Jag byggde nyligen ett utebord i sibirisk lärk. Fukthalten är knappast problemet, det ska ju stå ute så det måste ändå byggas så att det klarar stora svängningar i fukthalten.
Men jag såg två andra nackdelar:
- dels att lärk precis som gran spricker väldigt lätt. Man måste vara försiktig när man snickrar så att man inte får stora flisor eller sprickor.
- dels att trallvirket inte är direkt kvistfritt, rakvuxet och kvartersågat.
Dvs det kommer att vrida sig och böja sig när det torkar så du måste bygga bordet så att delarna sitter fast och inte kommer så långt annars får du ett väldigt ojämnt bord.
Men jag såg två andra nackdelar:
- dels att lärk precis som gran spricker väldigt lätt. Man måste vara försiktig när man snickrar så att man inte får stora flisor eller sprickor.
- dels att trallvirket inte är direkt kvistfritt, rakvuxet och kvartersågat.
Jag menade bara lustig som i att jag inte sett en sådan i byggvaruhandel...fasen jag behöver köpa mig en fräs 
Fräste du för estetisk effekt eller någon praktisk funktion? Jämfört med att bara sätta en hel planka eller möjligtvis klyvd på mitten?
Fräste du för estetisk effekt eller någon praktisk funktion? Jämfört med att bara sätta en hel planka eller möjligtvis klyvd på mitten?
Den låser ju plankorna i bordsskivan så att de inte kan lyfta eller vrida sig samtidigt som den tillåter dem att svälla eller torka hur mycket som helst på tvären.
Det går bra att göra med handverktyg. Det tar bara lite längre tid.
Det går bra att göra med handverktyg. Det tar bara lite längre tid.
Hur ser trät ut idag, har det spruckit eller vridit sig?
Jag ska göra ett altarbord, inte underdelen för den har jag redan.
Funderar på vilket träslag som blir finast, vill ha ganska tjocka och breda plankor.
Jag ska göra ett altarbord, inte underdelen för den har jag redan.
Funderar på vilket träslag som blir finast, vill ha ganska tjocka och breda plankor.
Klicka här för att svara

