25 016 läst ·
5 svar
25k läst
5 svar
Ska en Husqvarna Rider låta såhär?!
Jag köpte en begagnad Husqvarna Rider 13 R Special idag. Den är i väldigt fint skick och ser välvårdad ut, motoron ser fräsch ut osv. Det går hur bra som helst men när jag fäller ner klippaggregatet, som är ett 3-knivars med bakåtutkast, så rasslar det ordentligt. Det är alltid svårt att beskriva ljud, men som sagt så rasslar det. Det är inte direkt skrikigt men det rasslar som om något kärvar lite. Säljaren hävdade att just det klippaggreggatet låter ganska mycket och att han bytt kullagerna i knivarna bara för säkerhets skull men att han konstaterade att det låter likadant fortfarande. Jag kan också tillägga att den klipper bra och det är inget som gör att jag tror att det är ett lager som är så dåligt att knivarna har för låg hastighet eller liknande...Jag har ingen anledning att misstro säljaren, men jag undrar om någon av er har någon åsikt kring ljudet? SKa det låta mycket när man fäller ner klippaagreggatet, d.v.s. när knivarna börjar snurra? kan det vara något annat lager än de som knivarna snurrar kring som är dåligt?
/Kristian
/Kristian
Har oxo en Rider 13 dock ingen special men vet inte om det e någon skillnad. Min har bioclipp aggregatet och det låter absolut inget när man sänker ner aggregatet och knivarna börjar gå. Endast motorn som går ner i varv en kort halvsekund eller så när remmarna börjar driva men inget annat ljud än det. Min e 4 år gammal, aldrig servad (förutom oljebyte av mig på motorn) och jag gör aldrig rent i skälva klippaggregat efter klippning så jag tror inte att den skall låta så som din gör.
Tack för svaret! Jag har klurat lite på det och det måste vara ett lager som är trasigt eller håller på att rasa, det kan omöjligen vara meningen att det ska låta som det gör. Är det någon här inne som bytt lager i klippaggregatet som vet om något specialverktyg behövs, tex. avdragare?
Har bytt på en Stiga Park och det var ingen märkvärdig "operation",3 knivar alltså 6 lager.Kan ju vara bra med en press för att montera de nya lagren eller iallafall ett rör som passar lagrets inner/ytterdia(fördelar kraften). Att slå i ett lager med t.ex en dorn är väl ingen höjdar-reparation direkt.Du kan kanske skruva av husen för "knivaxeln" och få hjälp på nån verkstad med detta.Det kan nog vara bra att byta lagren om de känns glappa eller missljud hörs/känns,du kan ta bort remmen och snurra på knivarna.I värsta fall kan ju lagerläget både på axeln och i huset vara utslitet och det kan ju vara trevligt att slippa byta dessa delar också 
Tack för tipsen!
Jag har nu hittat det dåliga lagret och bytt det så nu är missljudet borta
Det visade sig inte vara i någon av knivarna, fast jag bytte lager i en av knivarna eftersom jag tyckte mig höra lite skrap även där. Det som var trasigt var i en av rem-rullarna och det var en baggis att byta jämfört med det i kniven, som faktiskt var riktigt bökigt...men men, nu är man certifierad kullager-bytare på Husqvarna-maskiner också ;D
Jag har nu hittat det dåliga lagret och bytt det så nu är missljudet borta
Klicka här för att svara