Har en 3 år gammal tvättmaskin som börjat lukta el bränt. Lukten verkar komma då den värmer vattnet för tvättningen. Sen då elpatronen går ifrån slutar det lukta.

Finns det något man själv kan göra? Går det under garanti?

Kan t.ex. vara varmgång i någon anslutning till elpatronen, kan sluta med brand i värsta fall.
Det ska definitivt inte lukta bränt (jag skulle absolut undersökt saken närmare).

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
N Niklaspe skrev:
Har en 3 år gammal tvättmaskin som börjat lukta el bränt. Lukten verkar komma då den värmer vattnet för tvättningen. Sen då elpatronen går ifrån slutar det lukta.

Finns det något man själv kan göra? Går det under garanti?
du har nog ingen garanti efter 2 år
elpatronen går till och från hela tiden , har du verkligen koll på detta?
men du skall absolut kolla upp det

returen returen skrev:
du har nog ingen garanti efter 2 år
elpatronen går till och från hela tiden , har du verkligen koll på detta?
men du skall absolut kolla upp det
Ja får dubbelkolla med stället jag köpte den på! Känns inte super att den luktar. Dock som sagt en kort stund i början på programmet!
Hade hoppats typ på att de är något filter eller dylikt som blir varmt som, behöver rengöras.

N Niklaspe skrev:
Ja får dubbelkolla med stället jag köpte den på! Känns inte super att den luktar. Dock som sagt en kort stund i början på programmet!
Hade hoppats typ på att de är något filter eller dylikt som blir varmt som, behöver rengöras.
modell?
hur långt in i programmet startar lukten resp avtar den?

returen returen skrev:
modell?
hur långt in i programmet startar lukten resp avtar den?
Siemens iq300

vanlig kulörtvätt 40graders 59minuters tvättid. Typ 20min in i programmet börjar det.

N Niklaspe skrev:
Siemens iq300

vanlig kulörtvätt 40graders 59minuters tvättid. Typ 20min in i programmet börjar det.
Aj då en IQ300 är det en som gjordes i kina? släng den då

efter 20 minuter hu länge håller det ppå? den värmer ju direkt efter vattenpåfyllningen är klar

returen returen skrev:
Aj då en IQ300 är det en som gjordes i kina? släng den då

efter 20 minuter hu länge håller det ppå? den värmer ju direkt efter vattenpåfyllningen är klar
Ingenaning om den är gjord i kina. Håller på kanske 10 min uppskattningsvis sen slutar det lukta.

N Niklaspe skrev:
Ingenaning om den är gjord i kina. Håller på kanske 10 min uppskattningsvis sen slutar det lukta.
borde ta mycket längre tid att värma

det står på typskylten vilket land den är gjord i

returen returen skrev:
borde ta mycket längre tid att värma

det står på typskylten vilket land den är gjord i
Okej ska kika. om den är från kina är de bara ge upp den?

N Niklaspe skrev:
Okej ska kika. om den är från kina är de bara ge upp den?
funderar på om det är motorn som blir varm tillsammans med dåliga kolhållare om du inte har en kolborstfri
då kan det i stället vara motorstyrningskortet

returen returen skrev:
funderar på om det är motorn som blir varm tillsammans med dåliga kolhållare om du inte har en kolborstfri
då kan det i stället vara motorstyrningskortet
Ja kanske kommer åt se på kortet om det är brända ledare! Borde gå byta kort om så är fallet

N Niklaspe skrev:
Ja kanske kommer åt se på kortet om det är brända ledare! Borde gå byta kort om så är fallet
byta går ju men vad är orsaken?
syd att byta ett kort för 2tkr om det går direkt

returen returen skrev:
byta går ju men vad är orsaken?
syd att byta ett kort för 2tkr om det går direkt
Jaha du tänker att motorn går varm då borde väl garanti funka tror de skulle va 8år ska kika med säljare 👍

N Niklaspe skrev:
Jaha du tänker att motorn går varm då borde väl garanti funka tror de skulle va 8år ska kika med säljare 👍
om du har motorgaranti så är det en borstlös asynkron

• Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.