För två år sen gjorde jag i ordning min källare (som jag vet har inträngande fukt). Rev ner gammal puts och satte putsnät som putsades med hydraliskt kalkbruk. Allt målades sen med Hornbach silikatfärg.

Nu lossnar färgen på delar av väggen i stora plastiga bitar. Putsen verkar dock sitta kvar fint.

Uppenbarligen är Hornbach silikatfärg mer av en plastfärg :(

Tips på annan silikatfärg?

Oj, har du några bilder?
Har själv använt deras silikatfärg utomhus utan dessa problem, iofs 1år sedan det målades. Så kanske kommer som ett brev på posten snart ?

Person med avflagad färg i handen framför en vägg med flagande färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N
KEIM silikatfärg är den bästa, späds med fixativ (vattenglas).
Efter det kommer Weber/Beijers silikat.
Men Keim är bäst, dock nästan lika svårmålad som kalkfärg.
Det går inte att få friställ eller att bättra.
Keim skryter om att vita huset är målat med deras färg, kan nog stämma.
Dock är den rätt dyr.
Alcros silikat är mitt tredjeval.

S
Jag har använt Alabasters silikatfärg. Deras Kristallat är 100% oorganisk; vattenglas, fyllmedel och pigment.

Har också god erfarenhet av Alabaster.

Har ni använt silikatbinder innan målning med silikatfärg?
Bara en tanke om det hade med resultatet att göra.

N
S sinuslinus skrev:
Jag har använt Alabasters silikatfärg. Deras Kristallat är 100% oorganisk; vattenglas, fyllmedel och pigment.
Vad är silikatbinder för någonting? Något man ska måla väggen med innan eller?
Och vilket fabrikat?

Har tyvärr samma erfarenhet av Hornbachs silikatärg.

N neo11 skrev:
Vad är silikatbinder för någonting? Något man ska måla väggen med innan eller?
Och vilket fabrikat?
Hornbachs silikatfärg ska förtunnas med deras silikatbinder. Man kan även grunda med enbart silikatbinder om det är sugande ytor som ska målas.

Tackar för svar!

Jag använde ingen silikatbinder utan målade direkt på kalkbruket, kan inte minnas att det fanns någon instruktion om det?

Allt blir ju lite knas, eftersom det är stora ytor som är målade och det lossnar lite slumpmässigt. Antar att jag får riva ner färgen där det går och bättringsmåla med annan silikatfärg? Med facit i hand skulle jag nog använt kalkfärg istället.

G Galten skrev:
Tackar för svar!

Jag använde ingen silikatbinder utan målade direkt på kalkbruket, kan inte minnas att det fanns någon instruktion om det?

Allt blir ju lite knas, eftersom det är stora ytor som är målade och det lossnar lite slumpmässigt. Antar att jag får riva ner färgen där det går och bättringsmåla med annan silikatfärg? Med facit i hand skulle jag nog använt kalkfärg istället.
Jag tror att det står på burken om jag minns rätt...

G Galten skrev:
Jag använde ingen silikatbinder utan målade direkt på kalkbruket,
Det är säkert förklaringen. Jag vet att jag läst på hornbachs dokumentation att man måste ha binder. Men är osäker på om det stod på färgburken eller på binderburken.

Jag tror att bindern är väldigt viktig.

B
Tror också bindern är viktig för silikat. Frun målade lite silikatfärg utomhus utan binder. Även där släpper stora sjok av färgen. Men jag är inte 100% på att det bara var bristen på binder i mitt fall, det är rejält fuktutsatt och färgen var billig silikatfärg (kommer ej ihåg fabrikat).

Claes Sörmland
N neo11 skrev:
Alcros silikat är mitt tredjeval.
Det är en akrylatfärg precis som Hornbachs. Och därmed lättmålad men bildar plastlager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.