Hej!
Tänkte visa lite projekt på vår gård. Vi kallar gården för Sjövalla gård. Det är en gammal gård med anor ifrån slutet på 1700 talet (uppskattning av museet).
Här renoveras det långsamt och målet är att renovera så att det fortfarande ser gammalt ut.
Det som läggs ut nu är sådant som redan är gjort och långsamt kommer vi närma oss dagsläget.
//Mathias
Tänkte visa lite projekt på vår gård. Vi kallar gården för Sjövalla gård. Det är en gammal gård med anor ifrån slutet på 1700 talet (uppskattning av museet).
Här renoveras det långsamt och målet är att renovera så att det fortfarande ser gammalt ut.
Det som läggs ut nu är sådant som redan är gjort och långsamt kommer vi närma oss dagsläget.
//Mathias
Oj!
I Valla?
I Valla?
]Hej!
Sjövalla gård köptes av vår familj för ca 7 år sedan. Fastigheten bestod då av fyra timrade hus.
Lofthuset, detta består av fyra rum varav ett har en platsbygd säng.
Häbret, består av ett rum på nedre plan med en liten kökspanna/eldstad.
På andra plan finns en öppen spis.
Det hus som vi bor i postade jag i första inlägget.
sen så finns också en liten vedbod.
Husen är placerade i en fyrkant. Mellan husen hittade vi igen en stensättning under gräset, den plockades naturligtvis fram igen.
//Mathias
Sjövalla gård köptes av vår familj för ca 7 år sedan. Fastigheten bestod då av fyra timrade hus.
Lofthuset, detta består av fyra rum varav ett har en platsbygd säng.
Häbret, består av ett rum på nedre plan med en liten kökspanna/eldstad.
På andra plan finns en öppen spis.
Det hus som vi bor i postade jag i första inlägget.
sen så finns också en liten vedbod.
Husen är placerade i en fyrkant. Mellan husen hittade vi igen en stensättning under gräset, den plockades naturligtvis fram igen.
Yepp I Valla
Välkommen kul att du vill följa!
//Mathias
Är det bara jag som inte får upp bilderna större?
Ser jättespännande ut.
Vi har som du sett oxå köpt ett projekt, inte lika gammalt som detta men det är roligt med gamla hus oavsett
Ser jättespännande ut.
Vi har som du sett oxå köpt ett projekt, inte lika gammalt som detta men det är roligt med gamla hus oavsett
Hej!
Dessa bilder är ifrån Häbret.
Innifrån häbret, och jag vet fram med spissvärtan. men det blir till våren. Denna bild är från nedre våningen.
liten soffa
platsbyggd soffa vid trappan.
Skafferi!
Nu upp en våning!
Öppen spis på plan 2.
soffa på plan 2
platsbyggd säng
//Mathias
Kul att du vill följa!
Kan ju mot all förmodan var så att jag lagt in bilder på fel sätt. (direkt ifrån datorn). Jag provar med postimage.
Dessa bilder är ifrån Häbret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innifrån häbret, och jag vet fram med spissvärtan. men det blir till våren. Denna bild är från nedre våningen.
Logga in
Skapa konto
liten soffa
Logga in
Skapa konto
platsbyggd soffa vid trappan.
Logga in
Skapa konto
Skafferi!
Nu upp en våning!
Logga in
Skapa konto
Öppen spis på plan 2.
Logga in
Skapa konto
soffa på plan 2
Logga in
Skapa konto
platsbyggd säng
//Mathias
Redigerat:
Häftigt ! Sängen ser underbar ut !
Dockan har jag inte mycket för... Har kollat på http://www.imdb.com/title/tt3322940/ ikväll...
Med vänlig hälsning, fremax
Dockan har jag inte mycket för... Har kollat på http://www.imdb.com/title/tt3322940/ ikväll...
Med vänlig hälsning, fremax
Hej!
Ja bland det första vi gjorde var att byta ut trappan på häbret. Innan var det en smal trappa i mitten . Nu är den lite bredare!
Vi fick tag i lagomt breda plankor till bron.
Bräderna är ca 45 centimeter breda, riktigt härliga med fullbreda brädor.
//Mathias
Lite kort är den. Men häftig.
Ja bland det första vi gjorde var att byta ut trappan på häbret. Innan var det en smal trappa i mitten . Nu är den lite bredare!
Logga in
Skapa konto
Vi fick tag i lagomt breda plankor till bron.
Logga in
Skapa konto
Bräderna är ca 45 centimeter breda, riktigt härliga med fullbreda brädor.
//Mathias
Hej!
Efter det lilla jobbet med trappan på häbret så påbörjade vi ett nytt lite större arbete. Ca 19,5 ton närmare bestämt. Denna lilla stuga köptes och flyttades till vår gård. måtten var 6,2 meter bred, 6,4 meter lång och höjd 6-7 meter.
Den flyttades komplett med allt i. Tyvärr så har jag inte kvar bilderna på själva lyften då de låg på en dator som haverera.
Här är vi på väg ner för en brant backe ner till gården. vi fick dra upp lastbilen tre gånger innan vi kom i rätt läge för att klämma in huset mellan björkarna. Vi hade en separat kranbil som lyfte huset (och drog upp kranbil)
Lagomt bred last!
På väg ner! nere i högra hörnet anar ni grunden till huset.
//Mathias
Efter det lilla jobbet med trappan på häbret så påbörjade vi ett nytt lite större arbete. Ca 19,5 ton närmare bestämt. Denna lilla stuga köptes och flyttades till vår gård. måtten var 6,2 meter bred, 6,4 meter lång och höjd 6-7 meter.
Den flyttades komplett med allt i. Tyvärr så har jag inte kvar bilderna på själva lyften då de låg på en dator som haverera.
Logga in
Skapa konto
Här är vi på väg ner för en brant backe ner till gården. vi fick dra upp lastbilen tre gånger innan vi kom i rätt läge för att klämma in huset mellan björkarna. Vi hade en separat kranbil som lyfte huset (och drog upp kranbil)
Logga in
Skapa konto
Lagomt bred last!
Logga in
Skapa konto
På väg ner! nere i högra hörnet anar ni grunden till huset.
//Mathias