Jag håller på att renovera några gamla fönster och på flera av beslagen är skruvhålen hela förstörda. I flera fall har skruvarna rostat sönder eller rostat fast i beslaget, så att jag har fått bända loss det från bågen. Det gör att om jag sätter i samma beslag igen, så kommer hålen att vara för stora. Detta har tydligen varit en problem redan innan, så vissa skruvhål är pluggade med trä. Dessa lagningar har helt gett sig nu.

Jag kan naturligtvis plugga i dem igen, men risken är ju att det kommer att sitta dåligt. Skulle det funka att byta till ett annat beslag där skruvhålen sitter lite annorlund, så att de nya skruvarna inte hamnar i de gamla skruvhålen?

Beslagen ska målas över, så de kommer inte att synas särskilt mycket, så utseendeskillnaden är inte så väsentlig.

Närbild på ett fönster med skadad, flagande färg och tecken på röta i träramen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borra upp, limma i rundstav.
Jag har lagat flera gångjärnsfästen i mina fönster på det sättet med 10 mm rundstav.

D Dilato skrev:
Borra upp, limma i rundstav.
Jag har lagat flera gångjärnsfästen i mina fönster på det sättet med 10 mm rundstav.
Så bara att borra upp ett 10 mm hål och stoppa in rundstaven? Fäster du den med trälim då?

Japp, trälim

• Gilla
Niklas Rudemo
  • Laddar…
Nerkanten på det där fönstret är för dåligt för att bara plugga de gamla skruvhålen, det ser ut att behövas byte av bågens understycke eller åtminstone ordentlig trälagning/halvsulning.

• Gilla
Niklas Rudemo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.