knauer skrev:
Hej,
det kostar närmare 3500 SEK per port att skicka upp garageportarna fr. Tyskland.

Scheurich kan leverera till Hörmanns "Niederlassung" som finns strax söder om
Hamburg.

Jag vill ha 2st 2500x2125 portar. JAg bor i Göteborg men har ingen dragkrok...

Olmen: har du tänkt åka ner med släp till Tyskland? Vad sägs om att tillsammans
åka ner till Tyskland och dela på alla utgifter? JAg hoppar på i Göteborg och åker
med ner till Hamburg. Eventuellt ska en granne också ha en Hörmann port
och då blir det ännu billigare transportkostnad.
Det ligger lite norr om Hamburg.

Tänk på att var port är packad i ett specialemballage som tar ca 50-60cm i bredd och det går inte att lasta något på dem. Så på en vanlig släp får ni inte på mer än 3-4 portar. de har inte heller något stöd under, bara i ändrarn så underlaget måste vara så långt som portarna +10cm, dvs flaket måste vara 260cm långt för att inte skada bladen. De väger inte så mycket, bara en 75-100kg/st.

Har fått svar från torteam24 att det skulle kosta 290€ att skicka två röda LPU40 med supramatic e, två handsändare och en koddosa till Stockholm.

Tänkte att jag skall bekräfta det per telefon först innan order.

Totalpris 3135€. Med dagens kurs, strax över 28500 svenska riksdaler d^_^b

Olmen, hur kontaktade du torteam24? Jag har skickat mail men ej fått svar. Skall man skriva ett mail med alla detaljer specade för att få en offert? Har du beställt?

Jag fyllde i på hemsidan. Sedan tog det ett par dagar. Jag antar att de var tvungna att kontrollera fraktpris med någon speditör.
Har fortfarande inte pratat med torteam om 290€ gäller två portar. Man kanske kan samköra beställningen på portar på något sätt. Då kanske frakten kan bli billigare.

Håller på att kontrollera om det går att lackera den vita dörren i rätt kulör. Den rubinröda standardfärgen var inte rätt för oss.

Någon här kanske har någon idé om lackering i norra Stockholm????

Idag fick jag en offert från torteam24. Tyvärr så är fraktkostnaden 1300€+19% tysk moms, dvs ca14400kr för två portar (2500x2125). Dessa pengar kan man nästan beställa en taxi som hämtar portarna för. Typiskt så nu vet jag inte vad jag skall göra, får fundera på alternativet med Scheurich och hämta norr om Hamburg .

:x

WHAT!!!

Hur kan det skilja sig så mycket? Vart kall du ha de levererade? Nya Zeeland eller?????

Man kan tro det, det borde inte skilja mycket i fraktkostnad till Köping eller Stockholm .

Köping.

Vi får väl gå ihop och ta en "snabbis" till Tyskland?

Satt just och funderade på det jag oxå. Fick nåt mail från scandlines, att man fick ta med släp gratis på spargrisbiljett, 995kr tor. Gäller måndag till onsdag. Får väl passa på att fylla ledig plats på släp och i bilen med öl.

d^_^b

I'm in!!!!

Pratade precis med torteam på min allra bästa tyska :x

Hon sa nu att transporten skulle kosta 1300€. WOW. Lite skillnad mot mina 290€.

De kan skicka portarna närmare Puttgarden om man kommer med bil och släp. Men jag antar då att det krävs lite koordinering om hur och var man skall hämta upp dem.

Synd att de inte bara skrivit fel på min offert.
OK, det blir som sagt lite koordinering. Jag fick en offert/ett mail från Scheurich de kunde också skicka till nåt samhälle mellan Hamburg och Puttgarden.
Kanske läge att vi pratar lite praktiska detaljer etc. via telefon.Sitter på jobbet nu och har lite körigt just nu, men i kväll eller helgen går bra.
t

Topp.

Pratade oxå med DHL om att få portarna hämtade. Det blev tummen ner. Som privatperson så kan du inte importera utan du måste ha ett företag som de kan fakturera. Du kan däremot exportera som privatperson då du betalar när du lämnar paketet.

Skicka ett PM när du kan så hörs vi på luren och ser om vi kan komma fram till något.

Dalpilen skrev:
Synd att de inte bara skrivit fel på min offert.
OK, det blir som sagt lite koordinering. Jag fick en offert/ett mail från Scheurich de kunde också skicka till nåt samhälle mellan Hamburg och Puttgarden.
Kanske läge att vi pratar lite praktiska detaljer etc. via telefon.Sitter på jobbet nu och har lite körigt just nu, men i kväll eller helgen går bra.
t
Antar att det är Hörmanns lager i Kaltenkirschen de föreslår. ca 8mil norr om HH. Det tar nästan 3h därifrån till Putgarden med släp, det är inte Autobahn precis där emellan.

När jag kollade frakter med On-time logistics och Schenker tror jag det var ca 5500kr/port jag kunde få ner det till med mina företags avtal för en 3m bred. Så jag åkte ner...

P
Varför åka till Puttgarten och sen köra hela vägen?
varför inte Travemünde (eller någon annan väg) och sen färjan? Blir det så mycket dyrare?
Jag menar färjan går ju inte långsammare för att man har ett bilsläp extra ombord..... + bensin till bilen kostar. Den drar ju inte mindre när den har ett släp tillkopplat.
Och sen sitta och tuffa i 80kmh med släp genom Danmark kan inte vara kul.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.