Jag har en liten fundering på det här med "självavfrostande" frys. Funkar det? Behöver man aldrig frosta av den? ???

Vi har haft en självavfrostande Electrolux igång i runt två år nu - ingen frost.
Så uppenbarligen funkar det.

Samma här, i nästa hus blir det också en, med inbyggd ismaskin, och självavfrostande... 8)

Har en LG side by side (ismaskin)sedan 1.5 år fukar perfekt.

KarlXII skrev:
Vi har haft en självavfrostande Electrolux igång i runt två år nu - ingen frost.
Så uppenbarligen funkar det.
Hur fungerar det, är det någon som kan förklara för mig hur det går till att "frosta av" när temperaturen konstant ligger kring -20 grader  ???

//Christina.

*EDIT* Det låter ju helt fantastiskt, nästan för bra för att vara sant ;) men funkar det verkligen så överväger jag nästan att byta min frys, skriver hon som just stängt den egna frysdörren och konstaterat att det definitivt behöver frostas av i den icke självavfrostande frysen och det helst omgående :P

Undrar lite om siemens har självavfrostande frys?

vår säljare hade inte en aning ???

Annika

inte i min siemenskatalog, men å andra sidan har de inte skickat den nya som jag bad dem om för 4 v sedan.Det är ännu ovanligt med självavfrostande och på samma gång ismaskin.
Och no finger prints, hur det funkar är för mig ett lika stort mysterium som självavfrostande.
I teorin tror jag att avfrostningen går till så att det inte blir frost dvs genom att det finns någon slags " lunga" i frysen som ser till att det inte bildas kondens som blir till frost- men jag är ju ingen frysexpert... ::)

Bohman skrev:
Undrar lite om siemens har självavfrostande frys?

vår säljare hade inte en aning ???

Annika
Jodå det har dom, det står "nofrost" i specen.

Vi har också en Electrolux, den har kört i lite drygt 1,5 år. Behöver inte frostas av.

Vi har AEGs självavfrostande och ingen is där inte! Och då ska tilläggas att barnen är precis som sin mor dåliga på att snabba sig när det ska rotas runt i frysen så dörren står öppen lääänge... ;)

Tack för alla svar! Det blir definitivt en sådan frys nästa gång...

Måste bara ge min syn på det. De är så små!

Har de självavfrostande frysarna ändå energiklass A? Känns som om det skulle gå åt mer energi för att fixa avfrostningen??!?

:P

Det kostar mycket energi att ha en massa frost också...;)

Allt måste inte löna sig, det är j-vligt skönt att slippa en igenfrostad frys. Defenitivt värt merkostnaden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.