18 563 läst ·
36 svar
19k läst
36 svar
Ska ha täckbark runt träd - behövs rabattkant och vilken rekommenderas?
Jo det kommer förstås ogräs emellan stenen men det är ren grus och ganska lätt att rensa bort.P peter.linkan skrev:
Räcker med att ogräsrensa två gånger ellet max tre gånger om året.
Självklart! Vi valde att gjuta storgatsten efter att vi tagit bort rabattkanten och har dessutom tidigare fuskat lite och bara lagt smågatsten i en rundad form runt diverse planteringar (på en av bilderna insåg jag att jag glömt att göra klart och vek bara bort markduken lite för att ge dig en känsla över hur det kan se ut. Vi är mitt uppe i arbetet och har inte hunnit lägga det runt våra träd ännu men planen är nu att gjuta storgatsten runt alla häckar, rabatter och träd. Vi valde gatsten då vi hade jättemycket sådant gratis och det passar till 20-talshuset. Vet andra som lagt betongkantsten runt sina träd och bärbuskar och det har blivit supersnyggt. En smaksak helt enkelt och vad som passar med övrig stenläggning som man vill ha.P peter.linkan skrev:
Så kan det vara. Viktigt att lägga den några cm högre än gräsmattan från start. Men där jag fuskat och bara lagt gatsten i jorden eller med endast lite flis under har det tyvärr sjunkit eller letat sig gräs emellan stenarna så man inte blivit av med rensningsjobbet som tänkt. Tror tiden man sparar i längden är lätt värt jobbet att gjuta Men som någon påpekade i tråden ovan, 30 cm utgrävning är ev inte möjligt runt befintliga bestånd av träd, så då kanske fuskalternativet kan vara det bästa.Z z_bumbi skrev:
Personligen tycker jag inte att det blir snyggt med betong emellan storgatsten.K Pinglan84 skrev:Självklart! Vi valde att gjuta storgatsten efter att vi tagit bort rabattkanten och har dessutom tidigare fuskat lite och bara lagt smågatsten i en rundad form runt diverse planteringar (på en av bilderna insåg jag att jag glömt att göra klart och vek bara bort markduken lite för att ge dig en känsla över hur det kan se ut. Vi är mitt uppe i arbetet och har inte hunnit lägga det runt våra träd ännu men planen är nu att gjuta storgatsten runt alla häckar, rabatter och träd. Vi valde gatsten då vi hade jättemycket sådant gratis och det passar till 20-talshuset. Vet andra som lagt betongkantsten runt sina träd och bärbuskar och det har blivit supersnyggt. En smaksak helt enkelt och vad som passar med övrig stenläggning som man vill ha.
Lägger dem hellre kloss intill och med uppåt 5 cm visning av sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför uppfinna hjulet på nytt, när det dessutom försöks göra av både, sten, grus, tegelstenar, osv osv. ...
Träd är snyggast med gräs runt om och det är på ens egen tomt. Stora träd, kan vara sjysst att ha en bänk runtom, men många av förslagen här, ser rent nasty ut
Träd är snyggast med gräs runt om och det är på ens egen tomt. Stora träd, kan vara sjysst att ha en bänk runtom, men många av förslagen här, ser rent nasty ut
Klicka här för att svara