Hallådär!

I köksbygget så blev det en Siemens xxl med variohinge (specifikt SX75ZX05CE). För ett enhetligt uttryck så är tanken att köra 2 fronter, som på bilden nedan.

Verkar råda delade meningar om kombination variohinge + dubbla fronter med IKEAs ”Våglig”. Så tänkte därför kika om det finns någon som använt våglig för att sätta ihop fronter till en Siemens/Bosch maskin m variohinge hyfsat nyligen? Vill minnas att de runt årsskiftet ändrades något med Våglig och att den utgick och kom tillbaka.

Är lite rädd att våglig gör att det blir ett väldigt synligt glapp mellan front och diskmaskin.. min plan B är att limma ihop fronterna i skarven mellan de två fronterna med tec7/pl400 då det handlar om två fronter bara och när man monterar dessa på själva maskinen så är det totalt 4 fästen som monteras för variohinge och båda fronterna sitter så att de får 2 fästen var.
 
  • Två mörkgrå diskmaskinsfronter i modellen Kungsbacka antracit som är tänkta att användas ihop med Siemens VarioHinge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Banani12 skrev:
Hallådär!

I köksbygget så blev det en Siemens xxl med variohinge (specifikt SX75ZX05CE). För ett enhetligt uttryck så är tanken att köra 2 fronter, som på bilden nedan.

Verkar råda delade meningar om kombination variohinge + dubbla fronter med IKEAs ”Våglig”. Så tänkte därför kika om det finns någon som använt våglig för att sätta ihop fronter till en Siemens/Bosch maskin m variohinge hyfsat nyligen? Vill minnas att de runt årsskiftet ändrades något med Våglig och att den utgick och kom tillbaka.

Är lite rädd att våglig gör att det blir ett väldigt synligt glapp mellan front och diskmaskin.. min plan B är att limma ihop fronterna i skarven mellan de två fronterna med tec7/pl400 då det handlar om två fronter bara och när man monterar dessa på själva maskinen så är det totalt 4 fästen som monteras för variohinge och båda fronterna sitter så att de får 2 fästen var.
Vi står inför exakt samma situation med likadan fronter, Våglig och samma diskmaskin (som inte kommit än).
Fick du ordning på det och behövdes någon speciallösning?
 
Johana1990 Johana1990 skrev:
Vi står inför exakt samma situation med likadan fronter, Våglig och samma diskmaskin (som inte kommit än).
Fick du ordning på det och behövdes någon speciallösning?
jadu.. det blev inte jättebra haha det blev väldigt stressigt gjort. Vi har ett kök som är modell högre, och det är väldigt skönt att maskinen går hela vägen upp utan någon extra passbit/etc. Det var dock halvknepigt att få den i lod vertikalt och horisontellt.. skenan bygger på lite, och trots korrekt ihopbyggnad av skena och fronter så skymtar man skenans metall i gliporna vid vissa vinklar samt att den inte blev helt dikt an så att säga och den buktar ut lite i nederkant. Det blev nog så iomed att man behöver kombinera våglig och Siemens tillbehör dvs lite halvknepigt för en halvhändig att få det 100%.

Tanken är dock att fixa om det på nytt i sommar (när man inte studerar 200% och jobbar 40%..) och se om det går att få bra alt köra någon speciallösning :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.