Vi har ett hus från 57 och haft liknande problem. Bl a har det bytts till plaströr i huset men där de skarvats på cementrören som går ut i gatan bildas en kant och mot den kanten fastnar papper och sk-t. De skarvarna syntes mkt tydligt när vår spolkille filmade och för att få bort stoppen krävs det fart och möngd på vattnet i rören.
Efter tre spolningar på kort tid har vi nu ställt upp alla wc på max liter per spolning, alla måste spola med stora spolningen och ca en gång i månaden kör vi vattenslang m tryck dvs massa vatten. Nu har det fungerat ett år med de åtgärder vi tagit. Vår vvs-are säger att snålspolande toaletter i ett hus med gamla rör är lika med problem. Hoppas det går bra för er! Inte kul med stopp.

• Gilla
BoC011 och 2 till
  • Laddar…
W
Charlie2 Charlie2 skrev:
Vi har ett hus från 57 och haft liknande problem. Bl a har det bytts till plaströr i huset men där de skarvats på cementrören som går ut i gatan bildas en kant och mot den kanten fastnar papper och sk-t. De skarvarna syntes mkt tydligt när vår spolkille filmade och för att få bort stoppen krävs det fart och möngd på vattnet i rören.
Efter tre spolningar på kort tid har vi nu ställt upp alla wc på max liter per spolning, alla måste spola med stora spolningen och ca en gång i månaden kör vi vattenslang m tryck dvs massa vatten. Nu har det fungerat ett år med de åtgärder vi tagit. Vår vvs-are säger att snålspolande toaletter i ett hus med gamla rör är lika med problem. Hoppas det går bra för er! Inte kul med stopp.
Även det en sannolik förklaring. Om det inte rasat kan det vara felaktigt skarvat.

Får man fråga varför ni inte byter ut cementrören istället för att spola en massa?

W WarHawk skrev:
Även det en sannolik förklaring. Om det inte rasat kan det vara felaktigt skarvat.

Får man fråga varför ni inte byter ut cementrören istället för att spola en massa?
Ja du...lättare att spola än att gräva upp hela tomten. Men den dag det kraschar får vi byta rören.

R rävlyan skrev:
Är det som du säger bra rör ut till avloppet eller är det bara en bit ut , 50 talare har nog cementrör i marken
En kort fråga : I brunnen ser du att det är ett plaströr där .
Att han spolade från brunnen är för att munstycket sprutar backåt för att slangen ska mata in själv och spola ut skiten
Trekammaren är bytt på 90 talet och då byttes det till pvc fram till altanen, 2011 sattes det pvc inuti betongröret sista biten från altan till husgrund.
Jepp, det var därför han började i brunnen, coola grejor dom där slangarna, dom har ju nästan eget liv ;)

Ingen skillnad i dag, jag väntar ff på spolbilen då det är kö på den som har kamera. Det rinner undan under natten, så helt stopp verkar det inte vara... så länge vi bara går på toa lite lagom och handdiskar lite, så verkar vi klara oss... Tidigare ägare brukade ta ur renspluggen och spruta varmvatten där, men det hjälper inte ett dugg nu. Något måste ändå ha hänt sedan spolbilen var här, för då körde jag 4 maskiner tvätt utan att det svämmade över, så något har tättat till efter det. Börjar ställa in mig på att behöva göra nytt avlopp i golvet med allt vad det innebär... Jag tror att det är som WarHawk anar, att det är dåligt anslutet från insidan till pvcröret utanför... isåfall är det ju bäst att köra nytt hela vägen ut... även om det blir en kostsam historia :(

R
I bland kan man ha tur med rören om det är cementtyp och inga knäckar
( knäckarna brukar vara vid utsidan av grundmuren ) marken har en förmåga att sjunka där .
Om du har plast ut till brunnen så är det säkert cementrör genom grunden , dom kanske inte ville hugga upp i grunden ( mycket vanligt ) Du kan byta den till plast och koppla på gjutjärn inne , så behöver du inte hugga upp allt golv direkt
Cementrören brukar vara 160 invändigt och då kan det gå att stoppa in plaströren i dom , men blir en lång grop då dessa är långa , du får se vad det är

R rävlyan skrev:
I bland kan man ha tur med rören om det är cementtyp och inga knäckar
( knäckarna brukar vara vid utsidan av grundmuren ) marken har en förmåga att sjunka där .
Om du har plast ut till brunnen så är det säkert cementrör genom grunden , dom kanske inte ville hugga upp i grunden ( mycket vanligt ) Du kan byta den till plast och koppla på gjutjärn inne , så behöver du inte hugga upp allt golv direkt
Cementrören brukar vara 160 invändigt och då kan det gå att stoppa in plaströren i dom , men blir en lång grop då dessa är långa , du får se vad det är
Ja, utanför är det pvc, även om en del av dem går genom betongrören. Det kan vara som du säger, att de valde att gå till grunden i stället för igenom, men det verkar ju lite knäppt att inte koppla pvcn mot gjutjärnet när man är framme vid grunden, det måste ju innebära en kort stump med betong, och då är det ju garanterat där det blivit något... Första räkningen på spolningen har kommit... nästan 3000, nästa lär bli högre när han ska köra med kamera... så jag säger bara SUCK!

Jag hade liknande problem och nödsituation för ett par år sedan. Det var cementrör som genomförning i husgrunden men och på in och utsidan. Cementröret hade spruckit och där läckte det in grus från dräneringen på utsidan. Vi fick bila upp en liten bit på insidan och gräva en stor djup grop på utsidan och löste det sedan som förslaget ovan med att dra ett 120 mm (?) pvcrör inne i cementröret. Passade på att sätta in en inspektionslucka på insidan också. Blev inte så jättestort men 3 olika hantverksfirmor gick åt (vvs, grävare, bilare). (Samt 3 besök av spolbilen innan vi fattade vad problemet var)

Kan trösta med att det i efterhand är väldigt skönt att ha åtgärdat problemet!!

• Gilla
Nancy Biäng
  • Laddar…
Happ, då har sugbilskillen varit här med filmkameran...
Rötter har växt in och sabbat den sista decimetern av cementrören som inte blivit bytt, de har också rivit isär skarven mellan rören. Detta innebär att golven måste bilas upp och stammarna bytas... fram till dess är det möjligt att använda avloppet, men absolut inte ha i något toapapper. Livet blir lite annorlunda, men inte ogörbart... och jag får väl börja ringa runt för offerter... Fördelen med detta är att jag får ett test på hur mycket paradis detta är... för jag ångrar fortfarande inte köpet :)
Det verkar som att det är väldigt likt ditt problem mbense, så jag hoppas på att kunna göra den lösningen först, och sedan gå på med ett stambyte om en par år... (alla stammar mår dåligt) jag har ju så mycket som måste fixas nu...

Sådärja! 3 m golv uppbilat, hål i grunden ut och DÄR satt rotpaketet... var nästan ett under att ens vatten hade lyckats passera där. Nu har jag PVC från taket under toastolen och ut till brunnen, fixade samtidigt till en toastol och en golvbrunn när ändå golvet var öppet. Golvet är gjutet nu och bara en massa skitskrot att bära ut. Har haft hantverkare till allt utom att jag kånkar ut skrotet och har köpt toastolen själv. Nu är det bara att invänta fakturan :( Men som mbense skrev, det är väldigt skönt att veta att allt funkar nu!

• Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Igenlagt och nya toastolen och golvbrunn på plats. Nu återstår fakturan då, och all sten som ska släpas upp. Renoveringsprojekt med nyinstallerad toalettstol och golvbrunn i ett ofärdigt rum med betonggolv och en hög med rasmassor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad toalett och rad med hinkar fulla av byggavfall i ett pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Krilleman
Skönt att du hittat felet och åtgärdat det! (y)

Jag vill inte strö salt i såren, men ännu bättre hade ju varit att du fått ett rensrör monterat ca 50cm i underkant från golv på din ståendes 110mm ledning. :confused:

Enkelt att komma åt att rensa i framtiden då!

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Krilleman Krilleman skrev:
Enkelt att komma åt att rensa i framtiden då!
Utmärkt uttalande , tänkte detsamma , men går att få dit nu med , inte för sent

Krilleman
R rävlyan skrev:
Utmärkt uttalande , tänkte detsamma , men går att få dit nu med , inte för sent
Visst är det inte för sent. Men ack så förargligt att det inte gjordes på en gång! :thinking:

• Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Blir med skjutmuff då :Dutan mittstopp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.