28 826 läst ·
31 svar
29k läst
31 svar
Silikatfärg på kalkputs - funkar det?
Stänger du in fukt i gipsputs tappar då hållfasthet på ett helt annat sätt än med cementbundet bruk. I extrema fall blir det väl i princip pulver igen. Även med detta så tycker jag gipsputs givet hur otroligt lätt den är att arbeta med verkligen ska övervägas men vid risk för fukt så kanske cementbaserat är säkrare
Om du har omålad puts av typ kalkputs eller kalkcementputs så absolut silikatfärg.
Om ni har tveksamheter om möjligheten av att använda silikatfärg på kalkputs så slå en signal eller maila KEIM istället för tex Nordsjös support. KEIM har ju sen urminnes tider hållit på med i princip enbart silikatbaserad färg (det var ju gubben Keim som uppfann den). Dom kan silikatfärg till skillnad från en generalist på tex Nordsjös support som ska kunna svara generellt på alla deras produkter som mest består av plastfärg.
Om man ska nämna något om Nordsjö silikatfärg så ändrade dom sitt recept för ett antal år sedan och jag har vid upprepade tillfällen ställt frågan skriftligen om hur mycket organiskt materiell dom blandat i men konsekvent aldrig fått svar på frågan, så den färgen litar jag inte på längre.
Om ni har tveksamheter om möjligheten av att använda silikatfärg på kalkputs så slå en signal eller maila KEIM istället för tex Nordsjös support. KEIM har ju sen urminnes tider hållit på med i princip enbart silikatbaserad färg (det var ju gubben Keim som uppfann den). Dom kan silikatfärg till skillnad från en generalist på tex Nordsjös support som ska kunna svara generellt på alla deras produkter som mest består av plastfärg.
Om man ska nämna något om Nordsjö silikatfärg så ändrade dom sitt recept för ett antal år sedan och jag har vid upprepade tillfällen ställt frågan skriftligen om hur mycket organiskt materiell dom blandat i men konsekvent aldrig fått svar på frågan, så den färgen litar jag inte på längre.
Du menar sån vattenfärg som barnen leker medklockan8 skrev:
Skämt åsido, nej jag skulle aldrig någonsin använda, vad jag antar du menar, latexfärg av den enkla anledningen att den effektivt tätar väggen även om leverantören säger att den till viss del är diffusionsöppen så är det i begränsad mängd.
Latexfärgen innehåller massor med organiska ämnen som mycket enkelt börjar mögla om det finns fukt och värme.
Silikatfärgen förenas kemiskt med underlaget och har i sig själv en mögel och alg hämmande effekt.
Ok! Då blir de denna:
https://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/puts-och-betongfarg-v-vit-p197011
Borde jag först använda denna?
https://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/primer-puts-och-betong-v-p197000
Behöver jag grunda?... Slipper helst...
https://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/puts-och-betongfarg-v-vit-p197011
Borde jag först använda denna?
https://www.byggmax.se/farg/farg-utomhus/primer-puts-och-betong-v-p197000
Behöver jag grunda?... Slipper helst...
Redigerat av moderator:
Då väljer du en latexfärg som inte är så diffusionsöppen som silikatfärgen och också en färg som lättare möglar i en fuktbelastad källarvägg!
Så varför frågade du egentligen innan om det var silikatfärg som gällde? :eek:
Edit: Välj hellre en billig silikatfärg, det rör sig bara om ett par hundralappar per 10 lit.
Så varför frågade du egentligen innan om det var silikatfärg som gällde? :eek:
Edit: Välj hellre en billig silikatfärg, det rör sig bara om ett par hundralappar per 10 lit.
Redigerat:
Min gissning är att det inte är varken färgen eller putsens fel utan det helt enkelt är för hög fuktighet i väggen.nimhed skrev:Jag har målat med silicatfärg på källarväggar som först putsats med typ gipsbruk.
Fungerar inte alls. Närmast golvet, där fuktigheten förmodligen är aningen högre, lossnar färgen och ramlar av. Man kan dra av den som en hinna på vissa ställen.
Detta trots att det ska vara märkesgrejer på allt inblandat. Gips - weber, färg - Nordsjö, om jag minns rätt.
Man kan inte dölja ett problem (fukt) med puts och/eller färg. Det slår tillbaka förr eller senare.
Säkert en kombination. Jag tror dock inte att det blivit så här illa om jag hade haft en "vanligt" putsad vägg.roland53 skrev:
Ett alternativ till silikatfärg om man har cement i putsen är ju en KC-färg. Det rekommenderas av bygggnadsvårdare (Stockholms läns museum tror jag) till KC-bruk.
Så det verkar bra att veta vad man har för puts egentligen. Har jag kalkputs i källaren kör jag kalkfärg, annars silikat eller KC-färg, troligen den senare.
Enligt Weber kan man skicka in ett prov till återförsäljaren så de kan se vad det är för putsbruk.
Är det någion som har ett knep för att ta reda på detta själv. Kalkputsen ska vara vitare än KC/C-bruk, sägs det, men alla som putsat med Webers kalkbruk vet att det knappast är vitt, snarare ljusgrått....Finns det ett bättre sätt, köpa saltsyra o testa?
/A
Så det verkar bra att veta vad man har för puts egentligen. Har jag kalkputs i källaren kör jag kalkfärg, annars silikat eller KC-färg, troligen den senare.
Enligt Weber kan man skicka in ett prov till återförsäljaren så de kan se vad det är för putsbruk.
Är det någion som har ett knep för att ta reda på detta själv. Kalkputsen ska vara vitare än KC/C-bruk, sägs det, men alla som putsat med Webers kalkbruk vet att det knappast är vitt, snarare ljusgrått....Finns det ett bättre sätt, köpa saltsyra o testa?
/A
Ringde för ett år sedan till weber och frågade just om källare och gipsputs och enligt weber skulle det fungera fint. Den enda gräns dom drog var ute eller inne.
Sen har jag målat med (utomhus) silikat och även om jag målade enligt konstens alla regler med 90-10 binder, färg, 2:a lager 50-50 och sista ren färg så bubblar sig färgen och har även spruckit på något ställe. Helt bra funkar den inte.
Sen har jag målat med (utomhus) silikat och även om jag målade enligt konstens alla regler med 90-10 binder, färg, 2:a lager 50-50 och sista ren färg så bubblar sig färgen och har även spruckit på något ställe. Helt bra funkar den inte.
flymax, det verkar som om du har mer än bara moderat fuktvandring i källarväggen och då är gips en rätt dålig val och sen kan silikatfärgen inte hålla ihop en alldeles för fuktig gips-elände. Silikatfärgen andas och håller bra mot vanlig markfukt men kan inte göra underverk på väggar som är mycket fuktiga.
Det som silikatfärgen gör är att förlänga tidsintervall mellan reparationer många gånger om jämfört med plastfärg. Sen finns det silikat och "silikat" och inte ens Nordsjö kan man lita på längre ....
gaia
Det som silikatfärgen gör är att förlänga tidsintervall mellan reparationer många gånger om jämfört med plastfärg. Sen finns det silikat och "silikat" och inte ens Nordsjö kan man lita på längre ....
gaia
Har du något tips om hur man kan sålla "agnarna" från vetet.gaia skrev:
M.a.o hur ska man som lekman kunna välja en bra silikatfärg ? :x