F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 769 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 769 inlägg
Jag är jättedålig på att se efter och vattna mina blomkrukor i trädgården, dessutom är vi ofta bortresta någon vecka lite då och då under sommaren.
Behovet av självvattnande krukor och odlingar föddes och jag tittade på några färdiga krukor och bevattningssystem men tyckte det var för dyrt.
Jag sneglade på en konstruktion som används inom offentliga odlingar och kyrkogårdar, med en vattenreservoar i botten, en odlingslåda med jord ovanpå och en veke som suger upp vatten från reservoaren.
Så här ser min variant ut:
Samtliga delar finns på hornbach.
Utgå från en kruka i plast utan hål i botten.
I denna ställs en blomkruka upp-å-ner
(Elho 17cm)
och ovanpå ett odlingsfat. (Elho 33cm)
I odlingsfatet har jag borrat ett hål och stuckit ner en slang för påfyllning (finns som lösmeter bland fontäner och trädgårdsdammar) lagom grov att rymma en vanlig trädgårdsslang. Fixerat med buntband.
I hålen på fatet sticker jag ner repstumpar av polyester (8-10mm, finns på lösmeter bland rep eller vid båtgrejer). Här experimenterade jag först med wettextrasor, men de löstes upp efter någon vecka, därefter med frotté, som höll någon månad och därefter med hamp-rep som luktade vedervärdigt. Polyesterrep suger åt sig vatten och verkar inte brytas ner i kontakt med jord och vatten. Det flyter inte heller som en del andra material gör.
Stumparna ska räcka ner till botten och jag brukar låta dem sticka upp 1-2 dm i jorden.
Borra därefter ett dräneringshål i höjd med underkant på fatet så att inte hela krukan blir överfull om det regnar.
Plantera som vanligt och se till att repstumparna ligger vid rötterna och att jorden är fuktig. Torkar det ut helt fungerar inte sugeffekten så bra.
Fyll på med vatten tills det rinner ut i dräneringshålet!
Under förra sommaren (det varma 2018!) var jag borta under 2v, hade fyllt reservoarerna och ställt krukorna i skuggan. Allt levde och frodades!
Till vänster några stjärnögon planterade idag och till höger en kruka jag planterade i mitten av maj.
Jag använder samma teknik fast med murarbaljor till mina tomatplantor också. Det fungerar fantastiskt bra!
Behovet av självvattnande krukor och odlingar föddes och jag tittade på några färdiga krukor och bevattningssystem men tyckte det var för dyrt.
Jag sneglade på en konstruktion som används inom offentliga odlingar och kyrkogårdar, med en vattenreservoar i botten, en odlingslåda med jord ovanpå och en veke som suger upp vatten från reservoaren.
Så här ser min variant ut:
Samtliga delar finns på hornbach.
Utgå från en kruka i plast utan hål i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I denna ställs en blomkruka upp-å-ner
(Elho 17cm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och ovanpå ett odlingsfat. (Elho 33cm)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I odlingsfatet har jag borrat ett hål och stuckit ner en slang för påfyllning (finns som lösmeter bland fontäner och trädgårdsdammar) lagom grov att rymma en vanlig trädgårdsslang. Fixerat med buntband.
I hålen på fatet sticker jag ner repstumpar av polyester (8-10mm, finns på lösmeter bland rep eller vid båtgrejer). Här experimenterade jag först med wettextrasor, men de löstes upp efter någon vecka, därefter med frotté, som höll någon månad och därefter med hamp-rep som luktade vedervärdigt. Polyesterrep suger åt sig vatten och verkar inte brytas ner i kontakt med jord och vatten. Det flyter inte heller som en del andra material gör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stumparna ska räcka ner till botten och jag brukar låta dem sticka upp 1-2 dm i jorden.
Borra därefter ett dräneringshål i höjd med underkant på fatet så att inte hela krukan blir överfull om det regnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plantera som vanligt och se till att repstumparna ligger vid rötterna och att jorden är fuktig. Torkar det ut helt fungerar inte sugeffekten så bra.
Fyll på med vatten tills det rinner ut i dräneringshålet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under förra sommaren (det varma 2018!) var jag borta under 2v, hade fyllt reservoarerna och ställt krukorna i skuggan. Allt levde och frodades!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Till vänster några stjärnögon planterade idag och till höger en kruka jag planterade i mitten av maj.
Jag använder samma teknik fast med murarbaljor till mina tomatplantor också. Det fungerar fantastiskt bra!
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Tjusigt!
Klicka här för att svara

