4 339 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Ska flytspackla snart... behöver råd ang. värmerör
Hej!
Ska förhoppningsvis flytspackla imorgon (får hjälp av snickare), men är lite oroad över ett kopparrör till värmen.
Jag har rivit ur kopparrören + elementen som fanns i detta rum (gammal gillestuga i källarn), men kunde inte ta bort rören helt eftersom kretsen då bryts.
Kretsen har kopplats ihop med en slang som kommer att gjutas in i flytspacklet, men själva anslutningen till de gamla kopparrören "sticker ut" ca 15 cm. De är dessa 15 cm som jag nu undrar över... Jag har för mig att man inte bör gjuta in kopparrör?
Fick rådet av en rörmockare att sätta lite mineralull runt röret. Duger det?
Tack på förhand.
/Jonas
Ska förhoppningsvis flytspackla imorgon (får hjälp av snickare), men är lite oroad över ett kopparrör till värmen.
Jag har rivit ur kopparrören + elementen som fanns i detta rum (gammal gillestuga i källarn), men kunde inte ta bort rören helt eftersom kretsen då bryts.
Kretsen har kopplats ihop med en slang som kommer att gjutas in i flytspacklet, men själva anslutningen till de gamla kopparrören "sticker ut" ca 15 cm. De är dessa 15 cm som jag nu undrar över... Jag har för mig att man inte bör gjuta in kopparrör?
Fick rådet av en rörmockare att sätta lite mineralull runt röret. Duger det?
Tack på förhand.
/Jonas
Denna stackars tråd fick aldrig något svar och jag antar att Jonas_Sundgren redan gjort sin ingjutning?! Men, nu undrar jag nästan samma sak, och jag hittar inget svar. Vi har 2 varmvattenrör till elementet (koppar) som kommer upp ur badrumsgolvet som skall flytspacklas. Jag vet att man inte bör ha rörgenomförningar i golv, men nu sitter ju rören där och det blir ju ett jättejobb om alla rör måste dras om. Sen till den egentliga frågan... kan man flytspackla runt dessa rör eller bör man lägga något emellan som Jonas föreslår här ovan?
-Tacksam för input av mer pålästa
-Tacksam för input av mer pålästa
Det är nog så att hela golvet är våtyta också enligt säker vatten.
B. Krav på rörgenomföringar
B.1 Rörgenomföringar med tappvatten eller
värmerör i golv med tätskikt
Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör
i våtrum får inte förekomma i golv med tätskikt.
B. Krav på rörgenomföringar
B.1 Rörgenomföringar med tappvatten eller
värmerör i golv med tätskikt
Rörgenomföringar med tappvatten- eller värmerör
i våtrum får inte förekomma i golv med tätskikt.
Nämen va f.... Jag har samma fråga fast i under VVS-forumet, http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/94439-combipex-till-harda-cu.html.
Gäller detta även när man pratar betonggolv i källaren? Tappvattnet kan jag hantera med hjälp av synlig dragning men jag får kraftiga problem med radiatorröret om jag inte får dra det i golv.
Uppgången för radiatorröret är 2m från duschhörnan som kommer att ha duschväggar.
Gäller detta även när man pratar betonggolv i källaren? Tappvattnet kan jag hantera med hjälp av synlig dragning men jag får kraftiga problem med radiatorröret om jag inte får dra det i golv.
Uppgången för radiatorröret är 2m från duschhörnan som kommer att ha duschväggar.
Som sagt, det försatte mig i en mycket besvärlig situation, framför allt då rören i så fall måste dras utmed vägg/tak och därmed isoleras.
Eller kan jag komma förbi kravet på tätskikt i hela tvättstugan och bara ha det i duschhörnan och därigenom komma förbi "förbudet" att ha rörgenomförning i tätskikt genom att säga att det är en källare i gammalt hus med fuktig grund. Eller utgör mina 20cm Isodrän under golvet hinder för det resonemanget?
Så det är inte möjligt att göra en motsvarande tät installation i golvgenomförningen som man gör i väggenomförning för t ex vattenblandaren i duschen!? Och det är ju combipex jag ska köra med här...
Jag får väl ha genomförning för avlopp wc och handfat och vad skulle det var för skillnad mot rör??!
Jag kan ju tycka att kravet inte låter helt nödvändigt i mitt fall men man kan väl misstänka att ev köpare av huset och försäkringsbolag har andra åsikter....
Eller kan jag komma förbi kravet på tätskikt i hela tvättstugan och bara ha det i duschhörnan och därigenom komma förbi "förbudet" att ha rörgenomförning i tätskikt genom att säga att det är en källare i gammalt hus med fuktig grund. Eller utgör mina 20cm Isodrän under golvet hinder för det resonemanget?
Så det är inte möjligt att göra en motsvarande tät installation i golvgenomförningen som man gör i väggenomförning för t ex vattenblandaren i duschen!? Och det är ju combipex jag ska köra med här...
Jag får väl ha genomförning för avlopp wc och handfat och vad skulle det var för skillnad mot rör??!
Jag kan ju tycka att kravet inte låter helt nödvändigt i mitt fall men man kan väl misstänka att ev köpare av huset och försäkringsbolag har andra åsikter....
Redigerat:
Det är ju bara att inse att reglerna är avsedda för nybyggnation och inte renovering av gamla hus.
Står själv inför dilemmat med radiatorrören i badrummet och beslutade mig för att låta dom vara. Kommer täta med duk och tätmassa, men de kommer få vara kvar. Innan det tränger ner vatten där lär jag ha vatten i hela huset och då är nog problemet runt rören det minsta bekymmer jag har.
Står själv inför dilemmat med radiatorrören i badrummet och beslutade mig för att låta dom vara. Kommer täta med duk och tätmassa, men de kommer få vara kvar. Innan det tränger ner vatten där lär jag ha vatten i hela huset och då är nog problemet runt rören det minsta bekymmer jag har.
Risken att du får vattenskada pga en rörgenomföring 2 m från dusch måste vara försumbar:swehjo skrev:Nämen va f.... Jag har samma fråga fast i under VVS-forumet, [länk].
I början av BBV står: Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan tillämpas i
sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på platsen.
Klicka här för att svara