Hej bor i ett hus bygg 1960 enplans med källare utan någon som helt synlig ventilation. förutom badrum och i källaren, som inte minst märks av på vintern att luften står helt still här, Nu vill jag ändra på det med hjälp av självdrag. av ekonomiska själv....
Och läst lite här och sett att många säger att man ska ha frånluft i bad kök tvätt. och tilluft i somrum vardagsrum. Men kommer då all luft som kommer in i sovrummen att gå ut till Tex kök ett Innan den går ut??? Så "sambons" fis lukt kommer att sprida sig till mer än sovrumett ;)... Och sen förstår jag inte hur ett som i mina ögon ser ut lika ut kan veta att den ska släppa in luft eller suga ut den.
Kan jag inte sätta från luft i alla rum och låta frisk luften komma från O tättheter
Vill för närvarande inte ha tips till något som kräver elinstallation..
Vill ej heller göra hål i taket

Micke

Redigerat:
Utan "hål" i taket får du svårt att få till stånd ett självdrag om du inte redan har en murstock.

http://www.wvent.se/index.php?id=51

Ventilernas "namn" betyder inte att de automatiskt fungerar som från- tilluft. Det är placerinegen som bestämmer det.

Redigerat:
Har en murstock fast den är utan ventilation eldar från pannan i källaren och från kaminen där uppe! Så använder alla kanaler i den för eldning.
titta på julas tilluft för 99:-, Så om jag sätter in dom så kommer dom att suga ut luften i stället ??
Inte annat än att man känner sig lite dum som inte förstår men hoppas på er hjälp

Då blir det nog svårt att få till stånd ett självdrag. Enklaste lösningen på ditt problem vore att fixa mekanisk frånluft (fläkt) i toalett/badrum och tilluftsventiler i sovrum/vardagsrum.

På detta sätt skapar fläkten ett undertryck i huset som drar in friskluft genom tilluftsventilerna.

Titta på PAX hemsida för exempel: http://www.pax.se/html/ventguide/planera.html

(Överluftsdon mellan rummen är inte nödvändigt, enligt mig, om dörrarna inte är helt täta.)

Självdragsventilation bygger på att luften inomhus alltid är varmare än luften utanför (varm luft stiger som bekant). Den varma frånluften "sugs ut" och den kalla tilluften "suga in" med hjälp av de termiska skillnaderna mellan uteluften och inomhusluften. Men även vindförhållanden påverkar systemet.

Alla system bygger på tryckskillnader (eller avsaknad av tryckskillnader), d v s övertryck och undertryck (eller balans). I de utrymmen man tar in luft brukar man säga att man har ett övertryck i och i de utrymmen man evakuerar luften brukar man säga att man har ett undertryck i.

Sambons fis kommer visserligen att förflytta sig, men du kommer även att beblanda den med ny frisk luft och resterande luft i rummen.

Du kan sätta frånluft i samtliga utrymmen. Det är om det är rätt utfört, antagligen det bästa tänkbara lufthygieniskt.
Dock betyder det en väldig massa kall luft att värma upp. Enbart ett flöde om 10l/s ger en effekt av ungefär 500 W i Stockholmsområdet vid dimensionerande utetemperatur.

Det är väldigt svårt att bedöma vad du bör göra för att optimera systemet utan att de det.
Men tilluft genom sovrum/vardagsrum och evakuering i kök/wc/badrum är vad som gäller oavsett valt system.

Tackar så mycket för hjälpen.
Nu har jag kopplat in en fläkt i badrummet och köpt några tilluft ventiler. så ser fram i mot frisk luft till vintern,och kunna se mig i spegel efter en dusch tack igen,
micke

Absolut en enkel och tillräckligt bra lösning för att få fart på luften i ett 60-tals hus. Glöm inte att göra några hål nertill på badrumsdörren och täcka dem med något snyggt ventilationsgaller på båda sidor. T.ex. Fresh har lämpliga. Stängd eller nästan stängd gammal badrumsdörr har luften svårt att passera. Det blir betydligt högre luftflöde med en fläkt. Även andra dörrar kan behöva ett mindre vent galler eller spaltventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.