Hej,

Ska påbörja min första gjutning nästa vecka genom att använda sirocs garagelement.
Men nu funderar jag ju hur man ska göra mot portöppningen. Sockeln kommer ju rinna ut, man måste väl täppa igen sockeln med något? Men vad? Fiberbetong? Träskiva?

Sen funderar jag även hur jag ska göra med tröskeljärnet? Jag vill ha lite lutning från porten och ut till tröskeljärnet, så vattnet rinner utåt.
Ska ha takskjutsport hörnmann.

https://www.jackon.se/assets/linked...zAiLCIzOTAiXQ/Siroc-garasjeelement-hjorne.jpg
 
  • Modell av sirocs garagelement som visar uppbyggnaden och portöppningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får gjuta två gånger med detta element, först plattan och sedan kanten.
du får bygga en form vid öppningen då siroc inte verkar ha en för öppningen.
på den formen sätter du fast tröskeljärnet något under höjden på golvet så du kan dra ut ett fall mot denna när betongen har hunnit bränna lite, c:a 2 timmar efter gjutning vid 15 - 20 grader, vid direkt sol bör du täcka med plast eller helt enkelt inte gjuta finns stor risk för sprickor.
Täcker man med plast blir ytan ofta ganska ful.

Skickade med skiss på hur formen kan se ut i genomskärning vid öppningen, tänk på att detta element har en klack runt hela grunden för att skydda fasad genom att dra upp kantelementet 100 mm högre än vid öppningen.

Hoppas det hjälper.
 
pjapen pjapen skrev:
Du får gjuta två gånger med detta element, först plattan och sedan kanten.
du får bygga en form vid öppningen då siroc inte verkar ha en för öppningen.
på den formen sätter du fast tröskeljärnet något under höjden på golvet så du kan dra ut ett fall mot denna när betongen har hunnit bränna lite, c:a 2 timmar efter gjutning vid 15 - 20 grader, vid direkt sol bör du täcka med plast eller helt enkelt inte gjuta finns stor risk för sprickor.
Täcker man med plast blir ytan ofta ganska ful.

Skickade med skiss på hur formen kan se ut i genomskärning vid öppningen, tänk på att detta element har en klack runt hela grunden för att skydda fasad genom att dra upp kantelementet 100 mm högre än vid öppningen.

Hoppas det hjälper.
Aha, okej. Så du menar att det inte går att gjuta allting samtidigt? Jag trodde att man kunde det, när man väl hade betongbilen på en gång. Då måste man ta bilen en gång till enkomt för att gjuta kanten? Känns knepigt.. Man trodde att dom här var färdiga för att bara fylla.

Perfekt. Då förstår jag. Då jackar jag ur kantelementen några cm som ska stå där porten blir så att järnet kommer längre ner?

Men hur gör jag med klack kanten, mot öppnigen? Det blir ju öppet på varje sida av klacken där port öppningen är. Hur ska jag göra där? Måste ju sätta ett stopp?
 
  • Konstruktion av kantelement i isobetong med cirkelmärkning vid en potentiell öppning för portinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
då du gjuter klacken i andra gjutningen kan du fästa ett stopp mot betongplattan.
eller klämma ett stopp mellan om inte öppningen är bredare än 5 meter. blir väldigt lite formtryck på gavlen mot öppningen.

om du gjuter allt på samma gång så kommer betongen i klacken att vilja trycka upp plattan så den blir bågformad uppåt, svårt att få plant vid en gjutning om du inte har ett uppehåll om c:a 30-50 minuter så första hinner bränna lite och stelna till,
 
  • Färskt gjuten betongplatta med formar och stopp vid kant, i byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybetongplatta under gjutning, armering synlig, med skogsbakgrund och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
då du gjuter klacken i andra gjutningen kan du fästa ett stopp mot betongplattan.
eller klämma ett stopp mellan om inte öppningen är bredare än 5 meter. blir väldigt lite formtryck på gavlen mot öppningen.

om du gjuter allt på samma gång så kommer betongen i klacken att vilja trycka upp plattan så den blir bågformad uppåt, svårt att få plant vid en gjutning om du inte har ett uppehåll om c:a 30-50 minuter så första hinner bränna lite och stelna till,
Är sådana garagelement vanligt för hus också ? Vårat hus var ett garage frår början och för höja huset använde första ägaren extra lecablock över plattan som bifogat bild .. markerat med svart linje. Nu ska jag bygga ut huset och funderar ska jag göra likadana som nuvarande huset eller använda sådana "Siroc garageelement" som ni har visat här. Så man skippar mura efteråt och allting blir klart på en gång. Tillbyggnaden blir 1 våning. Blir tacksamt för tips och radet.
mvh Husgrund med markerad linje som visar extra höjd med lecablock.
 
Frågan är hur de har gjort invändigt, antagligen var garageplattan inte isolerad så man valde den lösningen för att få toll lite isolering. Så man har lagt isolering och sen ett flytande golv på det. Det är ju inte den bästa lösningen, visst kan du fortsätta med samma konstruktion men den ger ju köldbrygga där klacken kommer. Dåligt isolerat i skarven. Kommer det vara kvar en vägg mellan befinner och tillbyggnad så hade jag kört med vanliga kantelement och isolerat minst 200 under. Kan vara då att du inte får bygglov då du inte klarar kraven för tillbyggnaden om du bara har 10 cm isolering i golvet.
 
pjapen pjapen skrev:
Frågan är hur de har gjort invändigt, antagligen var garageplattan inte isolerad så man valde den lösningen för att få toll lite isolering. Så man har lagt isolering och sen ett flytande golv på det. Det är ju inte den bästa lösningen, visst kan du fortsätta med samma konstruktion men den ger ju köldbrygga där klacken kommer. Dåligt isolerat i skarven. Kommer det vara kvar en vägg mellan befinner och tillbyggnad så hade jag kört med vanliga kantelement och isolerat minst 200 under. Kan vara då att du inte får bygglov då du inte klarar kraven för tillbyggnaden om du bara har 10 cm isolering i golvet.
hejsan,

Invändig är den i samma nivå i den streklinje. Du ser i den nya bilden att det finns en dörr som är samma nivå i den svarta linjen. Så i utsidan plattan är högre än den strecklinjen men insidan är lika nivå med den linjen. Vet inte varför gjorde gamla ägaren så. Det känns inte kallt i husets golv under vinter så vi är inte säker hur gjorde de. Hur vet man om husets platta är isolerat eller inte ?

I tillbyggnaden har jag tänkt 300 mm isolering sälvklart med golvvärme. Problemet är jag vill göra samma utsida som gamla o nya delen. Och vi vill skippa mura block att göra höjning över strecklinjen, fast vi vill gjuta platta med extra förhöjd väg eller Siroc garagelement eller tipsa vad vi kan använda :) ?? Sen vi måste ha den bra isloerat och bra U-värde med så den är också något vi behöver tips på.

Hoppas jag har förstått och förklarat bra fast jag är en rookie, Annars bara fråga.

Husets utsida visar grunden och dörr på samma nivå som indragen svart strecklinje.
 
Redigerat:
ursäkta sent svar.

Jag förstår inte hur de har gjort, om golvnivån är där nere, 300 isolering kan du få lite svårt att få plats med med garage elementen. tror inte de tillverkas i 500 höga. kan vara enklare att sätta ett L-element 500 istället och gjuta golvet och sen klacken, då får du lite isolering där klacken är.

Så de blocken du tänker på kommer inte funka med 300 mm isolering.
 
  • Teknisk ritning av grund med isolering och måttmarkering 500 för byggdiskussion om L-element och isoleringstjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.