Hej
Har ett kedjesågverk; Jonsered 600+ som jag ska byta ut mot ett bandsågsverk.
Funderar på ett Lumberline som är svensktillverkat.
Men finns det något som är bättre, mer prisvärt, begagnat?
Jag kommer inledningsvis såga panel till mitt nya garage, så det kommer sågas ca 1500 meter panel.
Då är man ju sugen på ett stabilt sågverk med kvalite.

Någon som har erfarenheter av Lumberline?
/Workingclasshero

Det såget du tittar på är väl samma tillverkare som et du redan har, så då kan det ju hända att du kan använda samma räls som du redan har om en fortfarande är bra...

Jag har ingen större erfarenhet, men tror att jag kört ett likadant ett par gånger, och tyckte väl att det funkade bra.

Hoppsan. där tryckte man på beställningsknappen......
/W

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Håll oss uppdaterade är i planerings fasen för en ny sågplats där logsolen ska få en kompis.

Funderar mycket på vad som krävs investerings mässigt för det ska bli en försvarbar skillnad. Väger budget allternativ mot mer automatiska flöden. Men landar i att jag vill ha så lite el och hydraulik som möjligt för att ha något som är underhålls fritt, lättar att hålla levande över tid.

Samt att jag kommer hålla till i obygden så enkelt premieras, men rationell timmer hantering och upplag är enligt mig där de stora tids besparingarna sker men skulle verkligen vilja komma upp runt 30-40stock / dag… när man sågar plank

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hoppsan. där tryckte man på beställningsknappen......
/W
Blev det eldrift eller bensin drift?
Dom ser väääldigt trevliga ut.
Villhöverfaktorn är stor.

Norrtull Norrtull skrev:
Blev det eldrift eller bensin drift?
Dom ser väääldigt trevliga ut.
Villhöverfaktorn är stor.
Eldrift.
Du kan köpa mitt gamla sågverk Jonsered 600+ el
/W

Jag kör med en logosol B751, 4,6kW men ska nog uppgradera till en LT40 inom en inte alltför snar framtid...

Är det någon med bandsågverk här som kan instruera om behovet av bandolja/rengöringsvätska?
Lumberline hemma och provkört.
Några fel och barnsjukdomar att fixa.
Det gör jag själv men ska kontakta leverantören så får jag se vad de säger.
1 stock körd igår :-)
Ska ner och ordna med barnsjukdomarna nu och köra en stock till.

/Workingclasshero

• Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Det såget du tittar på är väl samma tillverkare som et du redan har, så då kan det ju hända att du kan använda samma räls som du redan har om en fortfarande är bra...

Jag har ingen större erfarenhet, men tror att jag kört ett likadant ett par gånger, och tyckte väl att det funkade bra.
Jag har precis skarvat en gammal räls, det gick inte smärtfritt men det går.
Passformen var nästan och man fick slipa på infästningarna och "ligghöjden" var annorlunda.
Men jag skulle bara såga 6metersbitar, så minst 80cm till fick jag utan problem.
/W

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.