I den här filmen visar möbelsnickaren Daniel Norrstam hur du gör vid en sickel: slipar den, lägger en krok på den och hur du använder den på en träbit direkt från en planhyvel för att ge den en bra yta.

Du kan läsa artikeln här: Sickel - slipa den och lägga krok

• Gilla
J-stedt och 4 till
  • Laddar…
Tack för en väldigt informativ och bra film, lärde mig något nytt idag om sickling. Gläder mig till att få prova själv, önskar bara jag hade lika fina brynen :rolleyes:.

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Stiftet Stiftet skrev:
Tack för en väldigt informativ och bra film, lärde mig något nytt idag om sickling. Gläder mig till att få prova själv, önskar bara jag hade lika fina brynen :rolleyes:.
Kul att du gillade den! Kan rekommendera brynen av märket King, som också fungerar utmärkt och är prisvärda.

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att det inte är allt för lätt att slipa upp de andra sicklarna som låg på bänken?

Daniel_N Daniel_N skrev:
Kul att du gillade den! Kan rekommendera brynen av märket King, som också fungerar utmärkt och är prisvärda.
Det skall jag kolla upp tack för tips

Ursäkta, förstod ingenting. Eller också har jag läst dåligt. Slipa de plana sidorna?

S seniorkonsult skrev:
Ursäkta, förstod ingenting. Eller också har jag läst dåligt. Slipa de plana sidorna?
Se videon där ser man hur han gör

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Stiftet Stiftet skrev:
Se videon där ser man hur han gör
Tack. Har sett den nu och förstått?. Den är bra men det här med chrouk (krok?)förstår jag inte. Ingen förklaring, först en massa exaktjobb med att få sickeln 90 gr och sedan fasa ( ej krok?) kanten sned? Dessutom talar han om rakt på kutterslagbrädan? Menar han plant?

S seniorkonsult skrev:
Tack. Har sett den nu och förstått?. Den är bra men det här med chrouk (krok?)förstår jag inte. Ingen förklaring, först en massa exaktjobb med att få sickeln 90 gr och sedan fasa ( ej krok?) kanten sned? Dessutom talar han om rakt på kutterslagbrädan? Menar han plant?
Det syns kanske inte så bra i videon, verkar som om det är bortklippt. Men man ser en liten skiss i introduktionen. Där kanten på sicken ritad i uppförstoring. Där ser man hur kanten blir nervikt av stålet, till en liten krok

Finns i videon:
Händer pekar på ett ritningspapper med streckade linjer som illustrerar ett byggprojekts detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Men varför? Lägga krok?

S seniorkonsult skrev:
Men varför? Lägga krok?
Det skär bättre och mer effektivt

• Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Stiftet Stiftet skrev:
Det skär bättre och mer effektivt
Och varför ska man då slipa bort den?

Han slipade bort den gamla kroken innan han polerade och sen gjorde ny krok.

Fantastiskt bra video!(y)
Känns lyxigt att få en sån här kurs på svenska.

Redigerat:
  • Gilla
Johan_från_lund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.