Har köpt en begagnad elpanna, Nibe EVP270, som jag har installlerat i mitt gästhus.
Dock är det något som inte funkar som det ska. Även om jag skruvar ner både kurva och förskjutning så blir den faktiska framledningstemperaturen för hög, den ligger på 34-35grader medan pannans börvärde är 15grader. Shuntens motor verkar fungera och ställer sig fint i ändläget, i det här fallet längst till höger. Att manullt shunta längre åt det hållet går inte. Om man shuntar åt vänster så får man förväntat beteende dvs att framledningstemperaturen sticker iväg uppåt.
Nån som har nån idé om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka ?
Bifogar bild på installationen för referens. Returledningen kommer i slangen till höger, framledning i mitten.
Dock är det något som inte funkar som det ska. Även om jag skruvar ner både kurva och förskjutning så blir den faktiska framledningstemperaturen för hög, den ligger på 34-35grader medan pannans börvärde är 15grader. Shuntens motor verkar fungera och ställer sig fint i ändläget, i det här fallet längst till höger. Att manullt shunta längre åt det hållet går inte. Om man shuntar åt vänster så får man förväntat beteende dvs att framledningstemperaturen sticker iväg uppåt.
Nån som har nån idé om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka ?
Bifogar bild på installationen för referens. Returledningen kommer i slangen till höger, framledning i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 513 inlägg
Öppna shunten och se om kuggarna är hela. Ibland drar den själv sönder axeln när det är för trögt. Notera noggrant hur den står vid demontering så du får ihop den i samma läge.
Edit. Det brukar knastra lite vid handmanöver om kuggen gått
Edit. Det brukar knastra lite vid handmanöver om kuggen gått
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 513 inlägg
Plus 1 på josth
Sitter framledningsgivaren för nära tanken? Kan vara ledvärme....
Sitter framledningsgivaren för nära tanken? Kan vara ledvärme....
Har öppnat den och allt ser bra ut. Har manuellt ställt den i det läget som jag gissar ger minmalt(inget) med varmvatten dvs den bara cirkulerar radiatorkretsen. Då sjönk framledningen några grader, det får stå så nån timme och sedan får vi se vad tempen blir.I Martenw skrev:
Det är 15grader ut, och typ 20grader inne så det tar ju en liten stund att komma ner i temp.
Det är det jag misstänker att den inte gjort, tror den är rätt nu men det får tiden utvisa.L lordi skrev:
Det roliga är ju att om den var fel har tidigare ägare sannolikt alltid haft den fel för jag har inte ändrat den i samband med ned- och uppmontering
Om det är en VRB140-shunt så ska urfasningen på axeltappen peka mot kl halv 8 vid stängd shuntSaxpy skrev:
Dessa shuntar ha inget stopp utan går att snurra runt hur mycket som helst , varv efter varv .
om du tar bot motorn och tittar så är det avfasning på axeln , den indikerar var öppningen ini shunten är , den ska stå mot returen från pannan , det minsta den står mot inkommande matng så levererar den värme , snurra på den så märker du vad som sker , och kan sätta motorn därefter , den vita plastmedbringare som sitter i motorn går att fliytta runt , så allt kommer i rätt läge
om du tar bot motorn och tittar så är det avfasning på axeln , den indikerar var öppningen ini shunten är , den ska stå mot returen från pannan , det minsta den står mot inkommande matng så levererar den värme , snurra på den så märker du vad som sker , och kan sätta motorn därefter , den vita plastmedbringare som sitter i motorn går att fliytta runt , så allt kommer i rätt läge