MultiMan
jonna åberg jonna åberg skrev:
420m2, på 2 plan med 3 lägenheter
Det var väl takhöjd på 3,5m om jag minns rätt vad du skrivit tidigare? Det gör stor skillnad.

Dahl í Visby har både dn25 kvs10 och dn32 kvs16 på hyllan
Öppnar måndag morgon.

MultiMan MultiMan skrev:
Det var väl takhöjd på 3,5m om jag minns rätt vad du skrivit tidigare? Det gör stor skillnad.
Japp nått sånt,
Men nu är det 3-4° ute och vi har framledningen på 36° och det är varmt och skönt så det kommer nog gå bra.. vp kanske ändå inte klarar typ -10° men om den kan shunta kan vi använda elspetsen plus att om den kan shunta kommer inte all energi ur hålet försvinna första veckan i november haha

Magrand Magrand skrev:
Dahl í Visby har både dn25 kvs10 och dn32 kvs16 på hyllan
Öppnar måndag morgon.
Kvs 16 står det på den vi har nu, dum fråga men vad är det?

B
Vid 16m3/h flöde får ventilen 1bars tryckfall.

I denna applikation borde man eftersträva mindre än 1bars tryckfall över ventilen. Men ditt flöde i systemet på årets kallaste dag borde väl kanske vara i storleksordningen 4ton/h som mest ungefär (lite gissningar kring effekt och temperaturer).

Tror inte kvs 16 är helt fel, men det får väl din rörmokare avgöra.

• Gilla
Totte lille och 1 till
  • Laddar…
Det finns inga dumma frågor. Alla har något att lära, oavsett hur mycket man redan vet.
Jag tycker dina två trådar visar det rätt bra.

• Gilla
Jeppson och 2 till
  • Laddar…
Du har rätt Jonna den andra tråden har spårat ur helt och förvillar dig en del. skrev lite om ventiler i den andra.

J jonaserik skrev:
Du har rätt Jonna den andra tråden har spårat ur helt och förvillar dig en del. skrev lite om ventiler i den andra.
Jag måste säga att Jonna inte ger ett förvirrat intryck. Hon har bra svar på de frågor som ställs till henne.

• Gilla
lodin92 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag måste säga att Jonna inte ger ett förvirrat intryck. Hon har bra svar på de frågor som ställs till henne.
Har aldrig sagt att Jonna är förvirrad , bara att det som kommer kan ge en sådan upplevelse, hon svarade på alla frågor på ett bra sätt som kom och framför allt hon är inte rädd att ta fram verktyg heller. Inte vanlig med någon som inte vet som frågar, Vi får se vad som händer efter nyår då med allt som hör till systemet..

Hej alla! nu har det gått 2 veckor sen dom var här och bytte shunten :D det fungerar mycket bättre, men jag var tvungen att sänka cirkulationspumpen (den på returen) till det absolut lägsta läget! för först gick det inte alls.. efter han vara här var det ca 50 grader i tanken, och nån plusgrad ute, så när allt gick igång igen shuntade den fint men temperaturen i tanken sjönk sakta men säkert ner till typ 36 och shunten fullt öppen.. då stängde jag shunten manuellt och det gick upp till 40 grader i tanken på nån minut, så jag antar att det blev för mycket omröring.. när jag sänkte cirkpumpen började den höja i tanken utan problem..men jag tycker det är lite konstigt.. med cirkpumpen på den hastighet det var innan blir det 2-3 grader diff på fram och retur, nu blir det 8-10... vp värmer ca 6 grader..

vid 0 grader (37 grader framledning )klarar den att hålla framledningen och ladda tanken, så det är bra.. det sjunker lite på dagen när alla använder varmvatten, men det är nog normalt..? inne tmpraturen har varit 21 grader, men det var storm i några dagar då sjönk den till 20.. men det är ändå okay..

jag undrar dock om det kan vara så att cirkpumpen inne i själva vp är för snabb? går det att fixa själv? för den cirkulerat väll vara vattnet till tanken? Värmepumpsdiagram med markerad cirkulationspump som användaren justerat till lägsta läget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför tror du att den är för snabb? Varför skulle värmepumpen leverera mer värme vid ett lägre flöde?

D Daniel 109 skrev:
Varför tror du att den är för snabb? Varför skulle värmepumpen leverera mer värme vid ett lägre flöde?
för att den ju levererar mer värme när jag sänker hastigheten?

Nej. Högre temperatur möjligen. Men värmemängden är ju volymen gånger temperaturhöjningen. Ofta är det bättre med ett högre flöde.

POS 13 i bild är brinepumpen. Värmebärarpumpen verkar inte ingå i värmepumpen utan är något installatören får hänga dit vid installation. Förmodligen på POS 12.
Den ska minst gå med minflöde enligt VP spec. Gärna högre. R407 maskiner som du har säger man att sweetspot är 7°C dT. De värdet har jag inte lagt någon tanke i utan är vad jag har läst om åtskilliga gånger.

Maxwells demon TotalControl skrev:
POS 13 i bild är brinepumpen. Värmebärarpumpen verkar inte ingå i värmepumpen utan är något installatören får hänga dit vid installation. Förmodligen på POS 12.
Den ska minst gå med minflöde enligt VP spec. Gärna högre. R407 maskiner som du har säger man att sweetspot är 7°C dT. De värdet har jag inte lagt någon tanke i utan är vad jag har läst om åtskilliga gånger.
okay, då ska jag inte röra den hehe

nu är det 6 grader skillnad på det som går in ut ur vp

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.