För två år sen gjorde jag i ordning min källare (som jag vet har inträngande fukt). Rev ner gammal puts och satte putsnät som putsades med hydraliskt kalkbruk. Allt målades sen med Hornbach silikatfärg.
Nu lossnar färgen på delar av väggen i stora plastiga bitar. Putsen verkar dock sitta kvar fint.
Uppenbarligen är Hornbach silikatfärg mer av en plastfärg
Tips på annan silikatfärg?
Nu lossnar färgen på delar av väggen i stora plastiga bitar. Putsen verkar dock sitta kvar fint.
Uppenbarligen är Hornbach silikatfärg mer av en plastfärg
Tips på annan silikatfärg?
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
KEIM silikatfärg är den bästa, späds med fixativ (vattenglas).
Efter det kommer Weber/Beijers silikat.
Men Keim är bäst, dock nästan lika svårmålad som kalkfärg.
Det går inte att få friställ eller att bättra.
Keim skryter om att vita huset är målat med deras färg, kan nog stämma.
Dock är den rätt dyr.
Alcros silikat är mitt tredjeval.
Efter det kommer Weber/Beijers silikat.
Men Keim är bäst, dock nästan lika svårmålad som kalkfärg.
Det går inte att få friställ eller att bättra.
Keim skryter om att vita huset är målat med deras färg, kan nog stämma.
Dock är den rätt dyr.
Alcros silikat är mitt tredjeval.
Har också god erfarenhet av Alabaster.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Tackar för svar!
Jag använde ingen silikatbinder utan målade direkt på kalkbruket, kan inte minnas att det fanns någon instruktion om det?
Allt blir ju lite knas, eftersom det är stora ytor som är målade och det lossnar lite slumpmässigt. Antar att jag får riva ner färgen där det går och bättringsmåla med annan silikatfärg? Med facit i hand skulle jag nog använt kalkfärg istället.
Jag använde ingen silikatbinder utan målade direkt på kalkbruket, kan inte minnas att det fanns någon instruktion om det?
Allt blir ju lite knas, eftersom det är stora ytor som är målade och det lossnar lite slumpmässigt. Antar att jag får riva ner färgen där det går och bättringsmåla med annan silikatfärg? Med facit i hand skulle jag nog använt kalkfärg istället.
Jag tror att det står på burken om jag minns rätt...G Galten skrev:Tackar för svar!
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Tror också bindern är viktig för silikat. Frun målade lite silikatfärg utomhus utan binder. Även där släpper stora sjok av färgen. Men jag är inte 100% på att det bara var bristen på binder i mitt fall, det är rejält fuktutsatt och färgen var billig silikatfärg (kommer ej ihåg fabrikat).