3 242 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Självbelöning 20k
Sida 1 av 3
har varit och kommer att vara långa arbetsveckor (60-65h) fram till slutet av Januari och därför känner jag att jag behöver uppmuntra mig själv med någon liten treat.
Antingen går jag på elektroniksidan eller så blir det verktyg.
På verktygssidan ligger närmast att hitta bra lösningar för:
- Arbetsbord (ersätta hyvelbänken)
- Sågbord för skivor (bättre än arbetsbockarna)
- kvalitetsbord för ÖH fräs (mitt hemmgjorda är klumpigt o oprecist)
- Bordssåg för board och softwood.
Mobilitet är ett måste då alla större jobb betyder att utrustning måste dras upp från källaren. (mao t.ex glöm en GTS10 utan tex GTA60)
Maskinmässigt idag kopplat till ovan har jag
TS55, B&D 65mm Cirkelsåg, OF1010 och 12mm Classefräs)
GCM8S med stativ har jag.
20k är min budget, 15 är bättre men jag är nog åxå värd 25 men då får jag flirta med tomten.
Handlar gärna inom hela EU.
Antingen går jag på elektroniksidan eller så blir det verktyg.
På verktygssidan ligger närmast att hitta bra lösningar för:
- Arbetsbord (ersätta hyvelbänken)
- Sågbord för skivor (bättre än arbetsbockarna)
- kvalitetsbord för ÖH fräs (mitt hemmgjorda är klumpigt o oprecist)
- Bordssåg för board och softwood.
Mobilitet är ett måste då alla större jobb betyder att utrustning måste dras upp från källaren. (mao t.ex glöm en GTS10 utan tex GTA60)
Maskinmässigt idag kopplat till ovan har jag
TS55, B&D 65mm Cirkelsåg, OF1010 och 12mm Classefräs)
GCM8S med stativ har jag.
20k är min budget, 15 är bättre men jag är nog åxå värd 25 men då får jag flirta med tomten.
Handlar gärna inom hela EU.
Redigerat:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Lyxa till det med ett schysst fräsbord och en ny, större fräs. Record Power RPMS-R och Trend T11? Kanske ballar ur på vikten. Festool CMS, CMS-OF, OF2200??
Det första du måste fundera på är ditt krav på mobilitet. Borddsåg för board och softboard, sågbord för skvor, kopplat till mobilitet är ett dilemma.Nimajneb skrev:har varit och kommer att vara långa arbetsveckor (60-65h) fram till slutet av Januari och därför känner jag att jag behöver uppmuntra mig själv med någon liten treat.
Antingen går jag på elektroniksidan eller så blir det verktyg.
På verktygssidan ligger närmast att hitta bra lösningar för:
- Arbetsbord (ersätta hyvelbänken)
- Sågbord för skivor (bättre än arbetsbockarna)
- kvalitetssvarvbord för ÖH fräs (mitt hemmgjorda är klumpigt o oprecist)
- Bordssåg för board och softwood.
Mobilitet är ett måste då alla större jobb betyder att utrustning måste dras upp från källaren. (mao t.ex glöm en GTS10 utan tex GTA60)
Maskinmässigt idag kopplat till ovan har jag
TS55, B&D 65mm Cirkelsåg, OF1010 och 12mm Classefräs)
GCM8S med stativ har jag.
20k är min budget, 15 är bättre men jag är nog åxå värd 25 men då får jag flirta med tomten.
Handlar gärna inom hela EU.
Om du har plats att hantera och såga skivor där du har dina verktyg, måste du då ha mobilitet på en bordssåg? Om inte, skaffa en riktig bordssåg, för alla pengarna.Kvaltetssvarvbord för fräs? Menar du svarv?
Om du verkligen behöver mobilitet (antingen för att du behöver en bordssåg du kan ta med dig, och det är så mycket värt att du vill ha en sämre bordssåg, eller för att det finns krav på att huset skall rymma mer än bara verktyg), och du ännu inte vunnit diskussionen om dessa krav (vi förhandlar fortfarande om frågan om man skall kunna få in en cykel i garaget under vintern, sommaren finns inga sådana underliga krav), då tror jag på Festool.
Återigen går alla pengarna åt, ett CMS bord, två bordsbreddare (annars kan du inte såga 60 cm), ett riktig längdanhåll, ett justerbord, ett extra vinkelanhåll, och ett ilägg till din 55a). Detta kommer att med tiden lösa ditt fräsbord om det inte är svarvbord du verkligen menar.
Observera att du då investerat pengar i något som är otroligt bra, men löjligt oprisvärt. Såg just en annan tråd där de som investerat 15 tusen i MFT bord plus såg och skenor lyckligt konstaterar att om de tar två plywoodskivor och sågar i dem och sedan klämmer ihop dessa mot en bordskant med hjälp av två tvinga så har den en vertikal hållare att vara stolta över.
Jag hatar Festool som företag, de låser in en och kommer alltid med ännu en fästanordning som är inkompatibel med alla de förra, men gud vilken kvalitet när man väl själv ställt in sakerna.
--- Mats ---
Tack för dom första tankarna.
Lite mer bakgrund.
Rummet i källaren där jag förvararverktyg och har några m2 yta att jobba på funkar som arbetsplats för små saker, men det går inte tex att ens baxa ner en 120x240 skiva dit ner, ännu mindre bearbeta den där nere.
Alltså måste verktyg ut uppför en trappa och under "carport", på gården eller i ett kallförråd så kan jag tex såga upp skivan med bockar och ts55. (funkar bättre på sommaren än på vintern).
Jag menar fräsbord och inte svarvbord.
Mina egna tankar har kretsat runt:
CMS paket
MFT/3
Walko4 bord
"GTS10"/GTA60
Lite mer bakgrund.
Rummet i källaren där jag förvararverktyg och har några m2 yta att jobba på funkar som arbetsplats för små saker, men det går inte tex att ens baxa ner en 120x240 skiva dit ner, ännu mindre bearbeta den där nere.
Alltså måste verktyg ut uppför en trappa och under "carport", på gården eller i ett kallförråd så kan jag tex såga upp skivan med bockar och ts55. (funkar bättre på sommaren än på vintern).
Jag menar fräsbord och inte svarvbord.
Mina egna tankar har kretsat runt:
CMS paket
MFT/3
Walko4 bord
"GTS10"/GTA60
Jag röstar på CMS. Många har skaffat en extra TS55 att ha permanent monterad i insatsen. Mats nämner att det är sjukt oprisvärt, och jag håller till viss del med. Men om man har höga krav på både precision och mobilitet så har man inte så mycket val. Är det då oprisvärt?
Själv har jag lite av samma dilemma. Jag har satsat på en rikt-och planhyvel som enda maskin som inte är portabel. Där finns egentligen inget vettigt portabelt alternativ.
Som Bordssåg har jag en Precisio CS70. Jag förbannar att jag inte valde en CS50 varje gång jag skall flytta den, och jag är glad att jag inte valde en CS50 varje gång jag använder den. Jag använder faktiskt de sista 20 millimetrarna i såghöjd oftare än man skulle kunna tro. Senast när jag skulle klyva en 45x70regel i 45 grader för att fästa en vindskiva i.
Edit: Självklart skall du dividera inköpspriset med livslängd. För hemelektronik ca 5 år, mobil- och dataelektronik ca 2 år och för seriösa snickerimaskiner ca 25(?) år Vad är då prisvärt och inte?
Själv har jag lite av samma dilemma. Jag har satsat på en rikt-och planhyvel som enda maskin som inte är portabel. Där finns egentligen inget vettigt portabelt alternativ.
Som Bordssåg har jag en Precisio CS70. Jag förbannar att jag inte valde en CS50 varje gång jag skall flytta den, och jag är glad att jag inte valde en CS50 varje gång jag använder den. Jag använder faktiskt de sista 20 millimetrarna i såghöjd oftare än man skulle kunna tro. Senast när jag skulle klyva en 45x70regel i 45 grader för att fästa en vindskiva i.
Edit: Självklart skall du dividera inköpspriset med livslängd. För hemelektronik ca 5 år, mobil- och dataelektronik ca 2 år och för seriösa snickerimaskiner ca 25(?) år Vad är då prisvärt och inte?
Redigerat:
Jag har inget svar på din fråga, men jag vill precis som ACME rekommendera 744an med någon form av tillbehör som gör maskinen lättflyttad. GTA60 med 744 låter som en drömNimajneb skrev:
I övrigt, och lite utanför din frågeställning, så vill jag rekommendera lite bra stämjärn, parallelltvingar, några bra enhands snabbtvingar och kombinationsvinkelhake - bra tillbehör väl värde sina pengar. Dessutom märks de "småposterna" knappt när du köper en stor såg
Angående walkon - har du kollat vikten på den? Jag funderar på hur mobil den är - den ser rätt tung ut. Köper du en så kommer jag gärna upp o provkänner någon dag
Som jag skrev i en annan tråd igår - mft-borden är grymt bra, men också grymt dyra. Och under förutsättning att du i framtiden (vilket jag naturligtvis håller tummarna för
Lycka till med jobbet förresten
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Jag har länge varit sugen på ett flyttbart stativ till min GTS10 men allt utom DW-rullstativet har känts väldigt rappligt. GTA60 ser ut att kunna prestera ungefär som Makitas dito i fråga om ranglighet och isf är det _långt_ till DW-stativet. Se till att klämma på bägge innan du köper ett GTA60, om den faktorn är viktig för dig. DW-stativet blir härligt stumt i klyvriktningen.
Har Makitasaxbordet till min klyvsåg. Visst är det mobilt men man lyfter knappast in den i bussen utan att ha någon form av ramp med sig. Gäller nog för alla förekommande bord på marknaden. Till kap/ger kör jag snart en xps717 på dw-originalbordet. Mkt nöjd.
Lagavulin
Lagavulin
mmmm
Intressant att GTA60 skulle uppfattas som rangligt. Har själv aldrig kommit närmare än tittat på kartongen hos min XL handlare.
Walko 3 resp 4 väger 15 resp 19 kg... tillkommer tillbehören, blir det aktuellt är du välkommen Daniel och provbära.
Daniel tar upp en annan aspekt som faktiskt är relevant. Ambitionen är att riva ett gammalt uthus och bygga nytt inkluderat en verkstad...lite av en våt dröm. Men detta ligger inte i planen för 2010, möjligtvis 2011, med det hänger även lite på valet i September då jag hörde idag att Mona lovat att gå till val med att höja skatter och ta bort ROT avdraget.
Men iaf, låt oss säga att det står en verkstad på plats om 2-3 år...då känns ju dom tyngre maskinerna mer rätt....
Btw, vad är en kombinationsvinkelhake?? Vinkelhake med ölöppnare???
Intressant att GTA60 skulle uppfattas som rangligt. Har själv aldrig kommit närmare än tittat på kartongen hos min XL handlare.
Walko 3 resp 4 väger 15 resp 19 kg... tillkommer tillbehören, blir det aktuellt är du välkommen Daniel och provbära.
Daniel tar upp en annan aspekt som faktiskt är relevant. Ambitionen är att riva ett gammalt uthus och bygga nytt inkluderat en verkstad...lite av en våt dröm. Men detta ligger inte i planen för 2010, möjligtvis 2011, med det hänger även lite på valet i September då jag hörde idag att Mona lovat att gå till val med att höja skatter och ta bort ROT avdraget.
Men iaf, låt oss säga att det står en verkstad på plats om 2-3 år...då känns ju dom tyngre maskinerna mer rätt....
Btw, vad är en kombinationsvinkelhake?? Vinkelhake med ölöppnare???
