Nästa problem med köket. Den exklusiva ugnen från Siemens saknar barnspärr. Ringer och frågar supporten. Mekanisk spärr finns inte att beställa. Dock finns elektronisk spärr. Det fiffiga är att den bara fungerar när ugnen är avstängd.

Ok, man vill skydda barn från att plötsligt börja laga mat själva. Men om JAG lagar mat - då kan barnet bara öppna luckan och känna lite i ugnen. Ska jag stå framför ugnen och vakta i timmar när den är på?

Vad gör jag? Hjälp!

Du har dom i famnen en gång när du öppnar luckan och ugnen är varm, på lagom avstånd så dom märker att det snabbt är på väg att bli obehagligt.

Barn är inte så dumma som många tror.

Eller så googlar du ugnslås och tar en av alla generiska produkter.

Enligt BBR bör ugnsluckor placerade lägre än 0.8 meter över golvet ha säkerhetsbeslag, till exempel ett sånt här då om man inte har det inbyggt i ugnen: https://www.homesafety.se/produkter...s/sparr-ugnslucka-safetylock-sally-homesafety

Men jag gjorde faktiskt också som @[old rusty], hade inget barnlås på ugnen (eftersom det är struligt att öppna för alla då). Det räckte med en enkel demonstration för barnen så förstod de att det inte är kul att öppna ugnsluckan.

Problemet med barnlås är att även små barn bara behöver se en gång hur det öppnas innan de förstår hur man kommer in i ugnen... Det ger dig en falsk trygghet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.