Hej

Håller på att gräva utahelvete hemma och har ingen möjlighet att köra bort alla massorna. Så jag måste återanvända allt i trädgården genom att dressa gräsmattan osv. Just nu så silar jag allt genom en gammal cykelkorg för att bli av med all sten, rötter och annat skit. Men detta är ju drygt som saten och kommer ta för lång tid att sila 10 kubik jord i en cykelkorg.

Någon som har något bra tips, lösningar?
Jag tänker att det borde gå att bygga någon smidig mackapär. Bygga ihop en ram i strl större, något passande starkt nät, några ”ben” till så man kan ställa skottkärran under och ösa upp massorna uppe på nätet. Några tips på hur man löser själva ”skakandet” sen da?

• Haha
  • Gilla
Vasan1628 och 2 till
  • Laddar…
Såg på ett ställe en tumlare för att sikta jord , rund sak som snurrade , men kan inte hitta nu, var ett bra pris på den och när du är färdigt så går den att sälja. Tror att det finns någon på forumet som vet, så häng kvar så kanske det kommer info.

Korvgubbe
Mackapären du söker kallas för en harpa¨, och funkar jättebra om än arbetsintensivt. När jag har harpat själv så har jag testat två metoder. Ena att slå rep om en stadig ekgren, fungerade bra men förutsätter att man har lämpligt träd i närområdet. Andra metoden blev att lägga ett järnrör på skottkärran och sedan hålla i ena enden och rulla harpan ovanpå röret. Gick också smidigt, men vid större mängder hade jag byggt en ställning till röret så man slipper flytta på det varje gång skottkärran ska tömmas.

Du kan ta en elmotor å sätta en vikt så de blir obalans när den snurrar, då får du vibrationer. Likt de är på schakt lastbilar med den vibbfunktionen.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
..eller så gör du som jag och köper du en sådan här och får det gjort i ett huj. Sälj sedan på Blocket.
:D:D:D:DDet var en sådan som jag tänkte på, den fanns på närmare håll, ska spara länken, kanske behöver en:D

Tack för tipsen, letat runt lite och ja den där roterande jordsållen låter ju jäkligt lockande. Är ändå rätt många kubik som ska siktas, men sen har jag eventuellt inte mycket mer användning för den. Hålla på att försöka sälja den sen låter som mycket meck. Sugen på att försöka mig på något hemmabygga med saker man har tillgång till eller liggandes hemma. Någon ram med nät sen kanske bara en vibrostav monterad på ramen. Borde la kanske funka? Morgondagens projekt!

D Debro skrev:
Tack för tipsen, letat runt lite och ja den där roterande jordsållen låter ju jäkligt lockande. Är ändå rätt många kubik som ska siktas, men sen har jag eventuellt inte mycket mer användning för den. Hålla på att försöka sälja den sen låter som mycket meck. Sugen på att försöka mig på något hemmabygga med saker man har tillgång till eller liggandes hemma. Någon ram med nät sen kanske bara en vibrostav monterad på ramen. Borde la kanske funka? Morgondagens projekt!
Hittade den här på nätet, Tillverkad av cykelhjul och putsnät, hur dom snurrar den får du räkna ut själv, går inte att, kanske med borrmaskin och rem ?

• Hemmagjord betongblandare av cykelhjul och putsnät på stativ, med borr i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonaserik skrev:
Hittade den här på nätet, Tillverkad av cykelhjul och putsnät, hur dom snurrar den får du räkna ut själv, går inte att, kanske med borrmaskin och rem ?
Ja där har vi ju ett riktigt hemmabygge, kan ju funka. Hittade denna varianten nu precis, inte det smidigaste, men billigt och enkelt att fixa.

• Gilla
Vasan1628 och 1 till
  • Laddar…
Såg en liknade men hittade inte, den hade skurit upp ett hål i bakdelen där stenar ramlade ut och skurit upp långa i sidorna och satt nät

J jonaserik skrev:
Såg en liknade men hittade inte, den hade skurit upp ett hål i bakdelen där stenar ramlade ut och skurit upp långa i sidorna och satt nät
Kan man ju också göra, om man inte tänkt blanda något mer bruk/betong i den efteråt.

Ett hemmabygge!

• Gilla
Pontus Berg och 12 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
:D:D:D:DDet var en sådan som jag tänkte på, den fanns på närmare håll, ska spara länken, kanske behöver en:D
Hej! Någon som har en Mullrik att sälja i Göteborg eller däromkring? :)

• Gilla
snoddas2
  • Laddar…
Sökte efter ett billigt alternativ för att sila ca 3 kubik jord med enorma mängder sten för att dressa gräsmatta och jämna ut hålor. Hittade tråden men ville inte köpa en dyr maskin så hittade på ett (enligt mig) briljant alternativ nämligen att köpa en lastkärra/ gallerskrinda för ca 1000 kr från Clas Ohlson. Sen täckte jag botten med två lager galvat nät och det blev totalt klockrent. Så är det bara att lasta på jord och köra omkring för att täcka hålor mm.

• Grön transportvagn använd för jordsilning, visad på en produktannons med pris och specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
civilingenjören och 4 till
  • Laddar…
För 1000 kr köper du virke nät och en skottkärra (om du inte redan har en).och får ett riktigt såll och en skottkärra att köra jorden i. Samtidigt är det lättare att tömma ut det bortsållade materialet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.