Det sista fräsbordet....innan 2021....?

3k läst  36 svar

  1. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Det är alltid många projekt som snurrar runt. Och innan det är dags att ta tag i vad jag hade tänkt bli mitt sista fräsbord så är det ett antal andra som skall klaras av. Men jag startar tråden redan nu med förhoppningen att en tidig start (och förhoppning på hjälp från fräsexperterna här) ska hjälpa mig till ett riktigt bra fräsbord när det väl blir dags att bygga.

    Jag har använt fräsbord av en massa olika slag. Allt från en vanligt fräs upp-och-ner i ett skruvstäd till Festool Basis med of1010 och of2000 i fräsmodulen. Sen jag skaffade mig vertikalfräs så har dock fräsborden fått stryka på foten, det har helt enkelt inte funnits plats och vertikalfräsen har fått ersätta dem.

    Men det finns vissa sammanhang där jag föredrar fräsbordet (jag har inte heller toppspindel på vertikalfräsen) och därför är min tanke att så småningom bygga mitt sista fräsbord. Delar har varit inköpta sen ett antal år, men bara inte haft tid än. Har en 110V 2,2kw fräsmotor från porter cable, en fräslift som jag har för mig är Jessem (men osäker, det var länge sen). 110V trafo.


    Krav:
    Tungt och gediget
    Stor topp i gjutjärn (plant, stabilt och magnetiskt)
    Rullbart
    Kraftig motor som klarar 8+12+13+1/2" stål. Variabelt varvtal och motorbroms.
    Lift som är enkel att byta stål med, har utbytbara ringar och är lätt att ställa höjden med.
    Bra utsug
    Kraftigt anhåll med enkelarbetad och exakt finjustering.
    Bra huv med utsug för mallfräsning mot kullager.
    Infräst spår parallellt med framkanten av bordet för jiggar och tappsläde mm.


    Bra att ha:
    Digital visning av höjd o anhållsposition
    Digital nollställning av stålen vi nollhöjd


    Grundtankar kring design (det är dock väldigt löst, tar gärna emot all form av input):

    Stativet är svetsat av kraftiga fyrkantsjärn. På dem ligger en (ställbar i höjd i alla fyra hörn) planskiva i gjutjärn, ca 900x1300mm stor (den har jag redan). Infräst i den sitter liften med fräsmotorn. Undertill sitter trafo + dammsugare. Utrymmet kring fräsen är optimerat för utsug, inte för förvaring (även om det såklart också är utmärkt. Baktill kan man koppla in 160mm spånsugsslang. Bra kullagrade hjul.

    Anhåll är jag inte riktigt färdigtänkt kring. Det skall vara kraftigt och tåla stryk. Det skall också vara långt så att stoppar kant sitta långt bort. Skjutbara anhållshalvor känns som en bra ide. Jag tror dock inte att anhållshalvorna behöver vara individuellt reglerbara i djupled, det är förvisso en fiffig funktion, men något jag använder väldigt sällan i praktiken och i värsta fall så har jag det på vertikalfräsen. Hur mikrojusteringen skall gå till vet jag inte riktigt. Inte omöjligt att jag kopierar något befintligt från forumet fast med utförande i pansarplåt. Kanske indikatorklockor för fininställning, som jag vet att flera här har.

    Lutande spindel blir det inte. Det vore iofs smidigt ibland, men jag har det på vertikalen så det får funka med den när det behövs. Förmodligen kommer jag mest att använda fräsbordet för snabba smågrejor och mallkörning mot kullager (som tar ett tag att ställa om vertikalen till).

    Det skall på något sätt finnas system för featherboards både längs bord och anhåll. Även ställbara stoppar på båda sidorna på anhållet känns viktigt. Med gjutjärnsbord kan man ofta använda magnetsbaser (tack @mattiasp) vilket jag gillar.

    En fråga blir också hur långt in från kanten som fräsen skall sitta. Djupet är totalt 900mm (har jag för mig). När man mallfräser är det ofta skönt med fräsen långt in för att få upp hela ämnet ordentligt på bordet. I andra fall kan det vara störigt att behöva sträcka sig långt. Var jag kan placera fräsen beror också på var förstärkningarna under skivan sitter. Hur långt in sitter era fräsar?

    Bör jag placera fräsen i mitten i längsled? Eller kan det finnas någon för/nackdel med fräsen förskjuten?


    Vilka funktioner har jag missat? Eller har jag tänkt fel kring något annat?
     
    • Laddar…
  2. mattiasp
    Moderator · Nivå 17
    Digitaler är grymt bra att ha. Jag använder inte mikrojusteringen alls sedan jag fick digitaler på både anhåll och spindelhöjd, så mikrojusteringen kan du skippa. Jag har för övrigt två splitter nya över, som jag inte har hittat på något med ännu. De är nog för stora för ett vanligt fräsbord när jag tänker efter.

    Har jag försett dig med magnetfästen? Det har jag glömt i så fall.

    ER-fäste är ju rätt givet. Fjärrmanövrering av spindellås, kanske med en pedal? Elektromagnet?
    Snabbt sätt att få upp spindeln i position för byte av verktyg. Veva är drygt.

    Vi kan behöva fundera lite kring spånhantering för de fall då det inte fungerar med utsug i anhållet, exempelvis vid fräsning av spår, både med rak notfräs och skivnotfräs.

    Sen måste du komma ihåg att börja fega igen. Man kör ju inte gärna en 13 x 15 mm not med Ø60 mm skivnotfräs i ett pass. Jag gjorde just den operationen för någon vecka sedan, och tog den i 3 x 5 mm.
     
    • Laddar…
  3. O
    Medlem Nivå 7
    Jag tycker du har åtminstone en bra början. Som alltid verkar det bli genomtänkt! Vet dock inte om det krävs collet extension på den motorn i den lyften du har.

    Det blir alltså tillfälle att ta med sig lite foto, tillbehör och annat till handöverfräsens dag så man kan klämma och känna på olika lösningar! Jag kan ta med mig Jessem anhåll och featherboards. Samt Xtension collet extension som jag tycker är suverän.

    /Ulf
     
    • Laddar…
  4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Du har helt rätt i att finjustering inte behös om man har digitaler, bord kallat det finavläsning istället och i det inkluderart både digitaler och indikatorklockor etc. Men digital är jäkla smidigt. Ska se till att skaffa en med löjligt stor display, de gillas bäst.

    Magnetfästen? Nej du har möjligtvis inte försett mig med sådana men dock gett mig iden. Idag använder jag de rätt frekvent som stoppar på tex justersåg och bandsåg. Har inte riktigt vågat ha dem som bakslagskydds-stopp på vertikalen än...;)

    ER-fäste känns klokt. Men tror dock (gissar lite nu, länge sen jag hade framme fräsen) att jag redan har 8mm + 1/2". Ska jag ha ER så får det blir med förlängare, vilket inte gillas.

    Jag har för mig att liften har snabbmanövrering (och kanske tom någon sorts låsning) av fräsen. Vet att den var smart o kändes vettigast när jag handlade.

    Utsug skall definitivt ske i både anhåll och undertill. Kanske 50mm dammsugare i anhållet (tänkte att en CTL22 skulle åka med i fräsbordet) och 160mm spånsug undertill.

    Hehe, du har helt rätt i att det får bli lite annat tänk kring avverkning. Men det är ju inte vad detta blir byggt för. Att snabbt och smidigt, med precision, kunna fräsa småsaker är vad jag vill kunna göra.
     
  5. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Hmm, minnet är inte riktigt på topp. Visade sig att jag i samband med att jag köpte trafo, lift o fräs för många år sedan också köpte en digital med stor display för höjden på fräsen. Så den saken är ordnad!
     
    • Laddar…
  6. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Svarar när sista hyvelbänken är färdig;)

    Mina fem cents:

    * Incra iläggsringar är riktigt bra, solitt stål o inget plastigt mög som ska gängas i med nåt märkligt verktyg. Cleansweep iläggsringarna suger hyfsat för tillfällen där det är "helt stängt" ovanifrån eller från sidan. Finns med massa olika håldiametrar. Fästs med magneter som är ställbara i höjd.

    * Jag hade inte satt fräsen i centrum i djupled, kanske 350/550 eller nåt i den stilen eller tom 300/600. Det är superbra att ibland kunna sätta anhållet så man har mer bord att leka med. Också vid mallfräsning eller avrundning av stora prylar är det bra att ha det offcenter. Då kan man ratta runt arbetsstycket så tyngdpunkten alltid är på bordet snarare än utanför. Längdmässigt kan det av samma anledning vara bra att ha det typ 500/800. Får klura mer på det.

    * Digitaler vet jag vad det är men har ingen erfarenhet av på fräsbordet. Mitt anhåll ska av och på ofta och det ska gå snabbt. Sitter i en rad gänginsatser för anhållsnära fräsning och festooltvingar för resten. Fördelen är att jag kan sätta anhållet precis varsomhelst på bordet, slipper T-tracks och är snabbt att montera. Nackdelen med min digitala finjustering är att den bara räcker 25mm, men tycker nästan friheten och snabbheten med anhållet uppväger.

    * Delat anhåll är jag skeptisk till. I alla fall i mitt fall skulle det oundvikligen bli nån störig kant mellan halvorna där ämnet vill haka upp sig. Jag fräser det mesta med mitt höjdjusterbara ytteranhåll. Fördel är att det inte finns nåt hål där ämnet kan ramla in, också bra när man trimmar kantlister, då körs ämnet på högkant. Har även ett löst ytteranhåll med traditionellt hål men som sagt det används knappt.

    * Jag har en suggrej för tillfällen där varken anhåll eller underifrån är jättebra. Denna är smal för att kunna ratta runt tajta kurvor men jag ska göra en ny som enbart sitter på en gängad stång (eller nåt) för ännu bättre svängutrymme/tajta kurvor. Se skiss.

    Kanske kommer på mer, nu måste jag koncentrera mig på bonde söker fru.:geek:

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180926_195145.jpg


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180926_195201.jpg


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180926_195300.jpg


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20180926_212519.jpg
     
    Redigerat 26 sep 2018 22:01
    • Laddar…
  7. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Detta projekt ligger innan hyvelbänken. Men efter spånsugen, underputsen, kompressorn, centraldammsugaren. Innan 2021 kanske som sagt...
     
  8. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Mycket klokheter som vanligt Ola!

    Iläggsringar vet jag att jag har (all tveksamhet till prylarna jag redan har beror på att de flesta av dem är på utlåning för tillfället). låt rimligt att de var magnetiska.

    Fräsen lite bak så att man har mkt yta gillar jag. Speciellt som det nog blir en hel del mallfräsning.

    Anhållet kan nog i allmänhet vara på. I vilket fall tänkte jag mig att digitalen sitter fast i anhållet o bara följer med när man tar av (förutom höjddigtalen som såklart sitt i bordet hela tiden). Eftersom jag har ett gjutjärnsbord kan jag inte (utan att riskera att man fräser bort så mkt att bordet blir snett) enkelt montera T-tracks för justering av anhållet. Jag hade tänkt mig samma variant som anhållet till min gamla rikt. Dvs dubbla hålrader m gängade hål och sen avlånga slots på själva anhållet. Så i varje hål kan man justera typ 100-150mm eller så med grovjustering, sen spänner man fast o har kanske 50mm eller så i justering mellan den fasta o rörliga delen av anhållet. För övrigt likt hur festoolbordet såg ut.

    Jag har tom fått en 100mm indikatorklocka (tack igen @mattiasp ) som skulle ge mig riktigt grymt slag på den rörliga delen av anhållet.

    Intressant vad du skriver om delat anhåll. Efter vertikalen och festoolfräsbordet så kändes det bara helt givet. Men du har rätt i att det lätt blir en källa till strul och även till festoolbordet hade jag ofta en lång MDF utanpå båda anhållen ändån. Kraftigt blir anhållet i alla fall. Kanske kan utgå från en fyrkantsrör i alu som man lämnar på anodisering (så att den inte kladdar svart). Men då blir den inte magnetiskt, vilket jag gillar. O egentligen vill jag ha T-tracks i den också. Samtidigt intalar jag mig att ett fyrkantsrör är rätt enkelt att bygga utsug i.

    Trimmar kantlister har jag metoder jag gillar bättre redan så det slipper jag. Men är ändå positivt till ditt "uppifrån" fence. Det jag brukade ha (eller snarare tillverka nytt vid behov) såg mer ut som det du har i MDF, o gillar du "uppifrån"-fencet bättre så låter det lovande. Självklart beroende på hur stora bitar man ska fräsa...;)

    Suggrej har jag nog redan en lös festool som faktiskt är rätt bra. Men din klarar snävare kurvor så produktutveckling är möjligt:)


    Det är lite som dejuavu nu alltså.....Ola, Mattiasp och andra med huvudet på skaft tänker ut fiffiga saker och jag bara göra dem i tre gånger så tjockt gods o sen funkar det även hos oss;)
     
  9. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    På tal om denna bild så kan jag tipsa om att det till utsuget till Festool kantfräsarna finns en ganska smart grej. En liten fjädrande pinne som kommer uppifrån och är positionerad så att den trycker mot kullagret på frässtålet med ett lätt tryck. På så sätt är kullagret alltid stilla och roterar inte med fräsen, vilket ibland kan ge märken precis när man får kontakt mellan träet och kullagret.
     
    • Laddar…
  10. H
    Medlem · Nivå 17
    Vi går tydligen i samma tankar Daniel.
    Följer diskussionerna med stort intresse.

    Solbergasvarven är så gott som färdigrenoverad så det börjar bli dags för nästa projekt.

    I dag höll jag faktiskt på halva eftermiddagen och inventerade skrotlagret och kassan och konstaterade att nästa bygge ser ut att bli ett fräsbord. Långbandsputsen kommer inte i tur på någon månad ännu och kassan tillåter inga fler inköp men tiden skall ju utnyttjas och jag råkar ha nästan allt material till ett fräsbord.
    Motorn kan jag köpa senare för den har jag inte råd med nu.
     
    • Laddar…
  11. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jag mena tvärtom, fräsen fram. Som ex incra fräsbord https://woodworkersworkshop.co.uk/p...-combo-3-with-ls25-upgrade-metric-27in-x-43in

    Vad gäller iläggsringar gillar jag skarpt att inte ha nån nedfräst basplatta utan bara själva ringen, många skarvar man slipper på det viset. Men ditt gjutjärnsbord kanske redan är fräst för stor iläggsplatta?
     
  12. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Hmm...om jag har en mall + bit jag vill fräsa i så vill jag ju har en stor bordsyta mellan mig o fräsen där mall+färdig bit vilar under tiden jag snurrar runt på dem. På så sätt slipper jag ju bekymra mig för att de skulle vilja tippa över kanten på bordet?

    Gjutjärnsbordet är helt plant o inta fräst alls i. Men jag hade ju tänkt fräsa ner liften i skivan o sen ha ringarna i liftens topp typ. Hur har du det? Fräsen i en lift eller fastskruvad direkt i skivan? Att slippa skarvar är ju trevligt men jag tror att man måste kunna komma åt ovansidan av liftens platta på min modell. Som sagt länge sen jag såg den.
     
    • Laddar…
  13. Ola C
    Medlem · Nivå 22
    Jo insåg det sen att din skiva borde va ofräst om du bad om feedback var fräsen skulle sitta... Huvudet på skaft va det ja:crysmile:

    Min fräs sitter bulta direkt i skivan, se bild ovan, ingen iläggsplatta.

    I alla fall jag jobbar lite olika på fräsbordet beroende på aktivitet. Fogande o smålir jobbar jag gärna med fräsen nära mig och ofta ovanifrån tittandes ner i fräsens axel. Typ . Lättare att kolla inställningar o annat o ha koll på det man kör.

    Stora prylar körs kanske mer "framifrån" än ovanifrån.

    Detta är hela idén med offcenterposition. Man kan göra en sak från ena hållet (mycket bord att jobba med) och andra saker från andra hållet (fräsen nära sig).

    Lättbegripligt (?) exempel: fräsa en fals i insidan av sargen till runda bordet vill du ha fräsen nära o mycket bord bakom. Fräsa en fals i utsidan av sargen till runda bordet vill du ha fräsen långt bort o mycket bord framför.
     
    Redigerat 27 sep 2018 00:01
  14. Daniel_N
    Moderator · Nivå 20
    Tja....jag har ju tänkt att ha hjul på bordet, så det är ju bara i värsta fall att skruva loss anhållet och flytta till andra sidan! Så har man som du säger båda fördelarna.
     
    • Laddar…
  15. V
    Verktygstokig · Nivå 20
    Angående fyrkantsrör i aluminium så är kanske en sån här extruderad profil från incra något som går att använda (anhållet)?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    incra-tsxlupgrade1a.jpg

    Går att köpa som lös del 1,5 meter lång från fine-tools. Är ihålig och har t-spår. Jag har faktiskt en knapp enmetersbit över som jag eventuellt tänkte bygga fräsanhåll av. Någon gång 2020 när min nya snickarbod är färdig och inredd.
     

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: