Har valt att skruva golvsocklarna eftersom jag planerar att byta golv relativt snart och vill då kunna demontera dem snyggt. Undrar dock hur långt in jag ska dra skruvskallarna? Ska jag försänka dem helt?
Vägg med blått och vitt mönstrat tapet nära ett golvsockel med en skruv, där skallen sticker ut något.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning med vita listskruvar, gulförzinkad, storlek 3.0 x 42 mm, 250 stycken, från märket Gunnebo Fastening.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M magnus64 skrev:
Har valt att skruva golvsocklarna eftersom jag planerar att byta golv relativt snart och vill då kunna demontera dem snyggt. Undrar dock hur långt in jag ska dra skruvskallarna? Ska jag försänka dem helt?
Det finns ganska många sorters listskruv. Jag gillar Grabbers listskruv med toppfräs https://www.grabber.se/skruvarinfastning/LTX48VITC

Den fungerar även hårda träslag som ek liksom mjuk furu och gran. Risken för sprickor och flisor är minimal. Går i princip att dra skruven genom listen.

Finns risk att spräcka listen med ett koniskt huvud.

Och, ja huvudet bör inte sticka upp.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
M magnus64 skrev:
Undrar dock hur långt in jag ska dra skruvskallarna? Ska jag försänka dem helt?
Om jag snart ska ta bort listerna för golvbyte skulle jag lämna dem som på bilden tills golvet är bytt.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.