Ja, o ja. Fett, smuts, damm mm kan få det att knnas så.
Det är den klibbiga biten jag hänger upp mig på.
Det kan vara koda helt enkelt, även om den inte är så gul i färgen.
Hur luktar det när du tvättat bort det?
Är det klibb kvar efter att du torkat, eller löser vatten det?
Det kan vara koda helt enkelt, även om den inte är så gul i färgen.
Hur luktar det när du tvättat bort det?
Är det klibb kvar efter att du torkat, eller löser vatten det?
Även jag gissar på kondens och den förklaring som gav tidigare att det finns rester av schampo, smuts, etc, som hamnar där över tiden. Sedan om man får mera kondens/fukt så löser sig det och blir av klibbigare konstisens.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Jag tror också på ett smaktest faktiskt, varför tänkte jag inte på det 
Det lär ju knappast vara något genomgiftigt.
Har också lite svårt att tro att schamporester och sånt skulle hamna mitt i badrummet.
Det lär ju knappast vara något genomgiftigt.
Har också lite svårt att tro att schamporester och sånt skulle hamna mitt i badrummet.
Jag har haft något liknande i badrum tidigare. Tveklöst kondens, även om även det var gulaktigt och satt på "fel" ställe.
Allt som förekommer i badrummet ger ifrån sig mer eller mindre partiklar, som rörs upp i den fuktiga luften när man duschar. Ni skulle t ex bara veta vad det sprutar upp ur toan när man spolar, och inte stängt locket först! Sen kondenserar den soppan där det uppstår en daggpunkt, oavsett var denna behagar befinna sig.
Allt som förekommer i badrummet ger ifrån sig mer eller mindre partiklar, som rörs upp i den fuktiga luften när man duschar. Ni skulle t ex bara veta vad det sprutar upp ur toan när man spolar, och inte stängt locket först! Sen kondenserar den soppan där det uppstår en daggpunkt, oavsett var denna behagar befinna sig.
Vattenånga är inte enbart vatten utan påverkas av ämnen som det innehåller vid förångning, t.ex. ämnen i schampoMarcussjogren skrev:
ok, smaktest genomfört, smakade... ingenting! eller, jag kände iaf ingenting. konsistensen är trög, sirapsaktig, ej vattenlöslig. när man torkar bort fläckarna i taket blir det gulaktiga lämningar kvar som bara löses upp med diskmedel.
Vi hade ett liknande problem som visade komma ifrån frampumpningen av nozoil (olja i nässpraysform för torra näsor) som skickade en stråle rätt upp i taket. Tog ett tag innan jag kom på vad det var 
Mitt tips är alltså att fundera på om det är något som kan komma från användningen av rummet och inte från byggmaterialet.
Mitt tips är alltså att fundera på om det är något som kan komma från användningen av rummet och inte från byggmaterialet.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Ta en droppe på fingrarna då känns det ju om det är vatten eller nån tjockare sak. Så gör man under bilen och kan med säkerhet fastställa om dropparna är motorolja, bromsvätska, bensin eller vatten.
Den tanken har slagit mig och jag testade faktiskt om det gick men vi har bara vanlig nässpray och den räckte inte upp till taket.toolman77 skrev:Vi hade ett liknande problem som visade komma ifrån frampumpningen av nozoil (olja i nässpraysform för torra näsor) som skickade en stråle rätt upp i taket. Tog ett tag innan jag kom på vad det var