrJc8]https://www.youtube.com/watch?v=37KRB5qrJc8[/video]
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Är den inte lite lik en ejca?
Ja jag skulle också säga att det är en Ejca.
Såvitt jag kan se så verkar den ju vara i hyggligt skick men litet småreparationer får man alltid räkna med på en gammal maskin. Såna här äldre maskiner går ju att reparera nästan vad som än är dåligt.
Om storleken och priset är rätt tycker jag att du skall köpa den.
Såvitt jag kan se så verkar den ju vara i hyggligt skick men litet småreparationer får man alltid räkna med på en gammal maskin. Såna här äldre maskiner går ju att reparera nästan vad som än är dåligt.
Om storleken och priset är rätt tycker jag att du skall köpa den.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Han vill ha 4500kr för den. Verkar inte villig att gå ner i pris. Är det åt skogen?
Verktygstokig
· Halland
· 8 319 inlägg
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Det är väl egentligen ingenting allvarligt jag tänkt använda den till så storleksmässigt är den mer än nog för mig. I första hand så ska den användas för att göra kåsor och slevar.
Jag är av åsikten att det är endast att maskera att något är fel med sågen. Sådant ska inte behövas på en bandsåg som funkar korrekt. Jag hade det problemet först och det var att bomberingen var dålig och gammal, det är den fortfarande men jag fick det tillräckligt bra. Och hjulen så var inte "coplanar" som det heter. Nu skär den rakt och drifting är ett minne blott.norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jaha okok. Trodde alla anslag gick att justera mer eller mindre. Bra att veta
)
Ska bjuda honom 4000kr och sedan måla om och piffa till den.
Ska bjuda honom 4000kr och sedan måla om och piffa till den.