2 057 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Ska man byta till annat fönsterbeslag om de gamla skruvhålen är förstörda?
Jag håller på att renovera några gamla fönster och på flera av beslagen är skruvhålen hela förstörda. I flera fall har skruvarna rostat sönder eller rostat fast i beslaget, så att jag har fått bända loss det från bågen. Det gör att om jag sätter i samma beslag igen, så kommer hålen att vara för stora. Detta har tydligen varit en problem redan innan, så vissa skruvhål är pluggade med trä. Dessa lagningar har helt gett sig nu.
Jag kan naturligtvis plugga i dem igen, men risken är ju att det kommer att sitta dåligt. Skulle det funka att byta till ett annat beslag där skruvhålen sitter lite annorlund, så att de nya skruvarna inte hamnar i de gamla skruvhålen?
Beslagen ska målas över, så de kommer inte att synas särskilt mycket, så utseendeskillnaden är inte så väsentlig.
Jag kan naturligtvis plugga i dem igen, men risken är ju att det kommer att sitta dåligt. Skulle det funka att byta till ett annat beslag där skruvhålen sitter lite annorlund, så att de nya skruvarna inte hamnar i de gamla skruvhålen?
Beslagen ska målas över, så de kommer inte att synas särskilt mycket, så utseendeskillnaden är inte så väsentlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Kan man byta till annat LED-drivdon
El -
Byta trycklös vvb till annat fabrikat?