L LLNilsson skrev:
PVC-fönster har konstiga tonade rutor. Passar inte utseendemässigt av den anledningen. OBS Dessa rutor släpper inte genom värme från solen som vanliga fönster, så är det med de PVC-fönster vi köpte från Kronfönster. Med plastfönster får ni ha värmen på i huset året runt. Kostsamt i längden
Det är bara specifikt de fönster du köpt. Har inget med PVC att göra utan att dom specat värmeblock på glaskasetten

• Gilla
LLNilsson
  • Laddar…
Aajnor Aajnor skrev:
Garanterat så skulle man få mindre för huset vid försäljning. Oftast öppnas även plastfönster inåt åxå. Helt idiotiskt. Skulle alla dagar i veckan bytt till trä eller alufönster.
Inåtgående är bra om man vill vädra, fönstret öppnar inåt i överkant och man kan då ha en fast myggnätsram i fönstret om man vill, dessutom lätt att tvätta inifrån.

Jag har inåtgående träfönster

F Fireblade954 skrev:
Berätta gärna hur man gör när man renoverar plastfönster. Jag har jobbat med fönster i 30 år och aldrig hört talas om nån som har renoverat sådana. Byter man glaskassetten, plasten i bågen, plasten i karmen eller byter man hela skiten?
Det är nog för att dom inte behöver renoveras. Materialet i sig går ju att jobba med, men ska man ta isär bågarna och byta en kasett kanske det blir svårt utan att ta sönder något.

L LLNilsson skrev:
PVC-fönster har konstiga tonade rutor. Passar inte utseendemässigt av den anledningen. OBS Dessa rutor släpper inte genom värme från solen som vanliga fönster, så är det med de PVC-fönster vi köpte från Kronfönster. Med plastfönster får ni ha värmen på i huset året runt. Kostsamt i längden
Det där är ren desinformation.

F fribygg skrev:
Så vill man att glaskassetterna (om man som TS ev behöver byta nått eller några av de 28 fönstren) ska linjera med dörrarnas glas och fönstren ska vara möjliga att underhålla och renovera med vanliga handverktyg så är det alltjämt klokt att välja traditionella träfönster?
Mät upp alla fönster rita upp dem på rad och lägg in en sekton (ett snitt) genom fönstret bredvid. Lägg ett horisontalsnitt framför varje fönster. Mät in hål och ytterkarmmått samt båge och spröjs. Då har du en fin uppställning av alla fönster och kan se hur de linjerar. Sånt gör jag som arkitekt hela tiden och det tar lite tid och arbete i anspråk, men det är kul att kunna och använda som verktyg när man väljer fönster. Tänk sedan att alla fönster ska se likadana ut och att de sitter på ett bra sätt i väggen som gör att huset inte ser tokigt ut.

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Mät upp alla fönster rita upp dem på rad och lägg in en sekton (ett snitt) genom fönstret bredvid. Lägg ett horisontalsnitt framför varje fönster. Mät in hål och ytterkarmmått samt båge och spröjs. Då har du en fin uppställning av alla fönster och kan se hur de linjerar. Sånt gör jag som arkitekt hela tiden och det tar lite tid och arbete i anspråk, men det är kul att kunna och använda som verktyg när man väljer fönster. Tänk sedan att alla fönster ska se likadana ut och att de sitter på ett bra sätt i väggen som gör att huset inte ser tokigt ut.
P.s. Jag svarade kanske inte på din fråga. Men ja, det är ibland lättare att jobba med träfönster. Aluminium och PVC besparar dig det jobbet, på gott och ont.

H HenrikHuslöse skrev:
Det där är ren desinformation.
Absolut inte i mitt fall. Köpte en vanlig modell och så är det verkligen.

De äldsta fönstren på vårt hus är från 1930-talet och de yngsta från 1960. Under åren har det lagts ner oändligt många timmar på att skrapa, olja, måla och kitta. Nu har vi, som tredje generation av vår familj uppnått den åldern att vi faktiskt inte orkar mer. Maken, trots att han är snickarson är klar över att det kommer att bli nya i PVC. Grannen satt in sådana för 15 år sedan och de ser som nya ut utan underhåll. Ny ska vi bara hitta ett företag som har den modell vi vill ha.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Kicki_B Kicki_B skrev:
De äldsta fönstren på vårt hus är från 1930-talet och de yngsta från 1960. Under åren har det lagts ner oändligt många timmar på att skrapa, olja, måla och kitta. Nu har vi, som tredje generation av vår familj uppnått den åldern att vi faktiskt inte orkar mer. Maken, trots att han är snickarson är klar över att det kommer att bli nya i PVC. Grannen satt in sådana för 15 år sedan och de ser som nya ut utan underhåll. Ny ska vi bara hitta ett företag som har den modell vi vill ha.
Det finns ett större utbud bland aluminiumklädda träfönster än bland pvc-fönster. Det kommer ni nog att märka. Lycka till!

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är nog för att dom inte behöver renoveras. Materialet i sig går ju att jobba med, men ska man ta isär bågarna och byta en kasett kanske det blir svårt utan att ta sönder något.
Det är lätt att byta kassett, jag har gjort det nästan då en kassett var upp och nervänd. Tog ur den vände på den och satte tillbaks den . Tog ungefär 10 minuter. inifrån.
Många gånger har svenska fönster med kassett möjlighet att byta utifrån. Vilket tjuvarna gillar!

Johan Arkitekten Engström Johan Arkitekten Engström skrev:
Det finns ett större utbud bland aluminiumklädda träfönster än bland pvc-fönster. Det kommer ni nog att märka. Lycka till!
Tvärsom, utbudet på komposit fönster är ofantligt större!

N Nephew skrev:
Hear, hear!
Vet du om det gällde hela bågen ? Varför jag frågar är att när jag renoverade mina på glasverandan så var det "bara" under-styckerna som sprutade ut kåda när spread-heatern kom i närheten. Inte det övriga, de var ganska normala/torra. Vi funderade nämligen när de kunde vara tillverkade. Till dem som heller aldrig har hel-renoverat ett gammalt spröjsat fönster, vill jag bara påpeka att, DET tar TID !!

Rabbithole Rabbithole skrev:
Inåtgående är bra om man vill vädra, fönstret öppnar inåt i överkant och man kan då ha en fast myggnätsram i fönstret om man vill, dessutom lätt att tvätta inifrån.

Jag har inåtgående träfönster
Har du myggnätsramen utanför fönstret då?

Redigerat:
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Har du myggnätsramen utanför fönstret då?
Ja precis, så det går att öppna myggnätsramen om det skulle behövas, ofta som en extra utåtgående dörr.

M Mattan01 skrev:
Tvärsom, utbudet på komposit fönster är ofantligt större!
Jag håller inte med. Det är svårt att hitta pvc-fönster med olika profiler. Dessutom är det väldigt mycket material i bågar och karm, så de blir lite "tjocka" tycker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.