Byggahus.se
Hej!
Ny på forumet och hoppas jag lägger min fråga på rätt ställe.
Jag har ett hus från -59, i blåbetong. Jag vill därmed plocka ner så mycket av innerväggarna för att dels bli av med blåbetongen och därmed sänka radonhalten. Just i den här första fasen i byggnationen så vill jag plocka ner en vägg som går tvärs mot taktstolarna för att ta bort ett sovrum för att öppna upp helt för en matplats.
Jag har inga husritningar tyvärr, men får försöka skissa upp nåt.
Lite grova mått:
Mått mellan ytterväggarna ca. 7.5m.
Ca. 105cc mellan takstolarna.
Takstolarna har dimensionen på den undre balken och den översta, 53+150mm. (skarv på mitten verkar det som)
Virket i "facken" är, 28x100mm.
Hoppas bilderna talar lite för sig.

Tacksam för all input!
/Johan
 
  • Takstolens inre struktur i ett hus från 1959, synliga träbalkar och isolering under konstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar av trä i ett husvind, med gult isoleringsmaterial på golvet, i svagt belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppslag isolerad vind med trädstomme och takstolar, synlig gul isolering och träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träkonstruktion av takstolar, utsatt isolering och trägolv med verktyg och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ditt hus har fackverkstakstolar som är fribärande mellan ytterväggarna. De bör hålla för snölast upp till och med snözon 2,5 med den aktuella spännvidden. Däremot är inte underramarna som golvet ligger på dimensionerade för annat än en begränsad last, vanligen 50 kg/kvm.
 
Tackar så mycket för input. Jag har kollat och snözonen i GBG området, då har jag ju då dessutom marginal.
Om man vill vara lite extra safe, ska man då förstärka upp takstolen i underkant?
Kanske lägga en regel på var sida av takstolen mot golvet och skruva ihop med takstolens stag eller nåt?
Eller är detta bara overkill så att säga?
Vill ju helst undvika få "häng" sedan när man fixat nytt innertak :)
 
Jag tycker inte det finns något behov av förstärkning. Ni har redan bra marginaler.
 
Tackar så mycket för snabbt svar!
Nu blir det till att bråka med elen ikväll :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.