31 980 läst ·
254 svar
32k läst
254 svar
Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Nä det är inte kul att någon känner sig/är/blir kränkt.
Men det ordet börjar bli så uttjatat att respekten för innebörden av det suddas ut.
Använd ordet med respekt och inte för att någon tycker att din röda jacka är skitful.
Suck...
Men det ordet börjar bli så uttjatat att respekten för innebörden av det suddas ut.
Använd ordet med respekt och inte för att någon tycker att din röda jacka är skitful.
Suck...
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Det handlar om humor detta och om diskussioner som är off topic. Synpunkter på moderering tar vi via pm i vanlig ordning.elpaco skrev:
”Kränkt” har ju approprierats till stor del av olika grupper som vill bevara gamla ordningar, och använder det som ett skällsord om dem som vill diskutera annorlunda. Du tycker inte som jag - du spelar kränkt.
Jag postar om att jag tycker en humorbild är skit, då är jag en kränkt person. Genast kommer långa försvarstal om att man skall få posta ”politisk satir”. Man anmäler kors och tvärs. Moderator raderar alla åsikter. Det blir omröstning med tillägget ”att om den gamla ordningen ’vinner’ så skall ingen längre få posta sitt ogillande om dåliga så kallade skämt”.
Jag skulle säga att detta förfarande från @Marlen Eskilsson har en ganska fascistisk bana. Säkert inte avsikten dock.
Så i framtiden kan vi till 90% sannolikhet (99,9% snarare) se fram mot att man i formen av skämt kan vara hur grov som helst i humortråden, och enligt moderator/ägares påbud får man inte heller uttala sitt missnöje.
Vilka inlägg som hålls fram och låts vara kvar är väl helt upp till sidans ägare att känna efter kring. Det är ju hon/han som äger sidans varumärke. Ska det vara en plump och höhöig sverigedemokratsida eller en sofistikerad och medveten miljöpartisida? (Skämt?)
Marlen Eskilsson skrev:
Jag raderade just en skämtbild som handlade om politik i tråden Humorhörnan, eftersom den ledde till diskussion och blev rapporterad. Nu vill jag höra hur många av er som tycker att vi ska få skämta om politik i den tråden.
Om en majoritet säger ja får vi införa regeln att man inte får börja diskutera politik i tråden som följd.
Omröstningen är öppen 7 dagar.
Tack för förtydligandetipset @elpaco . Intressant att "kränkt" användes som skällsord av de ogillade diskussion om sagda bild, inte av den som ville ha bort den. Det bekräftar min uppfattning att ordet oftast används för att tysta debatten och deraila. De som protesterar mot något kallas kränkta utan att någonsin använda det ordet.
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
harry73 skrev:
Nyfniken skrev:
Här är texten:halper skrev:
https://www.facebook.com/viralqueen/posts/1207333976111092
Bilden var inget särskilt, en skissartat jetplan bara.
Jag accepterar givetvis vilket utfall som helst. Men om du skriver att politiska skämt tillåts, men inte diskussion om dem - hur skall vi då förhålla oss till övriga skämt? Bara sedan denna tråd skapades har det skett en del diskussion i humortråden, som då egentligen också är OT ..Marlen Eskilsson skrev:
Eller menar du att folk FÅR säga att det där skämtet var lågt/illa/.. om poster, så länge man inte fortsätter i en diskussion? Min post var ju inte heller en diskussion, utan just en reaktion ..
Och nej jag är inte det minsta kränkt. Inga personliga värderingar eller familj har blivit angripet till någon sådan nivå. Ni kan vara lugna. Och ni har inte missat någon spännande post, den vara bara korkad.
Självklart får man skämta om politik. Lika självklart ska det inte leda till några politiska diskussioner i forumet, annat än möjligen om det har direkt betydelse för Byggahus:s intresseområden. Tänker på bostadspolitik av vissa arter, attefall, bygglovsförändringar och så vidare, som ju ofta har politisk koppling...
Problemet med fortsatt diskussion är kanske att i
Ja så enkelt är det. Behövs inte 115 inlägg för att komma dit.T ToRy skrev:Självklart får man skämta om politik. Lika självklart ska det inte leda till några politiska diskussioner i forumet, annat än möjligen om det har direkt betydelse för Byggahus:s intresseområden. Tänker på bostadspolitik av vissa arter, attefall, bygglovsförändringar och så vidare, som ju ofta har politisk koppling...
Nej det är inte jättejobbigt. Alla skämt är inte roliga (ta tex alla Göteborgsskämt som halva forumet tycker är skitkul), det är bara gå vidare och läsa nästa skämt istället för att tjafsa om något man inte tyckte var kul. Humortråden är inte en plats för politisk diskussion och alla efterföljande diskussioner har hittills skett i skämtsam ton och så vill vi ju att det ska fortsätta vara. Det behöver inte regleras ytterligare eftersom det redan, på förekommen anledning, är förbjudet att diskutera politik i forumet.
Som det har funkat i alla år så är "diskussionerna" kopplat till ett skämt typiskt ytterligare skämt kopplat till det första, dvs det handlar inte om någon faktabaserad diskussion utan just humor och skämt, vilket är det tråden är tillför. Det finns ingen anledning att ändra på eller reglera hur det fungerar.elpaco skrev:
Vill du ha en allvarlig diskussion om ett ämne det har skämtats om passar det bättre på annan plats och ibland tillochmed på ett annat forum.
Varför behöver detta göras så komplicerat?