Hur behandlar man sjöstenskakel efter uppsättning? Försökte göra så rent som möjligt efter mig men tycker att det hela har en "cementdammig" touch. Går det att behandla med klinkerolja?

/me
 
  • Grna_Vgen1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På Kakelspecialistens (Globen) inrådan körde jag efter fogningen:
1. Syratvätt
2. Impregnering
3. Hårdvax
4. Flytande bonvax

Det blev blankt och snyggt. Iofs var detta ett hallgolv med sjösten.
 
Jo, det låter ju bra för golvet. Men för diskbänkskakel är jag lite tveksam, och framför allt blir jag trött, det verkar ju vara mycket arbete :D

/me
 
Bara att göra som snabela säger, samma sak gäller för all sjösten oavsett golv/vägg, dock flytande bonvax brukar man bara ha på golv...
 
Jag får böja mig för detta, men överlåter grovjobbet till flickorna ;)

Lyfter tråden också för att fråga hur ni brukar kapa sjösten, är det vinkelslip eller elektrisk kakelskärare som gäller?

/me
 
Kjell G skrev:
Jag får böja mig för detta, men överlåter grovjobbet till flickorna ;)

Lyfter tråden också för att fråga hur ni brukar kapa sjösten, är det vinkelslip eller elektrisk kakelskärare som gäller?

/me
Elektrisk kakelskärare är att rekommendera, mest för att det inte dammar så mycket, Sedan slipar du kanterna med vanligt slipnät.
 
Jag kapade med vinkelslipens diamantklinga, inga problem. Dammigt, men jag körde utomhus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.