3 822 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Ska bygga om har jag tänkt galet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
På 22 kvm borde det inte bli trångt med bord och 18 stolar, men det är lite beroende på formen på rummet så jag föreslår att du prövar ut på altanen eller i vardagsrummet hur olika bredder och längder påverkar hur bord och stolar får plats. Men om du aldrig kommer att ha så mycket i utbyggnaden så känns det nog lite ödsligt med bara ett bord för 6-8 stolar på 22 kvm. Men du kanske kan komma på mer användning som ett par fåtöljer för att ta en kvällsdrink när man är två eller något annat.T Tobias Pettersson skrev:Då förstår jag hur du menar. 22kvm är utbyggnaden på den där ritningen. Min altan idag är 17.6kvm på min altan idag står det 2 bord och 18stolar. Det är lite trångt men det fungerar. De stolarna fylls bara upp 1-2 gånger om året. Men jag ser väll framför mig att utbyggnaden ska ha ett bord för upp till 6-8 stolar.
Jo jag har förstått att det krävs, papper osv samt att man ska få ett byggstarts besked. Men blir ju ingen kostnad som för bygglov där man behöver lovorden och en ansvarig.N Noseone skrev:
Jag tror nog det rummet skulle användas till en hel del.BirgitS skrev:
På 22 kvm borde det inte bli trångt med bord och 18 stolar, men det är lite beroende på formen på rummet så jag föreslår att du prövar ut på altanen eller i vardagsrummet hur olika bredder och längder påverkar hur bord och stolar får plats. Men om du aldrig kommer att ha så mycket i utbyggnaden så känns det nog lite ödsligt med bara ett bord för 6-8 stolar på 22 kvm. Men du kanske kan komma på mer användning som ett par fåtöljer för att ta en kvällsdrink när man är två eller något annat.
Men vad tror ni alla om att öppna upp väggen helt ut dit vilket egentligen var frågan jag ville få fram men jag var nog inte så tydlig med det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Ytterväggar brukar vara bärande så tar man bort en bit behöver man räkna på balkar och pelare. Du kan fråga i delforumet som heter något med byggnadsteknik eller -fysik. Men visst är det trevligt.
Det löser sig garanterat. Det krävs ju bygglov för det och just den väggen är inte heller den som takstolarna ligger på så den biten är jag inte orolig för.BirgitS skrev:
Klicka här för att svara