Byggahus.se
Hej alla,

Jag får min anläggning installerad om 2 veckor. Jag tänkte det kunde vara bra om det är förberedd för batteripack ifall en vacker dag jag ska ha batteri. Är det något speciellt som man kan förberedas redan nu?
Jag tänker när elektrikern ändå är på plats för första gången så ska han kanske dra någon extra kabel eller något. Jag försökte googla på ämnet men får inte fram något vettig.
Finns det någon som har erfarenhet av detta och kan ge mig tips? Tar tacksamt emot allt.
Är det ens vettig att ställa en sådan krav vid installation? (jag är lite petig och vill inte längre fram få reda på att jag skulle ha tänkt på det ena eller andra ;) )

Förresten jag visste inte att man kunde få 60% av batterikostnaden så det är mer attraktiv nu.
https://www.eon.se/privat/solceller/solcellsbatteri.html
 
Jag vet att många inte har batteri men tar gärna emot feedback. Någon som vet vad man ska tänka på ?
 
Firman du köpt din anläggning av inkl. montage, de måtte du kunna fråga om saker som du undrar över som rör deras komponenter och utrustning. De måste vara rätt ställe att ställa dina frågorna. Litar du inte på firman? De kan ju vara intresserade av att få nöjd kund?
 
A Arnodt skrev:
Firman du köpt din anläggning av inkl. montage, de måtte du kunna fråga om saker som du undrar över som rör deras komponenter och utrustning. De måste vara rätt ställe att ställa dina frågorna. Litar du inte på firman? De kan ju vara intresserade av att få nöjd kund?
Jag frågade de för ett tag sedan och de sa det ska inte vara något problem att installera batteri i efterhand. Men från min erfarenhet så kan företag säga lite så för att bli av med frågande kunder ibland. Jag har verkligen frågat ut de (som du kanske sett från mina trådar och de har varit super trevliga och gett bra svar tillbaka).
Jag tror Svea är bland de bättre bolag och de verkar jätte seriösa men vill ända ha så mycket fakta jag kan samla innan installationen och innan elektrikern kommer på besök. För då är det för sent.
Tänkte det finns kanske någon som installerat batteri i efterhand och kan ge tips på något man skulle ha tänkt på vid första insallation etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.