Byggahus.se
Jag ska ändra planlösningen i ett hus byggt 1970. Takstolarna är s.k. W-takstolar, min fundering är om dessa alltid är självbärande. När huset byggdes har man helt klart satt upp takstolarna sen spikat råspont på undersidan och därefter satt upp innerväggar bestående av 70 mm breda reglar. Detta får mig att tro att takstolarna är självbärande. Men jag tog bort en innervägg och då nöp sågen så taket sjönk nog 1-2 mm. Där jag tog bort den väggen finns en ytterligare innervägg 1,5 m bort som ska vara kvar så jag är inte orolig för detta. Men på ett annat ställe i huset vill jag öppna upp ca 3 m helt utan innervägg, spännvidden är ca 8,5 m. Bygger man någonsin med W-takstolar och förutsätter att de ska stöttas upp av innerväggar?
 
BirgitS
Takstolarna av den typen ska vara självbärande men det förutsätter t.ex. att vinden inte används som förråd. Vid något tillfälle för några årtionden sen ändrade man snözonerna efter att några tak hade rasat en vinter med mycket tung snö, vilket gör att en del fackverkstakstolar är lite för klena.

Om det är någon sorts modul- eller elementhus så kan det vara på andra sätt.

Innerväggar har även en stabiliserade funktion, dvs. se till att ytterväggarna inte viker sig.

Om du vill vara säker på om det går att ta bort fler väggar så bör du anlita en byggkonstruktör med kunskap om hus från den tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.