Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?

7k läst  154 svar

?

Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?

1. Ja

252 röster
    87,8%
  2. Nej

35 röster
    12,2%
  1. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag raderade just en skämtbild som handlade om politik i tråden Humorhörnan, eftersom den ledde till diskussion och blev rapporterad. Nu vill jag höra hur många av er som tycker att vi ska få skämta om politik i den tråden.

Om en majoritet säger ja får vi införa regeln att man inte får börja diskutera politik i tråden som följd.

Omröstningen är öppen 7 dagar.

2. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 23
    Blir svaret nej så bör det gälla all politik. Vi kan inte ha förbud mot viss politik.
    Allt eller inget....

3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag svarade ja.

Men visst finns det fortfarande en gräns, av något slag, så om det tillåts måste det ändå övervakas.
    Om det förbjuds kommer gränsen istället skjutas till frågan om det är politik eller inte.

Svårt att moderera hur vilket som.

Politisk humor kan vara rätt kul.
    Och humor har historiskt varit ett av de starka och effektiva sätten att kritisera makten, i viss mån påverka den, och att uppbåda motstånd. Men i denna form vill vi kanske inte ha den här ...

4. TeroM
    Renoverare · Nivå 20
    Det värsta med politiska skämt är att de brukar bli valda ...

Men, som trådstartare säger jag ja, vi behöver kunna skämta om det med, men diskussioner kan föras på annat håll. Händer för ofta som det spårar ur i den tråden och blir sakligt.

5. U
    Medlem · Nivå 9
    Vad som är ett skämt enligt någon kan vara ett påhopp/kränkning enligt någon annan.
    Så om det ska tillåtas så är det svårt att dra gränser för vad som är skämt eller inte.
    Samma fråga gäller ju religiösa skämt.
    Ni som är i min ålder kommer säkert i håg Dave Allen, han skämtade grovt om katolska kyrkan.
    Många tyckte det var kul men katolikerna uppskattade det inte.
    Så det är en svår fråga.
    Antingen tillåts allt utan efterföljande politisk diskussion, eller ett totalförbud.
    Jag uppskattar skämt av all slag, även de som riktar sig mot mina uppfattningar.
    Men jag lägger ner min röst.

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Givetvis får man skämta om allt och lika klart vill vi inte ha en politisk diskussion utan skämtsam ton i den tråden.

7. U
    Medlem · Nivå 9
    Om politiska skämt förbjuds så anser jag att religiösa sådana också ska förbjudas

• Laddar…
  8. K
    Medlem · Nivå 6
    Det bör tillåtas.
    Folk behöver lära sig att lnte vara så tunnhudade.

9. S
    Medlem Nivå 3
    Tycker också att det ska tillåtas. Varför skulle man inte få skämta om politik?

Förbjud isf efterföljande diskussioner gällande just skämt om politk.

10. Jarlingar
    Allvetare · Nivå 13
    Problemet är inte att det skämtas om politik utan att vissa är så fantastiskt lättkränkta..

Sen skulle det vara önskvärt att moderatorerna inte bara går in och raderar endast det anmälda inlägget utan hela diskussionen som ledde fram till inlägget.
    Det är oftast helt OT iaf.

11. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 9
    Fantastiskt märkligt att det inlägget blev raderat.....

12. B
    Allvetare · Nivå 14
    Om man inte skulle få skämta om politik, är steget inte långt till att inte få skämta om religion, etnicitet ("norgevitsar"), kön, sjukdomar eller snart sagt vad som helst. Finns ALLTID någon som tar illa upp eller känner sig kränkt.

Visserligen är diskussioner om politik inte tillåtna på forumet, dels för att forumet ska kunna sägas vara politiskt obundet och dels för att politiska diskussioner kan bli rätt jobbiga.
    Men så länge de politiska skämten håller sig till humortråden och inte följs upp av diskussioner om politik så vill jag ha dem!

13. E
    Trädgårdsfixare Nivå 15
    Jag är för skämt. Såklart. Men jag är mot skämt som egentligen är ett illa förtäckt inlägg i debatten. I det här fallet så var det klimatförnekare som drog det mest klassiska alarmistskämtet. Jag tycker inte den skiten hör hemma bland humor. Däremot kan den landa i klimattråden.

Och var går den gränsen då? Ja var går någon gräns? Eller är allt tillåtet?

Och om tilläggskravet nu är att politiska skämt inte får diskuteras - betyder det att inga skämt får diskuteras? Kanske inte ens förklaras? Och vem avgör om just detta skämt inte får diskuteras/förklaras? Ja ni förstår orimligheten i det hela.

Om allt får postas får allt diskuteras (måttligt) eller så får inget diskuteras. Vi kanske inte skall diskutera skämt i humortråden?

• Laddar…
  14. P
    Medlem · Nivå 11
    Absolut för skämt om politik.
    Så länge det sker i exempelvis "humorhörnan" och inte leder till debatt så tycker jag det är oki.

15. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Jag tycker inte att det raderade mejlet var politiskt. Den var faktiskt lite kul. Det som eventuellt var problematiskt var att den var på bekostnad av ett barn, som får utstå rätt så mycket hatmejl som det är. Så där får vi vara de vuxna och hålla det trevligt.

Angående politiska skämt är det omöjligt att förbjuda allt. Ibland är det som ett öppet mål. Men att tillåta allt kan också slå väldigt fel.
    Det kanske handlar om syftet med skämtet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: