45 475 läst ·
120 svar
45k läst
120 svar
Sjuka mängder sniglar av alla sorter, genomsnitt 13 mördarsniglar per kvm.
Jag har bott på 3 olika ställen dom senaste 6 åren, och det har dykt upp en hel del sniglar, företrädesvis när det regnat, men där jag bor nu sen 2 år tillbaka är det extremt, och det är inte bara mördarsniglar, när det regnat går det inte att gå på södra gräsmattan utan att man vartannat steg trampar på en snäcka, vanliga vinberg eller mindre med mörkare skal, och gå utan att trampa på en mördarsnigel är omöjligt.
För kul skull tog jag 2 tumstockar och la dom som en kvadrat slumpvis på 10 ställen på tomten, snittet blev 13 mördarsniglar per kvadrat, som mest på södersidan som är värst drabbad är var det 27 sniglar i kvadraten.
Jag bor i en skogsdunge på en golfbana, och enligt en av mina grannar som bott här länge började problemen när golfbanan började tippa avfall en bit bort, inte sopor, utan trädgårdsavfall, den högen ligger 40-50 meter från min tomt, mellan är det en oklippt äng/allmänning, och det är från det hållet sniglarna väller in.
Jag har inte bara problem på tomten, dom kryper överallt, här om dagen hade jag ett streck med slem över vardagsrumsfönstret över garaget, det är 3 meter upp dit, dom är på bilarna, t.o.m i en blomma som hänger på farstukvisten, hur tusan har den kommit dit ??
Ett barn var här och hälsade på, fick syn på stutsmattan, tog av sig skorna, hoppade typ 3 minuter, och kom in grinande "Nån har bajsat i min sko" men det var en riktigt fet snigel som hon krossat när hon krängde på sig dojjan.
Som ni förstår är allt jag odlat förgäves, dom är i jordgubbslandet, i växthuset, ja på allt utom svarta vinbären, jag har en äkta Fläder, dom är inte uppe i den, men under är det ständigt party.
Nån som har några idéer vad man skulle kunna hitta på för att åtminstone minska mängden, tror ni det skulle hjälpa nått om jag klippte allmänningen och höll den kort ?? den är nog inte klippt på 20 år och det kommer krävas en större insats innan man får den klippbar.
Jag såg att man sålde plåtkanter för att sätta på pallkragar, dom skulle sniglarna tydligen inte komma över, är det nån som provat dom ?? Jag funderade helt enkelt på om man kunde montera en planka på högkant utmed hela tomtens södersida, och ha en sån kant på.
Kan dom simma ?? gräva vallgrav, ja jag är lyhörd för alla ideer, det är inte kul att ens vara på tomten nu.
För kul skull tog jag 2 tumstockar och la dom som en kvadrat slumpvis på 10 ställen på tomten, snittet blev 13 mördarsniglar per kvadrat, som mest på södersidan som är värst drabbad är var det 27 sniglar i kvadraten.
Jag bor i en skogsdunge på en golfbana, och enligt en av mina grannar som bott här länge började problemen när golfbanan började tippa avfall en bit bort, inte sopor, utan trädgårdsavfall, den högen ligger 40-50 meter från min tomt, mellan är det en oklippt äng/allmänning, och det är från det hållet sniglarna väller in.
Jag har inte bara problem på tomten, dom kryper överallt, här om dagen hade jag ett streck med slem över vardagsrumsfönstret över garaget, det är 3 meter upp dit, dom är på bilarna, t.o.m i en blomma som hänger på farstukvisten, hur tusan har den kommit dit ??
Ett barn var här och hälsade på, fick syn på stutsmattan, tog av sig skorna, hoppade typ 3 minuter, och kom in grinande "Nån har bajsat i min sko" men det var en riktigt fet snigel som hon krossat när hon krängde på sig dojjan.
Som ni förstår är allt jag odlat förgäves, dom är i jordgubbslandet, i växthuset, ja på allt utom svarta vinbären, jag har en äkta Fläder, dom är inte uppe i den, men under är det ständigt party.
Nån som har några idéer vad man skulle kunna hitta på för att åtminstone minska mängden, tror ni det skulle hjälpa nått om jag klippte allmänningen och höll den kort ?? den är nog inte klippt på 20 år och det kommer krävas en större insats innan man får den klippbar.
Jag såg att man sålde plåtkanter för att sätta på pallkragar, dom skulle sniglarna tydligen inte komma över, är det nån som provat dom ?? Jag funderade helt enkelt på om man kunde montera en planka på högkant utmed hela tomtens södersida, och ha en sån kant på.
Kan dom simma ?? gräva vallgrav, ja jag är lyhörd för alla ideer, det är inte kul att ens vara på tomten nu.
Produkter som diskuteras: "mördarsniglar"
Snigelbekämpning Snigel Effekt Neudorff
Mot alla sorters sniglar
189 kr inkl moms
245 kr
Läs mer
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Mitt tips är att samla in vinbärssnäckorna, låta de bajsa av sig några dagar och sedan tillaga med smör, vitlök och persilja
Jag skulle föreslå fyra dellösningar:
1. Rensa allt högt gräs du kan komma åt mellan upplaget och din tomt
2. Inrätta så många fysiska hinder som möjligt. Plåtar kanske kan vara effektivt.
3. Köp (eller få golfbanan att köpa) järnfosfatbaserade preparat mot sniglar. Sluxx är vad jag förstår "industri/bonde"-versionen av vanligt snigelmedel. Påstås vara effektivt.
4. Tala med personalen på golfbanan och se om de inte kan anordna sin kompost annanstans eller hälla ut sluxx där. Försvinner den inte känns det ju som om det kommer fortsätta komma sniglar till dig i all evighet.
Lycka till!
1. Rensa allt högt gräs du kan komma åt mellan upplaget och din tomt
2. Inrätta så många fysiska hinder som möjligt. Plåtar kanske kan vara effektivt.
3. Köp (eller få golfbanan att köpa) järnfosfatbaserade preparat mot sniglar. Sluxx är vad jag förstår "industri/bonde"-versionen av vanligt snigelmedel. Påstås vara effektivt.
4. Tala med personalen på golfbanan och se om de inte kan anordna sin kompost annanstans eller hälla ut sluxx där. Försvinner den inte känns det ju som om det kommer fortsätta komma sniglar till dig i all evighet.
Lycka till!
Det där med sluxx verkade intressant, det kanske är nått golfbanan redan har, jag går ofta förbi högen när vi går och äter på restaurangen, och det är ju inga sniglar på andra sidan, mot golfbanans område.
Tror jag ska låna en röjsåg, det är kanske en bra ide att klippa av ängen.
Min gräsmatta är tyvärr inte robotvänlig än, tidigare ägare har misskött den, så det är hela havet stormar.
Tack för svaren.
Tror jag ska låna en röjsåg, det är kanske en bra ide att klippa av ängen.
Min gräsmatta är tyvärr inte robotvänlig än, tidigare ägare har misskött den, så det är hela havet stormar.
Tack för svaren.
Nematoder, men inte som förpackningen anger. Nematoder är en liten mask som man köper, blandas med vatten och skall vattnas över ett litet område. Maskarna kryper in i sniglarna och har ihjäl dem. Förvisso effektivt men då får du hålla på att köpa nytt medel att vattna ut hela tiden. Gör istället så här, köp en förpackning nematoder, samla ihop ett gäng mördarsniglar, dela i smaskiga bitar, lägg dem i nematodlösningen så att de kryper in i buffén och lägg sedan ut de infekterade snigelbitarna i trädgården igen. Eftersom mördarsniglar är de enda som gillar att käka på sina döda släktingar kommer de äta på de infekterade resterna och själva få i sig maskarna. Sedan dör de och nya släktingar äter upp dem osv osv osv...
Förstår ditt problem till fullo, har åkrar runt mig och varje dag fullkomligen väller det över mördarsniglar därifrån så jag har inte en chans att hinna med på något annat sätt.
Förstår ditt problem till fullo, har åkrar runt mig och varje dag fullkomligen väller det över mördarsniglar därifrån så jag har inte en chans att hinna med på något annat sätt.
Smart !! Att dom gillar äta varandra vet jag, köpte en elektrisk trädgårdssax, första kvällen klippte jag säkert 1000 sniglar med saxen, men lät dom ligga kvar, kvällen efter satt det minst 3 nya sniglar på varje död.
Dom äter annat också, katten släpade in en död mus på vardagsrummsmattan, förutom musen fick han med 4 sniglar.
Dom äter annat också, katten släpade in en död mus på vardagsrummsmattan, förutom musen fick han med 4 sniglar.
Jag skulle kunna öppna restaurang i ämnet.AndersMalmgren skrev:
Förr rundade jag en snäcka om jag gick med gräsklipparen, tyckte synd om dom, hur många jag öppnade skalet på idag med klipparen vet jag inte, orkar inte bry mig längre.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
De är så gulliga! Och utvecklar nya mönster varje år. Förr var de bara svarta, nu finns de med aparta mönster som går i zickzack, tiger, randiga, rutor och annat med brunt. Snart kanske med Opel-emblem, eller IKEA-logga?
Vi har tack och lov långt från dina problem hittills (30-100 per kväll). När jag klipper dem brukar jag droppa på några "snigelpellets" på delarna så deras kompisar äter upp dem också när de ska kalasa på liket. Då blir man även av med festprissarna efter några dagar.
Jag kan förstå frustrationen av mängder med sniglar och jag jobbar själv envetet med att få ner antalet mördarsniglar men försöker att spara andra arter som inte gör någon större skada utan istället bidrar på olika sätt. Problemet kan vara att försöka att bestämma vilken som är ond eller god speciellt nu när det kommit hybrider mellan spansk och skogssnigel som är nästan svarta men dessa brukar avslöja sig med att ha en röd kant på kjolen, man kan lära mer här.
I år är ett extremt år vad gäller sniglar. Jag går ut på en liten promenad på kvällen beväpnad med en morakniv och en burk fylld med FerroGent och avlivar mördarsniglarna med ett stick i nacken med kniven och pudrar över lite F-G och låter den ligga. Är det många sniglar så avlivar jag fem till tio och lägger ihop dom till en "åtel" och pudrar på den.
Mördarsniglarna är så glupska att att dom äter av sina avlivade kompisar och dör, detta sätt tror jag skonar andra mindre glupska arter för det är sällan jag ser någon annan snigel/snäcka i "åtlarna".
Pantersniglar sägs äta små mördarsniglar, jag har några få av dessa och dom vårdar jag ömt. Vinbärssnäckor är trevliga och jag skulle gärna vilja ha det här, har du mängder så kanske du kan plocka och sälja? Det verkar som fler vill ha än bli av med dessa "sötnosar".
Tänk på att sättet med F-G kan ge svarta fläckar i gräsmattan så jag försöker lägga det i tomtkanterna. Har man mycket mossa så gör det kanske inte så mycket eftersom mossan tycker lika illa om F-G som sniglarna.
I år är ett extremt år vad gäller sniglar. Jag går ut på en liten promenad på kvällen beväpnad med en morakniv och en burk fylld med FerroGent och avlivar mördarsniglarna med ett stick i nacken med kniven och pudrar över lite F-G och låter den ligga. Är det många sniglar så avlivar jag fem till tio och lägger ihop dom till en "åtel" och pudrar på den.
Mördarsniglarna är så glupska att att dom äter av sina avlivade kompisar och dör, detta sätt tror jag skonar andra mindre glupska arter för det är sällan jag ser någon annan snigel/snäcka i "åtlarna".
Pantersniglar sägs äta små mördarsniglar, jag har några få av dessa och dom vårdar jag ömt. Vinbärssnäckor är trevliga och jag skulle gärna vilja ha det här, har du mängder så kanske du kan plocka och sälja? Det verkar som fler vill ha än bli av med dessa "sötnosar".
Tänk på att sättet med F-G kan ge svarta fläckar i gräsmattan så jag försöker lägga det i tomtkanterna. Har man mycket mossa så gör det kanske inte så mycket eftersom mossan tycker lika illa om F-G som sniglarna.
Produkter som diskuteras: "morakniv"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Svarta sniglar är vanliga sniglar. Dem ska du vara rädd om. Även tigersnigeln som har tigermönster ska du inte döda.Thomas_Blekinge skrev:
Med lite tur kan de vinna över mördarsniglarna.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Blir inte snigeln kränkt av att bli kallad Sniggel?