Jag har läst mängder med forum-trådar på sistone gällande bygget av altandäck som förberedelse för byggstarten av mitt altandäck och hoppas nu man kan få lite hjälp med att dem sista funderingarna.
Altandäcket kommer byggas längs med två husfasader och runt en pool (cirka 13,0 meter x 8,6 meter i yttermåtten) och läggas i riktningen som långsidan på poolen . Det blir två stycken trall i ram runt ytterkanterna (och sedan stenkant runt poolen).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundkonstruktionen har jag fått hantverkare till (blir med CC 600 mm).
Jag hade först tänkt lägga dem två trallen som är ramen längs med husfasaderna. Därefter lägga trallen (i den längd den kommer) direkt mot ramen inne i hörnan av huset och arbeta mig bortåt (höger i bilden) och sedemera utåt (uppåt i bilden) . Längst ut (höger i bilden) kommer det bli lite överhäng som sticker ut över grundkonstruktionen och detta sågas av sist i samband med att man färdigställer ramen.
För kortsidorna av poolen hade jag tänkt köpa 3,0 meter respektive 3,6 meter (utan skarvar) och för långsidorna på poolen 3,6 meter + 4,2 meter + 5,4 meter (och ändra lite vilken man börjar med för att flytta runt skarvarna).
Jag läste i tipsen från estwing (
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-foer-trallaeggning.171452/) att man skall rensåga trallbitarna. Gäller detta bara dem som kommer att skarvas (d.v.s. dem på långsidan av poolen) eller samtliga (även dem som inte skarvas på kortsidorna av poolen)?
Jag har planerat att utnyttja hela längden på trallen (för att minska spillet). Om jag ska rensåga fungerar inte det och jag måste köpa +60 cm för mycket längd på nästan varje trallen för att kunna rensåga (eftersom det är CC 600 mm). Eller missar jag någonting här?
Skruvningen kommer förmodligen att ske med verktyget för dold skruvning från Camo. Behöver man sätta en spikregel på vardera sidan av regeln där skarvarna är (för att slippa skriva för nära kanten) eller är det bara till att vara försiktig vid skruvningen så spricker det inte?
Tack på förhand!