27 413 läst ·
165 svar
27k läst
165 svar
Sk "integrerade" vitvaror. Hur resonerar ni?
Jag vet vad jag har i kylen, och förvisso är jag ett enpersonshushåll. Men har man så hög svansföring att man kan yra om att vara "förädlare av livsmedel" som kreerar "nya smakupplevelser", då bör man väl rimligtvis vara så intresserad av matlagning att man håller koll på kylens innehåll.Alfredo skrev:
Men, vid närmare eftertanke: det kanske bara betyder "man tager vad man haver, och så får vi se hur det blir". Men i det fallet kan det ju knappast spela nån roll vad kylen faktiskt innehåller. Låt se, vi har en gammal ostbit, tre skrumpna citroner, en halv burk yoghurt som är nära utgångsdatum, och två flaskor lättöl. Nu skapar vi en sensationell middag av detta!
Jo, så är det om man beställer hemleverans - då väljer butiken påsar. Om man handlar själv i butik kan man lägga i vilka påsar man vill. Det tänker man inte alltid på.Tomtom79 skrev:
Sant, det är väl ren snålhet också. Här i krokarna är papperspåsarna gratis medans plast kostar ganska mycket och dessutom är placerade lite avsides. Får väl se om det blir ordning på det efter nyår igen.S Skopan skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Det är ju praktiskt med pappkassarna till frukt och grönt. Kan användas till matavfallet.
Såna får man ju av sopgobbarna i tid och otid. Har alltid 2-3 paketer liggandes oöppnade och får slänga hela paket då och då i alla fall. Då använder vi dem ganska frekvens ändå, en hel del grannar slänger allt i osorterat...13th Marine skrev:
Nä, det är en styggelse för att hantera ett problem som inte finns. Papperspåsar för grönsaker som påverkar miljön flera gånger mer än plastpåsarna, mängder med papperspåsar som slängs oanvända varje år, tomma matavfallstunnor som ska produceras och placeras ut (och "tömmas") till hushåll som aldrig använder dem (givetvis för att det är billigare abonnemang med två tunnor, matavfall + restavfall).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
Här får man bara dem om man efterfrågar dem, så det är inga problem att använda upp dem.Tomtom79 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 394 inlägg
För att det skall funka så måste det finnas plats i den extra frysen, och hur sannolikt är det då frysar är antingen nya eller fulla. Vilket även brukar vara anledningen till att det inte går att skjuta in lådorna...H Harald Blåtumme skrev:
Jag köpte min pappas dödsbo för ca 3 år sedan. När han renoverade huset och satte in nytt kök för drygt 20 år sedan följde den inbyggda diskmaskinen, spishällen och ugnen med "på köpet".
Han spräckte hällen ganska snabbt och fick köpa en ny, och den var såklart 80 cm bred istället för den 60 cm som satt där tidigare så han fick såga upp en större öppning i köksbänken... Som tur var är det ett 80 cm skåp under... Dock tror jag det blir problematiskt den dagen den slutar samarbeta...
Han har bytt ut ugnen som sitter i ett skåp minst en gång och eftersom det är standardmått funkade det att gå på Ikea.
Problemet kom när diskmaskinen slutade samarbeta. Den var 55 cm bred... En ny likadan kostade drygt 10 000 kr och skulle beställas från Tyskland.
Lösningen blev en 45 cm bred maskin från Ikea och eklister på sidorna eftersom jag inte var sugen på att bygga om köket... Luckorna är också i ek med vidriga handtag som man fastnar i om man går för nära...
Han spräckte hällen ganska snabbt och fick köpa en ny, och den var såklart 80 cm bred istället för den 60 cm som satt där tidigare så han fick såga upp en större öppning i köksbänken... Som tur var är det ett 80 cm skåp under... Dock tror jag det blir problematiskt den dagen den slutar samarbeta...
Han har bytt ut ugnen som sitter i ett skåp minst en gång och eftersom det är standardmått funkade det att gå på Ikea.
Problemet kom när diskmaskinen slutade samarbeta. Den var 55 cm bred... En ny likadan kostade drygt 10 000 kr och skulle beställas från Tyskland.
Lösningen blev en 45 cm bred maskin från Ikea och eklister på sidorna eftersom jag inte var sugen på att bygga om köket... Luckorna är också i ek med vidriga handtag som man fastnar i om man går för nära...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Dum nog att gå på särmått som 55cm får man skylla sig själv. 60cm är standard i hela europa iallafall.E EllinorLag skrev:Jag köpte min pappas dödsbo för ca 3 år sedan. När han renoverade huset och satte in nytt kök för drygt 20 år sedan följde den inbyggda diskmaskinen, spishällen och ugnen med "på köpet".
Samma med spisen. 60 och 80 är ju normal standard och tämligen vanligt. Sen är väl inte 10' för en diskmaskin något märkvärdigt
Ja, du får fråga min far hur han tänkte då för 20+ år sedan... Jag vet bara att han köpte ett sk "visningskök" från en HTH-försäljare...Johannes Carlsson skrev:
Nu räcker en 45 cm diskmaskin alldeles utmärkt 350 dagar av 365 eftersom vi bara är två i hushållet