31 980 läst ·
254 svar
32k läst
254 svar
Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?
Kanske för att humor kan vara så olika? Det ligger i betraktarens ögon, precis som konst.
Jag tyckte t.ex. att det var jätteroligt när det sades att ett annat lands utbildningsminister (av alla personer) blev mycket upprörd och krävde omedelbar uppryckning av utbildningsväsendet, när hen fick höra att 50% av studenterna hade under medel i ämnet matematik...
(Samma sak där - ett förminskande av de som inte förstår att 50% = hälften, och att hälften ALLTID kommer att ligga under medelvärdet oavsett hur bra resultat man har...).
Nu har jag gett två hemska exempel som är förminskande och kränkande. Kan man i retur få ett roligt skämt som inte förminskar eller kränker någon?
Jag tyckte t.ex. att det var jätteroligt när det sades att ett annat lands utbildningsminister (av alla personer) blev mycket upprörd och krävde omedelbar uppryckning av utbildningsväsendet, när hen fick höra att 50% av studenterna hade under medel i ämnet matematik...
(Samma sak där - ett förminskande av de som inte förstår att 50% = hälften, och att hälften ALLTID kommer att ligga under medelvärdet oavsett hur bra resultat man har...).
Nu har jag gett två hemska exempel som är förminskande och kränkande. Kan man i retur få ett roligt skämt som inte förminskar eller kränker någon?
Fast i teorin kan väl alla 100% ligga på medelvärdet? Nej. jag skämtar inte.B b8q skrev:Kanske för att humor kan vara så olika? Det ligger i betraktarens ögon, precis som konst.
Men det blir lite märkligt ändå om man förbjuder att anväda humor i en debatt.
Om man nu, gammal som ung, vill skapa en debatt om t.ex. klimatet så måste det ju vara fritt att ha åsikter om ämnet och använda humor som en retorik.
På fullt allvar så måste man vara beredd att få lite smällar om man sticket ut hakan. Gammal som ung. Klarar man inte det så ska man inte driva frågor offentligt.
Om man nu, gammal som ung, vill skapa en debatt om t.ex. klimatet så måste det ju vara fritt att ha åsikter om ämnet och använda humor som en retorik.
På fullt allvar så måste man vara beredd att få lite smällar om man sticket ut hakan. Gammal som ung. Klarar man inte det så ska man inte driva frågor offentligt.
Nu är det humortråden denna tråd handlar om, inte debatt-tråden.mexitegel skrev:
Men det blir lite märkligt ändå om man förbjuder att anväda humor i en debatt.
Här tror jag inte syftet är att skapa debatt, eller sticka ut hakan, eller driva sina frågor i något ämne.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Humor är bra när den sparkar uppåt men inte neråt. Det är därför skämt om t.ex. fysiskt eller psykiskt handikappade och barn fungerar dåligt.B b8q skrev:Svårare än man tror - det finns ALLTID någon som kan känna sig kränkt, själv eller å andra vägnar ("kränkt by proxy").
Men man får väl skriva om skämten! Ett av mina favoritskämt är klart kränkande för en viss nationalitet, men man kan ju alltid kringå detta:
"En svensk bodde granne med en person härstammande från ett icke nämnt land, och de hade länge kivats om vems flaggstång som egentligen var högst. Till slut sade svensken: "Nå, det enda sättet att få slut på tvisten och avgöra vem som har rätt, är väl att vi helt sonika fäller stängerna och mäter dem".
"Nej nej nej, stopp nu", sade grannen från det icke namngivna landet, "Det är HÖJDEN vi diskuterar, inte LÄNGDEN!"
(Se där ett exempel på ett skämt som jag med dina rekommendationer naturligtvis inte alls skulle kunna posta i sitt originalutförande, eftersom det skulle kunna vara kränkande för någon).
Norge-skämt fungerar för att alla faktiskt vet att det inte är någon intelligensskillnad på svenskar och norrmän, och att de drar samma skämt om oss. Men det finns ju faktiskt vissa som anser att människor i en del länder långt borta inte är lika intelligenta och säger/skriver man då något sånt där ett sånt lands invånare förekommer så vet ju andra inte om det är ett skämt eller om personen verkligen menar att det finns lite sanning i det sagda/skrivna och då är det ju inte längre humor.
Ett bra test är att byta ut nationaliteten på personerna. Är det då är fortfarande roligt?
"En invandrare bodde granne med en svensk och de hade länge kivats om vems flaggstång som egentligen var högst. Till slut sade invandraren: "Nå, det enda sättet att få slut på tvisten och avgöra vem som har rätt, är väl att vi helt sonika fäller stängerna och mäter dem".
"Nej nej nej, stopp nu", sade svensken, "Det är HÖJDEN vi diskuterar, inte LÄNGDEN!""
Redigerat:
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 158 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 158 inlägg
kränka - 1. förolämpa, förödmjuka, förnedra, såra, vanära, vanhedra, skända, förnärma, skymfa, missfirma, förfördela
2. bryta mot, överträda, våldföra sig på, göra intrång
Om vi ska försöka förhålla oss till vad som är ok och inte ok att lägga upp på ett offentligt forum, i detta fall humortråden, så tycker jag det är viktigt att poängtera att moderatorns bedömning av ett inlägg inte kan göras utifrån om skämtet är roligt eller ej. Det är helt ovidkommande och bör inte användas som argument. Det enda sättet att bedöma ett inläggs lämplighet är utifrån yttrandefrihetens råmärken.
T ex norgevitsar håller sig rimligtvis inte inom dessa eftersom det föreligger ett uppsåt att tydliggöra specifikt norrmäns bristande intelligens. Vilket är förolämpande och förödmjukande och enligt Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp är det kriminellt att uttrycka missaktning mot folkgrupper. Det är ju en tolkningsfråga som inte prövats rättsligt men jag tror inte att domen skulle utgå ifrån i fall skämtet var roligt eller ej.
Hur man bedömer vad man ska lägga upp i humortråden och vad man personligen tycker är roligt och vilka vitsar man berättar för sina närmsta vänner och familj kan rimligen inte utgå från samma premisser. Eftersom du sannolikt på förhand kan bedöma din egen och närmsta väns eller familjemedlems reaktion och vet om denne skulle uppfatta skämtet förolämpande eller förödmjukande. Den möjligheten har du inte gentemot de tusentals personer som läser inlägg på detta forum, vilket gör att det är oaktsamt och självsvåldigt att publicera utan eftertanke.
Argumentet att offentliga personer och läsare på detta forum skulle vara för tunnhudade och lättkränkta är ju lätt att påstå så länge man är på avtryckarens sida och inte stirrar in i mynningen så att säga. Men NEJ, ingen ska behöva tåla kränkande ord och beteende och det är inte samma sak som att tåla konstruktiv kritik. Det borde vara extra viktigt att vi håller på den principen för att förhindra självcensur, i vilket man inte vågar skriva inlägg eller ställa en "dum fråga" för att man inte har en aning eller ge svar för den delen. Det borde ligga i allas intresse att få alla att känna sig välkomna annars faller ju hela principen kring ett offentligt forum...
2. bryta mot, överträda, våldföra sig på, göra intrång
Om vi ska försöka förhålla oss till vad som är ok och inte ok att lägga upp på ett offentligt forum, i detta fall humortråden, så tycker jag det är viktigt att poängtera att moderatorns bedömning av ett inlägg inte kan göras utifrån om skämtet är roligt eller ej. Det är helt ovidkommande och bör inte användas som argument. Det enda sättet att bedöma ett inläggs lämplighet är utifrån yttrandefrihetens råmärken.
T ex norgevitsar håller sig rimligtvis inte inom dessa eftersom det föreligger ett uppsåt att tydliggöra specifikt norrmäns bristande intelligens. Vilket är förolämpande och förödmjukande och enligt Sveriges lagstiftning om hets mot folkgrupp är det kriminellt att uttrycka missaktning mot folkgrupper. Det är ju en tolkningsfråga som inte prövats rättsligt men jag tror inte att domen skulle utgå ifrån i fall skämtet var roligt eller ej.
Hur man bedömer vad man ska lägga upp i humortråden och vad man personligen tycker är roligt och vilka vitsar man berättar för sina närmsta vänner och familj kan rimligen inte utgå från samma premisser. Eftersom du sannolikt på förhand kan bedöma din egen och närmsta väns eller familjemedlems reaktion och vet om denne skulle uppfatta skämtet förolämpande eller förödmjukande. Den möjligheten har du inte gentemot de tusentals personer som läser inlägg på detta forum, vilket gör att det är oaktsamt och självsvåldigt att publicera utan eftertanke.
Argumentet att offentliga personer och läsare på detta forum skulle vara för tunnhudade och lättkränkta är ju lätt att påstå så länge man är på avtryckarens sida och inte stirrar in i mynningen så att säga. Men NEJ, ingen ska behöva tåla kränkande ord och beteende och det är inte samma sak som att tåla konstruktiv kritik. Det borde vara extra viktigt att vi håller på den principen för att förhindra självcensur, i vilket man inte vågar skriva inlägg eller ställa en "dum fråga" för att man inte har en aning eller ge svar för den delen. Det borde ligga i allas intresse att få alla att känna sig välkomna annars faller ju hela principen kring ett offentligt forum...
Japp, lika roligt! Det roliga är ju att någon har den heltokiga åsikten, det spelar mindre roll vem av personerna som har den, det kan lika gärna vara svensken. Ungefär som Bellman-vitsarna, där är det ju oftast han (som är svensk) som gör det korkade.BirgitS skrev:
- - - Ett bra test är att byta ut nationaliteten på personerna. Är det då är fortfarande roligt?
"En invandrare bodde granne med en svensk och de hade länge kivats om vems flaggstång som egentligen var högst. Till slut sade invandraren: "Nå, det enda sättet att få slut på tvisten och avgöra vem som har rätt, är väl att vi helt sonika fäller stängerna och mäter dem".
"Nej nej nej, stopp nu", sade svensken, "Det är HÖJDEN vi diskuterar, inte LÄNGDEN!""
Men det är ett bra tips; byta ut nationalitet, kön, religion, politiskt parti eller vad man nu vill, och testa. Är t.ex. blondinskämt fortfarande kul om det är en brunett istället? (Nu är jag inte så förtjust i blondinskämt i vilket fall som helst, så de blir ändå ingen vidare bra humor i min bok).