Hej!

Tänkte att det här kanske är rätt ställe att fråga på.

Jag är letar efter en självhäftande måttskala, typ tejp med längdskala på. Skall ha den på sågbänken till min kap- gersåg. Jag vet att jag har sett sådant någonstans men kommer ej ihåg var.

Är det någon som har något tipps var man hittar sådant?

mvh

Det här är ett ställe: http://www.fine-tools.com/mass1.htm
Jag kan rekommendera den butiken. Snabba leveranser och även bra reklamationshantering när det gått snett.
Men det finns säkert på många andra ställen också.

Har ni varit på IKEA så har ni säkert sett dom däringa måttremsorna som hänger där man tar pennor och papperslappar. Jag har en drös sådana här hemma för att kunna limma fast på diverse ting. Exvis vid skruv eller borrlådorna kan man sätta fast en remsa för att snabbt mäta storlek om man är osäker på storleken.

Använder samma metod som masses, hade ett tag ett måttband som jag snodde ur tantens syskrin fast limmat på arbets bänken men nu har det blivit nött och fransigt. Kanske dax och inventera i syskrinet igen. :rolleyes:

Använder gamla tumstocksstumpar på det sättet som Masses och Rund_skruvad beskriver, men det fungerar ju sämre på anhållet som joabnu vill ha det.

Har inte sett nån sån som du frågar efter, men det borde ju gå att limma eller spika fast metallskalor från billiga stålmåttband utan något större problem och till ett lågt pris.

Allt finns i Amerikatt... Redtape
(förutom metriskta mått då...) :D
/B

Mikael_L
Mr Handyman skrev:
Har inte sett nån sån som du frågar efter, men det borde ju gå att limma eller spika fast metallskalor från billiga stålmåttband utan något större problem och till ett lågt pris.
Byggmax 5-metersband för 9:95 ... :)

Problemet med alla stålmåttband är väl att dom är "skålade", dessutom konkava, med kanterna lyfta uppåt.

Mikael_L
När jag tänker efter finns det ju stålmåttband med rakt stålband.
Jag har ett sådant någonstans, som jag svär över när jag ska använda då det böjer sig hela tiden och hänger ner.
Så ska man hitta nåt lämpligt ska man nog leta bland sämsta och billigaste banden på Rusta, ÖoB, Lidl, osv ....

Eller skåla ovansidan på anhållet i motsvarande grad.

Jag inhandlade ett femmeters självhäftande stålmåttband med tejp på baksidan. Funkade fint som snus och ser mycket prydligt ut. Övriga mått är ca 10mm x 0.3mm. Priset var hyfsat dyrt ca 250:- tror jag, tittade inte efter så noga.
Inköpt i en yrkesbutik i västberga. Mittemot polisstationen. Jag har för mig att butiken heter Tools ngnting.
Märket är MIKI och enligt kartongen så är MIKIs art.no 6403-0109

///j

Art 6403-0109 har utgått. det nya är 20947-0103

Närmsta järn- eller bygghandel borde kunna hjälpa dig.
Luna mfl. har detta...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.