Hejsan!
Någon som har erfarenheter av självlastande minidumper. Har sett att dessa går att hyra på samma sätt som minigrävare.
Går dessa att flytta lera/jordmassor med, eller orkar dom bara göra enklare material ? Jag har en hel del jordmassor som skall flyttas på tomten och funderar på att hyra mig en sådan dumper över en helg.

Man kan ju dock inte gräva med dessa dumpers, bara flytta sådant som ovan marknivå. Jag skall dock schakta ur för bärlager på garageuppfarten och läste någonstans på forumet ett tips om att hyra en minidumper som man sedan gräver ner för hand 20-30cm och sedan utgår från den nivån och "schaktar/flyttar" bort massor från garageuppfarten !?!

Någon som provat detta ? Eller någon som vet hur bra dessa dumprar är ?

/V

Jag har kört sådan en del, formligen älskar den maskinen. Det jag har kört har varit från fin sand till makadam 16-25 mm. Fungerar precis hur bra som helst, går fort att lasta och maskinen tar sig dessutom upp och ner för nästan vilka kullar och ojämnheter som helst. Mycket smidigt. Lös jord fungerar säkert utmärkt också, men skulle den vara hårt packad är jag mer tveksam.

Förresten, det var nog jag som kom med den idén i en annan tråd där det var någon som skulle gräva ur inne i sitt hus? Tror fortfarande att det kan fungera under vissa omständigheter, men det bygger på att materialet är löst nog. Tror inte att det fungerar på vanlig pinnmo eller mark med stenar och rötter, och det kan vara svårt att gräva av en större yta plant. Det är lätt hänt att det blir uppförsbacke efter ett tag. Du behöver nog en grävare till det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.